گروه‌های جهادی به «سامانه اطلس جهادی» نیاز دارند
کد خبر: 3939502
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

گروه‌های جهادی به «سامانه اطلس جهادی» نیاز دارند

گروه‌های جهادی در آب‌گرفتگی‌های اخیر شهر اهواز، به کمک مردم شتافتند و در این راه خیران هم با آنها همکاری داشتند چراکه اعتمادسازی خوبی میان این گروه‌ها و مردم شکل گرفته است. اما آنچه که برای این گروه‌ها مهم است، طراحی «سامانه اطلس جهادی» با هدف جلوگیری از موازی‌کاری و ارائه خدمات بهتر به خانواده‌های بیشتر است.

اقدام آتش به اختیار گروه‌های جهادی در خدمت به مردم / اعتمادسازی مطلوب میان مردم و گروه‌های جهادی

به گزارش ایکنا از خوزستان، امسال هم‌مانند سال گذشته که بارندگی‌ها، موجب بروز آب‌گرفتگی در برخی مناطق اهواز و استان شد، گروه‌های جهادی مساجد و پایگاه‌های بسیج از ساعت‌های اولیه بارندگی تلاش کردند در کنار مردم باشند تا در شرایط دشواری که وسایل زندگی آنها به طور کامل به زیر آب رفته است، کمک حال آنها باشند تا بتوانند با رنج کمتری از این شرایط عبور کنند. متن زیر گفت‌وگوی ایکنا خوزستان با برخی از اعضای این گروه‌های جهادی درباره خدمات ارائه شده به مردم و مطالبات مردم است.

گروه جهادی شهید محمد ظهیری وابسته به ناحیه مقاومت بسیج امام علی(ع) سپاه حضرت ولیعصر(عج) است که در این روزها در کنار مردم خسارت‌دیده بود. چندین مسجد با همکاری هم در قالب این قرارگاه همکاری می‌کنند و در حال حاضر ۳۰ نفر، عضو شورا و کادر این قرارگاه هستند.

علی فصیحی‌پور عرب، مسئول واحد آموزش و اشتغال قرارگاه شهید محمد ظهیری در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان گفت: نام گروه جهادی ما شهیدمحمد ظهیری است که جدیداً به صورت مرکز نیکوکاری هم فعالیت می‌کند. عمده کار این گروه جهادی در سه فاز مطالبه‌گری، اشتغال و آموزش(درمان، محرومیت‌زدایی و سازندگی) و معیشت تعریف شده است.

وی ادامه داد: در بارندگی‌های اخیر، واحد معیشت قرارگاه در زمینه نظافت، ضدعفونی کردن خانه‌ها، شستشوی فرش‌ها، تعمیر و بازسازی نقاط تخریب‌شده و بازسازی معابر در مناطق کوی ملت، کوی طباطبایی و بخشی از منبع آب خدمت‌رسانی کرد. گروه ما در کوی رمضان مستقر است، اما فعالیت آن فرامنطقه‌ای است.

فصیحی‌پور عرب گفت: سه سال از فعالیت گروه جهادی شهید محمد ظهیری می‌گذرد و در مواجهه مستقیم با خانواده‌هایی که به آنها خدمت‌رسانی می‌کنیم، بیشترین مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم موضوع اشتغال است. مرکز نیکوکاری قرارگاه شهید محمد ظهیری در فاز اشتغال فعالیت‌های خوبی را در کوی رمضان انجام داده است؛ به طور مثال در این زمینه از ظرفیت‌های افراد منطقه که بیشتر فنی و خدماتی بوده، استفاده شده است. از سوی گروه جهادی شهید ظهیری نرم‌افزاری طراحی شد که در قالب آن افراد را به عنوان نیروهای فنی و خدماتی در سطح استان معرفی کردیم. کار دیگری که انجام شد، راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک بود که در حال حاضر، به کارگاه خیاطی و دوخت و دوز لباس تبدیل شده است.

نکته‌ای که تمامی جهادگران بر آن تأکید دارند و متأسفانه نتوانستیم آن را رعایت کنیم، مسئله موازی‌کاری گروه‌های جهادی است. می‌توان یک سامانه اطلس جهادی طراحی کرد و هر گروه جهادی به صورت محلی حوزه و خانواده‌هایی را که پوشش می‌دهد در این سامانه معرفی کند و این برای همه گروه‌های جهادی قابل رؤیت باشد

مسئول واحد آموزش و اشتغال قرارگاه شهید محمد ظهیری بیان کرد:‌ نکته‌ای که تمامی جهادگران بر آن تأکید دارند و متأسفانه نتوانستیم آن را رعایت کنیم، مسئله موازی‌کاری گروه‌های جهادی است. می‌توان یک سامانه اطلس جهادی طراحی کرد و هر گروه جهادی به صورت محلی حوزه و خانواده‌هایی را که پوشش می‌دهد در این سامانه معرفی کند و این برای همه گروه‌های جهادی قابل رؤیت باشد. مثلاً گروه جهادی ما به صد خانواده کمک‌رسانی می‌کند، گروه‌ جهادی دوم بداند ما به این خانواده‌ها ارزاق می‌دهیم. این کار باعث می‌شود بتوانیم خانواده‌های بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم. لازمه این کار راه‌اندازی یک سامانه جامع است که کار دشواری هم نیست. کار بسیجی کردن به معنی بی‌نظم بودن نیست، بلکه باید نظم بر کار حاکم باشد. همه گروه‌های جهادی آمار خانواده‌های تحت پوشش خود را دارند، ولی گروه‌ها باید از حوزه‌های تحت پوشش یکدیگر اطلاع داشته باشند. همه می‌دانند که این کار باید انجام بشود، اما اقدامی صورت نگرفته است. با توجه به اینکه دفتر امام جمعه و سپاه در زمینه فعالیت‌های جهادی خوب کار می‌کنند، می‌توان این اقدام را از دفتر امام جمعه آغاز کرد.

گروه جهادی مسجد قائمیه از دیگر گروه‌های جهادی اهواز است. شوشتری‌اصل از اعضای این گروه به ایکنا خوزستان، گفت: مجموعه مسجد قائمیه ثمره ۱۲ سال فعالیت فرهنگی در منطقه کمپلو(کوی انقلاب) است.

وی گفت: سعی ما تاکنون این بوده که جوانان وفادار به انقلاب اسلامی و مردم را پرورش دهیم تا در آینده به کشور و هموطنان خدمت کنند.

شوشتری‌اصل درباره آب‌گرفتگی این مناطقه از شهر اهواز توضیح داد: منازل سازمانی در منطقه کمپلو به دلیل اینکه نسبت به مناطق دیگر در سطح پایین‌تری قرار دارند، دچار آبگرفتگی شدید می‌شوند تا حدی که آب تا کمر بالا می‌آید. البته این رویداد مربوط به این ۲ سال اخیر است و قبلا چنین اتفاقی رخ نمی‌داد، دلیلش شاید بارندگی زیاد یا مشکل لو‌له‌ها باشد. با توجه به بارندگی شدید چند روز اخیر، از روز اول بارندگی، با توجه به تجربه سال گذشته به تمام نیروهای مسجد که حدودا ۵۰ نفر در رده سنی ۲۰ سال هستند آماده‌باش اعلام کردیم و بلافاصله بعد از قطع باران وارد منطقه شدیم.

این عضو گروه جهادی در اهواز بیان کرد: برای خدمت‌رسانی به مردم در پی بارندگی اخیر، از نهادهای مختلف مثل سپاه، هلال احمر، بنیاد امام و بسیج ادارات درخواست حمایت کردیم که انصافا بعضی سنگ تمام گذاشتند. بعد از گذشت ۲ روز از بارندگی که سطح آب فقط حدود ۲۰ سانتی‌متر پایین آمد، نیروهای مسجد دچار خستگی شدید شدند از این‌رو از دوستان دیگر مساجد نزدیک مثل مسجد خاتم‌الانبیا، علی بن موسی الرضا(ع) و موسی بن جعفر(ع) و... درخواست کمک کردیم که انصافا کم نگذاشتند.

وی تصریح کرد: کارهای مختلفی در هنگام آب‌گرفتگی همچون شناسایی منازل و نیاز های ضروری آنها، خارج کردن افراد کم‌توان مثل افراد مسن و زنان و کودکان از محل، تخلیه وسایل خانه‌ها از زیر آب، انجام شد. تنها وسیله‌ای که امکان تردد داشت، کامیون  بنز  10 چرخ و قایق بود. از دیگر اقدامات گروه مسجد قائمیه، رساندن مواد غذایی ضروری مثل آب آشامیدنی و نان و تأمین نیازهای خاص برخی از منازل مثل دارو و پخت و توزیع هزار پرس غذا بود که بخشی از مواد آن توسط مردم و نهادهای مختلف تأمین شد.

شوشتری‌اصل گفت: بعد از اینکه آب به وسیله پمپ‌های شهرداری و آتش‌نشانی خالی شد، اقداماتی مانند، شناسایی خانه‌های آسیب‌دیده و کمک روحی به خانواده‌ها، شستشوی منازل، شستن فرش‌ها و موکت‌ها در مسجد و تحویل آن به مردم، جمع کردن استشهاد محلی برای خانواده‌هایی که وسایل برقی آنها سوخته بود و ... هم انجام گرفت.

