بررسی نظارت همگانی بر حاکمیت در نهج‌البلاغه در «مطالعات انقلاب اسلامی»
کد خبر: 3936646
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰

بررسی نظارت همگانی بر حاکمیت در نهج‌البلاغه در «مطالعات انقلاب اسلامی»

پنجاه و نهمین شماره از فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی به صاحب امتیازی دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایکنا، در این شماره از فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی مقالاتی با عناوین «علم اجتماعی اسلامی به مثابه اقتضای جهان معنایی انقلاب اسلامی (بر اساس بازسازی برداشت مرتضی مطهری)»، «نقش انقلاب اسلامی در فرآیند بازیابی تشیع معاصر»، «تبیین تاثیرات اسلام هراسی و ایران هراسی بر مناسبات فرهنگی ج.ا.ایران و غرب در فضای پسا انقلاب اسلامی»، «کاربست دیپلماسی علمی آمریکا در همکنشی با ایران، پس از انقلاب اسلامی»، «پژوهشی در مبانی نظری پیش بینی مقام معظم رهبری مبنی بر نابودی اسرائیل»، «تحلیل مضمون عوامل مادی اقتدار ملی در بیانات آیت الله خامنه ای و مبانی قرآنی آن»، بزرگ نمایی نقش بیگانگان در نهضت تحریم تنباکو و تاثیر آن بر تاریخ نگاری نهضت»، «بررسی مبانی فکری و آرای فقهی سیاسی امام خمینی درباره کارکرد دلیل عقل در اثبات ولایت فقیه»، «تحلیلی بر دیدگاه‌ها در حدود اختیارات ولی فقیه در حریم خصوصی افراد» و «نظارت همگانی بر حاکمیت در نهج‌البلاغه و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» منتشر شده است.

نقش انقلاب اسلامی در فرآیند بازیابی تشیع معاصر

در چکیده مقاله «نقش انقلاب اسلامی در فرآیند بازیابی تشیع معاصر» آمده است پس از قدرت گرفتن شیعیان در ایران به عنوان یک بازیگر مهم در نظام جهانی، سایر شیعیان که در نقاط مختلف پراکنده بودند پس از تماشای این انقلاب روحیه خودباوری پیدا کردند و از انزوای سیاسی بیرون آمدند و جرات یافتند تا در برابر حاکمیت کشور خود اعتراض کنند. این اعتراض های پی در پی اقلیت شیعه در کشورهای مختلف، منجر به ظهور احزاب شیعه در این مناطق شد. همین امر جهان را شگفت زده کرد و نگاه تمامی پژوهشگران عرصه فرهنگ، تمدن و سیاست را با جهان تشیع معطوف ساخت. بدین سبب، این مقاله با روش تبیینی درصدد است به این سوال پاسخ دهد که انقلاب اسلامی در ایران چه نقشی در فرآیند بازیابی تشیع معاصر داشته است؟ بنابراین، می‌توان بیان نمود، رابطه ای عمیق بین انقلاب اسلامی و تشیع معاصر وجود دارد به گونه‌ای که هرکدام منجر به تقویت یکدیگر می‌شوند.

عوامل مادی اقتدار ملی در قرآن و در بیانات آیت‌الله خامنه‌ای

نویسنده مقاله «تحلیل مضمون عوامل مادی اقتدار ملی در بیانات آیت الله خامنه ای و مبانی قرآنی آن» در طلیعه نوشتار خود آورده است اقتدار یک حکومت مهم ترین راه دستیابی به اهداف، حفظ و تداوم شاکله آن است. رهبر جامعه، یکی از عوامل بسیار اثرگذار بر اقتدار ملی است. راهبردهای مدیریتی رهبر، نقش تعیین کننده ای در اقتدار جامعه دارد. آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) که سال‌ها است رهبری جمهوری اسلامی ایران را به دست دارند، در دوران رهبریشان بر اهمیت اقتدار ملی تاکید داشته اند. نوشتار حاضر درصدد بررسی عوامل مادی اقتدار ملی در بیانات ایشان و مبانی قرآن آنها است. این مقاله بخشی از پژوهش توصیفی اکتشافی است که با روش تحلیل مضمون و نرم افزار MaxQDA، اقتدار ملی در بیانات آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) را بررسی و سپس مبانی قرآنی آن را استخراج نموده است. عوامل اقتدار ملی در بیانات قابل تقسیم به دو بخش مادی و معنوی است. عوامل مادی به ترتیب عبارتند از: مسئولان، علم و فناوری، مردم، نیروهای مسلح، اقتصاد، جمعیت و نسل جوان، انقلاب و انقلابی‌گری و انتخابات است که همه محورها دارای مبنای قرآنی هستند.

انتهای پیام
captcha