حوزه علمیه خواهران؛ نشانگر نگاه روشن دین به جایگاه زنان
کد خبر: 3939838
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴

حوزه علمیه خواهران؛ نشانگر نگاه روشن دین به جایگاه زنان

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اینکه تشکیل و رشد حوزه‌های علمیه خواهران از افتخارات انقلاب اسلامی و نشانگر نگاه روشن دین به جایگاه زنان است، گفت: به دنبال ظرفیت‌سازی برای واگذاری کامل حوزه های علمیه خواهران به بانوان هستیم.

به گزارش ایکنا در هرمزگان، مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه‌های علمیه خواهران هرمزگان، صبح امروز، 18 آذرماه در دفتر نماینده ولی‌فقیه در این استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در این مراسم اظهار کرد: از دوراندیشی‌های قرآن این است که به عدالت توجه کرده و حاصل زحمات همه انبیا و کتب آسمانی این است که حس عدالت را در مردم زنده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عدالت‌خواهی شاخصه جامعه رشد یافته دینی است، افزود: از بزرگ‌ترین توفیقات حضرت امام(ره) که نماد یک انسان رشد یافته است این بود که توانست جنبه‌های عدالت را به نحو شایسته‌ای در کشور مطرح کرده و پنجره‌های عدالت‌خواهی را باز کند. مستضعف کسی است که استعدادهایش توسط مستکبرین تحریم شده و مانع پیشرفتش شوند، مستکبرینی که دانشمند هسته‌ای این کشور و قهرمانان ملی و جهانی رشد و توسعه را زمین می‌زند و با وقاحت تمام از این امر دفاع و خوشحالی می‌کند و از سوی دیگر کسانی هستند که از این استضعاف سوءاستفاده می‌کنند. جریان عدالت‌خواهی و دینی روی رفع استضعاف و ایجاد فرصت برای مستضعفین تمرکز می‌کند و یکی از گروه‌هایی که به‌خصوص در گذشته مورد استضعاف قرار می‌گرفت زنان بودند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور افزود: زنان به‌طور طبیعی در کنار مردان قرار می‌گیرند، نه‌تنها در خانه بلکه در نقش‌های مختلف اجتماعی به‌خوبی برای گسترش هنجارها تلاش می‌کنند. خداوند در آیه 71 سوره توبه می‌فرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ؛ و مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می‌کنند» و زن مؤمن و مسلمان را به‌شدت دارای وجه اجتماعی مشترک با مردان می‌شمرد.

بهجت‌پور تصریح کرد: زن مؤمن پیوسته با مردم مؤمن است، ولایت به معنای اتصالی است که فاصله‌ای بین دو شیء نباشد، زن و مرد مؤمن ولی هم هستند، هم سرنوشت هستند، هردو برای گسترش هنجارها تلاش می‌کنند، کار بزرگ امام(ره) این بود که این عرصه را به روی خانم‌ها باز و این ظرفیت نادیده را آزاد کرد.

وی عنوان کرد: تمدن اسلامی بر پایه پیشرفت و دانایی شکل گرفته است، قرآن درهای تمدن را به روی مسلمانان گشود. جمهوری اسلامی نیز تمرکز بر دانایی را اصل تمدن سازی خود قرار داد و حضرت امام(ره) راه را برای چنین حرکتی با ایجاد فرصت تحصیل همگان و بردن آموزش‌وپرورش به اقصی نقاط کشور و ایجاد فرصت برای تحصیل عادلانه خانم‌ها و آقایان، باز کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور بیان کرد: از سال 76 که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تأسیس شد، تلاش‌ها به این سمت رفت که ظرفیت‌هایی متشکل از خانم‌ها شکل بگیرد تا در اولین فرصت کارها را به خود آن‌ها بسپاریم، در کشور مدیر 500 مدرسه علمیه خواهران، از خود بانوان حوزوی هستند. در مدیریت‌های استان نیز تمامی معاونین به‌جز معاونین مالی و اداری از خانم‌های دانش‌آموخته حوزه‌ها استفاده می‌شود.

بهجت‌پور افزود: هر جا ظرفیتی برای مدیریت استانی وجود داشته باشد نیز از خواهران استفاده می‌شود، کما اینکه اکنون در سطح کشور 6 مدیر استانی از بانوان دانش‌آموخته حوزه هستند. امید داریم این مسیر پیشرفت کند تا کل مجموعه را به خانم‌ها واگذار کنیم. ما مستاجرینی هستیم که باید فضا را آماده کنیم و به‌تدریج کار را به خانم‌ها بسپاریم و این از افتخارات کشور و نگاه روشن دین به جایگاه زنان است. این نگاه متحجرانه که اجازه ندهد زنان حتی در مسجد حضور یابند، نگاه اسلامی نیست بلکه رسوبات جاهلیت است.

وی ادامه داد: مسئله دشمن در کنار مسئله جوانان، بحث زنان است که در سوءاستفاده از جنس زن برای خاموش کردن حرکت انقلاب یا به انحراف کشاندنش برآمده است. خوشحالیم که بر اساس گزارش‌ها در هرمزگان هزار و 500 بانوی دانش‌آموخته حوزه داریم و آرزو می‌کنیم بتوانیم این عدد را روز به روز بیشتر و جمعیت زنان فقیهه در امر دین را گسترده‌تر و مؤثرتر کنیم. بسیاری از امور باید به‌وسیله خود خانم‌ها پیش رود چراکه کارها آن‌طور که باید انجام نمی‌شود یا آسیب‌هایی دارد که قابل جبران نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: اگر بنا نبود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده، به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان خدمتگزار مردم باشد، افتخار می‌کردیم که همچنان در محضر ایشان باشیم چراکه مؤسس حوزه علمیه خواهران در هرمزگان است. آقای عبادی زاده از تعداد مدارس و طلبه‌های محدود آغاز به کار کرده و امروز نظام تعلیم و تربیت ایشان گسترش یافته است. او حقیقتاً مخلص، متواضع، عادل و خدوم در امر دین بوده و برای تأسیس نهادهای دینی در هرمزگان بسیار تلاش کرده است.

بهجت‌پور افزود: آرزو می‌کردیم که حوزه علمیه خواهران هیچ‌گاه وداعی با آقای عبادی زاده نداشت، ما او را کما فی السابق رئیس این دستگاه می‌دانیم. به نیابت از همه همکاران، طلاب و اساتید از او تشکر می‌کنم و امیدوارم خدای متعال این 14 سال خدمت در حوزه‌های علمیه خواهران هرمزگان را 14 سال نورانی پر از عبادت برای ایشان محسوب کند و چنان مشعشع در نامه عملش باشد که حضرت زهرا (س) اعلام رضایت از وی داشته باشند.

وی بیان کرد: حجت‌الاسلام جهانگیری، عزیز سخت‌کوشی از خود این استان، از منطقه بشاگرد و طلبه فاضلی از دانش‌آموختگان شهر مقدس قم، دارای انگیزه‌های خوب و نشاط برای پیگیری اهداف اسلام، متمرکز بر مسائل علمی و تلاشگر برای حل مسائل حوزه‌های علمیه خواهران از امروز سکان مدیریت این دستگاه را به دست می‌گیرد و امیدواریم در این مسیر زمینه را برای شتاب گرفتن اهداف اسلام و انقلاب فراهم  کند.

بهبود وضعیت خانواده؛ مسئولیتی سنگین بر دوش حوزه‌های علمیه خواهران

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان و مدیر سابق حوزه‌های علمیه خواهران استان نیز در این مراسم، بیان کرد: در تمدن اسلامی نوینی که قرار است در گام دوم انقلاب اسلامی شکل بگیرد، علم، دانش، اخلاق، فرهنگ و سبک زندگی اسلامی به‌عنوان نرم‌افزار بسیار حائز اهمیت هستند و حوزه و دانشگاه به‌مثابه دو بال باید عهده‌دار این مسئولیت باشند. ضمن اینکه غیر از توسعه علم، مسئولیت دیگری نیز دارند و آن توسعه فرهنگ جامعه است که باید همسو با تمدنی اسلامی همگام با گام دوم انقلاب، پیش رود.

وی افزود: اگر شالوده فکری جامعه آمادگی لازم را برای خلق تمدن نداشته باشد، این تمدن خلق نخواهد شد.  از این رو در مسئله فرهنگ‌سازی و اندیشه نیز حوزه‌های علمیه ما نقش بسیار مؤثری دارند. بر همین اساس حوزه‌های علمیه خواهران به‌عنوان یک مکمل در کنار حوزه‌های علمیه برادران شکل گرفت. حوزه‌های علمیه برادران با قدمتی طولانی و بیش از هزار ساله، از زمان شیخ مفید و شیخ طوسی به‌صورت رسمی و آکادمیک شکل گرفتند و زیرساخت‌های اصلی تمدن اسلامی را بنا نهادند.

مدیر سابق حوزه‌های علمیه خواهران هرمزگان تصریح کرد: وقتی تمدن اسلامی گذشته را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که زیرساخت اصلی این تمدن، عالمان و فرهیختگان و دانشمندان بودند، ما نمی‌توانیم چشم‌انتظار یک تمدن بزرگ باشیم بدون اینکه نهادهای علمی و فرهنگی را تقویت کرده و به نرم‌افزارهای فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی و اخلاق در جامعه بپردازیم.