حجت‌الاسلام بیت‌سیاح، فرمانده حوزه شهید محلاتی بسیج طلاب اهواز نیز در زمینه اقدامات این گروه به ایکنا، گفت: در ایام بارندگی حوزه‌های علمیه اهواز را برای کمک‌رسانی به تمام مناطق بسیج کردیم. مسجد امام زین‌العابدین(ع) کمپلو را پایگاه خودمان قرار دادیم و گروه‌های جهادی را آنجا سازماندهی می‌کردیم تا بتوانند مناطق کوی انقلاب، شهرک اهواز، کوی علوی، مندلی، گل‌دشت، کوی سادات، کوی شریعتی و گاومیش آباد، درویشیه کارون، معین‌زاده و شهرک دانشگاه پشتیبانی کنند.

وی ادامه داد: گروه‌های جهادی، از همان ساعات ابتدایی آب‌گرفتگی به کمک مردم شتافتند و بعضا با وسایل نقلیه شخصی خود و برخی نیز با ماشین‌هایی که سازمان‌ها و نهادهایی همچون حوزه بسیج تندگویان و پایگاه‌های آن در اختیار ما گذاشتند، افراد ناتوان و وسایل زندگی مردم را جابه‌جا کردند.

بیت‌سیاح گفت: همچنین با کمک ستاد اجرایی، اقلام غذایی را تهیه و در حوزه‌های علمیه پخت و بین مردم درگیر آبگرفتگی توزیع کردیم. همچنین پتو و موکت برای خانواده‌هایی که جایی برای استراحت نداشتند تهیه شد و در اختیار آنها قرار گرفت. بعد از فروکش کردن آب، تقسیم کار انجام شد و شستن منازل مردم، شستشوی فرش‌ها، جمع‌آوری فرش‌ها و ارسال آنها به قالیشویی با همکاری بنیاد مستضعفان انجام شد. 

فرمانده حوزه شهید محلاتی بسیج طلاب اهواز بیان کرد: حدود ۱۵ گروه جهادی بسیج طلاب اهواز به کمک مردم آمدند. ما برای هر منطقه از مساجد، حوزه‌های بسیج شهری یا حوزه‌های علمیه مسئول، مشخص کردیم و با توجه به اعلام نیاز فرد مسئول اقلام یا نیرو در اختیار منطقه قرار می‌گرفت. این گروه‌ها به حالت قرارگاه‌مانند به دستور حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز پشتیبانی‌ها را از مناطق انجام می‌دادند.

مطالبات مردم 

وی به بیان مطالبه‌گری مردم در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: مردم مطالبه دارند که مسئولانی که در این زمینه مقصر هستند، محکوم شوند. امسال، سال سوم است که این مناطق به زیر آب می‌روند. ما پیگیر آن هستیم و نامه‌نگاری‌هایی با نمایندگان مجلس و دادگستری انجام شد. مطالبه دیگر مردم این مناطق، معافیت از حق دفع فاضلاب است. خانه‌های این مردم که حق دفع فاضلاب را ماهانه پرداخت می‌کنند سه سال است که زیر آب می‌رود. همچنین مطالبه دیگر آنها معافیت از عوارض شهرداری است، چون دفع آب‌های سطحی از وظایف شهرداری است. مردم با اینکه این عوارض را پرداخت می‌کنند دچار آبگرفتگی شدند و وسایل برقی خود را از دست دادند.

بیت‌سیاح بیان کرد: مسئله دیگری که مردم مطالبه دارند، کمک بلاعوض و جبران خسارت‌ها است. وسایل برقی برخی از خانه‌ها مثل پمپ آب، یخچال، تلویزیون و بعضا کولرهایی که پایین نصب شده بودند، دچار سوختگی شده‌اند. سال‌های قبل به بعضی خانواده‌ها خسارت پرداخت شده اما به اکثر آنها خسارتی پرداخت نشده است. بالاخره افراد غیر محروم هم در این آبگرفتگی دچار خسارت شده و باید این خسارت را جبران کرد. استانداری و فرمانداری موظف به جبران خسارت هستند و پول آن را از صندوق ذخیره ملی دریافت کرده‌اند.

فرمانده حوزه شهید محلاتی بسیج طلاب اهواز گفت: در برخی از مناطق که نیروهای جهادی برای خدمت‌رسانی، وارد عمل شدند، برخی مسئولان اظهار می‌کردند که به دستور ما وارد کار شدند، در حالی‌که گروه‌های جهادی آتش به اختیار و با دستور مقام معظم رهبری برای خدمت به مردم وارد عمل شدند.

انتهای پیام
captcha