نکات تربیتی اسلام را در زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه قرار دهیم
کد خبر: 3937390
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

نکات تربیتی اسلام را در زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه قرار دهیم

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌کل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه طبق تعالیم دینی ما نباید در مورد گذشته افرادی که اقرار به ایمان دارند، تجسس کنیم، گفت: باید تلاش کنیم آداب قرآنی که خلق پیامبر است در وجودمان پرورش داده و نکات تربیتی اسلام را در زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام  والمسلمین اسعد نصاری، مسئول حوزه فرهنگی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، امروز 5 آذر ماه، در اولین جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که در مهدیه بندرانزلی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مواردی که در قرآن کریم می‌توان با استناد به آیات، مورد توجه قرار داد، لطف و عنایت خدای متعال نسبت به گناهکاران است که نشانگر بخشش و رحمانیت ذات اقدس الهی است.

وی با تأکید بر اینکه آیات بسیاری در این زمینه است، به آیات ۹۰ تا ۹۲ سوره مبارکه یونس اشاره کرد و افزود: این آیات در مورد فرعون، دومین شخصی که در جهان ادعای ربوبیت کرده و ظلم او در تاریخ بارها بیان شده مطرح است، همچنین در آیه ۴ سوره مبارکه قصص «يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ» ظلم و کشتار فرعون آمده است.

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تأکید بر اینکه هدف قرآن از طرح اینگونه مسائل تاریخی قصه‌گویی نیست بلکه القای الگو و بیان آداب اخلاق اجتماعی است، گفت: وقتی اقرار به ایمان از ذهن فرعون گذشت خداوند متعال برابر فرعون جنایتکار پاسخ داد و ابراز تأسف کرد که فرعون چرا الان؟ «آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ؛ اكنون در حالى كه پيش از اين نافرمانى می‌کردى و از تباهكاران بودى».

نصاری با بیان اینکه یکی از آداب توبه،  استغفار قبل از دانستن زمان مرگ است، تصریح کرد: با همه این احوال خدای متعال توبه فرعون را پذیرفت و در آیه ۹۲ سوره مبارکه یونس فرمود «فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ». با توجه به این آیه شریفه در میابیم که انسان دو بعدی بوده و حقیقت انسان روح است. در واقع چون بدن فرعون نام خداوند را آورد و اقرار به اسلام کرد، خدای متعال جسم مادی او را نجات داد.

وی با تأکید بر اینکه اقرار به اسلام به روح و جسم فرد، ارزش می‌دهد، افزود: این آیه درس تربیتی دارد و به احترام اینکه فرعون نام اسلام را آورد خداوند جسم او را نجات داد و از رود بیرون افکند در واقع خدای متعال می‌خواهد با این درس تاریخی، قضاوت در مورد گذشته افراد و پیش داوری در مورد بهشتی یا جهنمی بودن دیگران را نداشته باشیم.

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه پرهیز از یادآوری گذشته افراد که از عمل خود توبه کرده‌اند و منع برچسب زدن، در آیه ۴۳ سوره مبارکه نمل نیز مورد تأکید قرار دارد، بیان کرد: در این آیه شریفه خدای متعال وقتی در مورد بلقیس بعد هر اینکه ایمان آورد، می‌خواهد صحبت کند، نمی‌گوید او کافر بود، بلکه در معرفی وی را از گروهی می‌داند که آنها کافر بودند و از برچسب زنی پرهیز می‌کند.

نصاری تصریح کرد: باید تلاش کنیم خود را به آداب قرآنی که خلق پیامبر است در وجودمان پرورش داده و نکات تربیتی اسلام را در زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha