آیت‌الله یزدی تکلیف‌گرا و ساده‌زیست بود
کد خبر: 3940301
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
آیت‌الله حسینی بوشهری:

آیت‌الله یزدی تکلیف‌گرا و ساده‌زیست بود

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله یزدی، فردی ساده‌زیست و تکلیف‌گرا بود، گفت: ایشان در بعد علمی، فرهنگی و سیاسی و همچنین پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی، فعال بود و خدمات ارزشمندی داشت.

صآیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه و استاد حوزه در گفت‌وگو با ایکنا گفت: ارتحال عالم مجاهد و خدمتگزار به دین و مکتب و معارف اهل بیت(ع) را تسلیت می‌گویم، ایشان از شخصیت‌های تأثیرگذار قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودند.

وی افزود: ایشان پس از اینکه مدارج تحصیلی خود را در اصفهان گذراندند به قم رفتند و در محضر کسانی مانند علامه طباطبایی و آیت‌الله بروجردی، تلمذ و از حضرت امام خمینی(ع) اجازه اجتهاد گرفتند. اهداف و آرمان‌های امام را به خوبی به عنوان انسان وظیفه‌شناس و مسئولیت‌پذیر شناختند و وارد عرصه مبارزه شدند.

دبیر شورای عالی حوزه تصریح کرد: ایشان در تمامی ابعاد علمی، فرهنگی و سیاسی می‌توان معرفی کرد. در بعد سیاسی و عرصه خدماتی بعد از پیروزی انقلاب، همیشه در راستای مأموریت‌های نظام اسلامی بودند؛ در بعد علمی و فرهنگی، علاوه بر اینکه مجتهد و تربیت شده مکتب امام و سایر مراجع بودند، دارای آثار و تألیفات فراوانی بودند. از قبل از انقلاب با خطابه‌های آتشین خود روشنگری کردند و هم در حوزه و هم در بین مردم هدایت‌گری داشتند، لذا نظام طاغوت در برابر وی ایستاد و به برخی شهرهایی با آب و هوای سخت، تبعید کرد، تا شاید دست از مبارزه بردارد، ولی وی به هیچ وجه کوتاه نیامد.

حسینی بوشهری اظهار کرد: کتب ایشان در عرصه مباحث قرآنی، فقهی و تاریخی بسیار ارزشمند و ماندگار و برای حوزویان و توده مردم قابل استفاده است. ترجمه روانی از قرآن کریم و تفسیر فقهی از قرآن دارند، همچنین تفسیر آیات الاحکام ایشان می‌تواند نقش زیادی در استنباط مباحث فقهی داشته باشد که در چند جلد نگارش و چاپ شده و در دسترس محققان است.

وی اضافه کرد: در عرصه خدماتی هم، کارهایی که ایشان انجام دادند، خدمات و مسئولیت‌های ارزشمندی بوده است؛ نمایندگی مجلس، ریاست دادگاه انقلاب اسلامی و نمایندگی مجلس خبرگان، ریاست قوه قضائیه و عضویت در فقهای شورای نگهبان همچنین حضور در هیئت سه نفره حل اختلاف و در نهایت ریاست شورای عالی جامعه مدرسین و دبیر شورای عالی حوزه، همگی از جایگاه‌های ارزشمندی است که منشأ خدمات خوبی شدند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تکلیف‌مداری وی زبانزد است، تصریح کرد: آیت‌الله یزدی فردی تکلیف‌مدار بود و در آنچه احساس وظیفه می‌کرد، ذره‌ای کوتاهی نداشت و همه مشکلات را برای رسیدن به اهداف به جان می‌خرید و به عنوان یار امام و رهبری در تاریخ انقلاب ثبت شده است؛ روحیه شجاعانه‌ای داشت و وقتی به تکلیف می‌رسد، بدون واهمه نظر خود را مطرح می‌کرد، ولو اینکه گاهی مورد پسند نبود و گاهی پسندیده بود و اساساً وی این گونه شناخته می‌شد که با کسی و موضوعی تعارف و رودربایستی نداشت و مطالب خود را بیان می‌کرد.

حسینی بوشهری همچنین به بُعد زندگی اجتماعی آن مرحوم اشاره کرد و گفت: آیت‌الله یزدی، فردی ساده‌زیست بود و دلبستگی به دنیا نداشت و در روزهای پایانی عمرش خانه‌ مسکونی خود را وقف تأسیس حوزه علمیه کرد و این روحیه در کنار سایر ویژگی‌های ارزشمند آن مرحوم در خاطره مردم باقی خواهد ماند. خداوند ایشان را با حضرت امام و اولیاءالله محشور گرداند. 

انتهای پیام
captcha