عبادی‌زاده عنوان کرد: کاری که حوزه‌های علمیه خواهران امروز انجام می‌دهند، کار بدیع، نو و بسیار مهمی است که در استان هرمزگان نیز این حرکت صورت گرفته و امروز بیش از هزار و 500 طلبه خواهر در حال تحصیل داریم که سرمایه‌های ارزشمندی هستند و می‌توانند در بخش‌های نرم‌افزار تمدن سازی سهیم باشند.

وی ادامه داد: امروز جامعه با آسیب‌های زیادی به‌خصوص در حوزه خانواده مواجه است، حوزه‌های علمیه خواهران می‌توانند مسئولیت سنگین بهبود وضعیت خانواده که منجر به بهبود وضعیت جامعه می‌شود را به عهده بگیرند. طبق چشم‌اندازی که برای حوزه‌های خواهران در فرمایشات رهبر حکیم انقلاب ترسیم شده، باید از دل حوزه‌های علمیه خواهران مفسر، محقق، فقیه و پژوهشگر داشته باشیم و این نیازمند یک سرمایه‌گذاری بزرگ است.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بیان کرد: حوزه‌های علمیه خواهران نوپا هستند و باید همه دست‌به‌دست هم دهیم تا شرایط را برای رشد و بالندگی آنان بهبود ببخشیم. در طول مدتی که بار مسئولیت حوزه علمیه خواهران را از روزهای آغازین به دوش بنده گذاشتند با 3 مدرسه و حدود 300 طلبه آغاز کردیم و امروز 13 مدرسه در سطح استان داریم.

عبادی‌زاده عنوان کرد: با مساعدت‌ها و کمک‌های خوبی که مسئولین در سطوح ملی و استانی داشتند امروز شرایط خوبی داریم و شهرهای کمی هستند که ساختمان آموزشی ندارند. در قشم، میناب، حاجی‌آباد، بندرعباس، کیش و بسیاری شهرها شرایط بسیار خوبی داریم و در برخی شهرها نیز شرایط رو به بهبود است تا از حداقل‌ها در تأمین زیرساخت‌های آموزشی در همه شهرها بهره‌مند شویم و امیدوارم آقای جهانگیری بتواند این مأموریت را به‌ویژه در حوزه تحصیلات تکمیلی با جدیت بیشتری به انجام برساند و شرایطی به وجود آید تا در آینده به تعداد مدارس استان، مراکز تحصیلات تکمیلی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی داشته باشیم.

مبنای حوزه‌های علمیه خواهران، قرآنی است

حجت‌الاسلام عبدالمحمود جهانگیری، مدیر جدید حوزه علمی خواهران هرمزگان نیز در این مراسم اظهار کرد: با زحمات 14 ساله حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی زاده، حوزه‌های علمیه خواهران امروز به رتبه خوبی رسیده و در تمامی شهرستان‌های استان در کنار حوزه‌های برادران فعال هستند.

وی افزود: امروز هرمزگان ازلحاظ تأمین پژوهشگر و مبلغ به خودکفایی رسیده و درزمینهٔ تحصیلات تکمیلی موفق است، خواهران طلبه ما در مقطع سطح چهار و دکتری در شهرهای دیگر مشغول به تحصیل هستند و مرجعیت علمی خوبی بین آنان وجود دارد، همه این‌ها حاصل تلاش آقای عبادی زاده بوده و جای قدردانی دارد.

مدیر جدید حوزه علمی خواهران هرمزگان ادامه داد: امیدوارم بتوانم این مسیر را ادامه و رشد در عرصه آموزش، پژوهش و تبلیغ را در استان افزایش دهم تا این مجموعه عظیم و مؤثر و پر اهمت به اهداف خود نزدیک‌تر شود، مبنای حوزه علمیه خواهران مبنایی قرآنی و برگرفته از آیه‌های ابتدایی سوره قصص است. همه زنانی که در طول تاریخ جهادگونه در راه صیانت از دین ایستادگی کردند با بهره‌گیری از همین فرهنگ قرآنی در این مسیر قرار گرفتند.

جهانگیری افزود: این ایام متبرک به نام زینب کبری(س) است که توانست نهضت برادر خود را زنده نگاه دارد، امیدواریم این نهضت در سایر بلاد گسترش پیدا کند و شاهد پیشرفت آن در آینده باشیم. مسئولیت من با این حکم افزایش یافته و از حسن اعتماد مسئولین مربوطه تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم از این اعتماد، بزرگ‌ترین استفاده را در جهت پیشرفت حوزه علمیه خواهران داشته باشم و در این مسیر نیازمند دست یاری کلیه مسئولین استانی هستم.

انتهای پیام
captcha