3 ضلع پژوهش قوی در علوم اسلامی و معارف دینی
کد خبر: 3940381
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳

3 ضلع پژوهش قوی در علوم اسلامی و معارف دینی

رئیس حوزه‌های علمیه کشور، علوم ادبی، علم اصول و مباحث حدیث‌شناسی و رجال را سه ضلع پایه‌ای یک تحقیق قوی در حوزه علوم اسلامی و معارف دینی دانست.

3 ضلع پژوهش قوی در علوم اسلامی و معارف دینیبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور 21 آذرماه در مراسم تجلیل از اساتید و طلاب پژوهش‌محور حوزه علمیه خواهران شهرستان میبد اظهار کرد: ریشه بسیار عمیقی در تولید فکر و اندیشه با امکانات کم و نتایج بسیار برجسته در کشور وجود دارد و باید طلبه‌ها این فهم تاریخی را داشته باشند و به این هویت چون دیوار بلند و استوار دارای نقش و نگار علمی به آن افتخار کنند و احساس تکیه زدن بر آن را داشته‌ باشند.

وی ادامه داد: جدای از شکل و ظاهر تحقیق پژوهش و ظاهر نگارشی و ویرایشی که در جای خود ارزشمند است، باید پژوهش‌ها از حالت‌های سطحی و تشریفاتی خارج شود و حالت عمقی پیدا کند.

اعرافی با اشاره به پایه‌های یک تحقیق قوی در حوزه علوم اسلامی و معارف دینی اظهار کرد: علوم ادبی و ادبیات قوی، علم اصول، مباحث حدیث‌شناسی و رجال و امثال اینها، حداقل سه ضلع پایه‌ای است که برای کار دینی و تحقیق حوزه معارف الهی و دینی مهم شمرده می‌شود و باید مورد توجه یک پژوهشگر قرار گیرد.

وی رویکرد کلام و تحلیلی در پژوهش را نیز مهم دانست و افزود: این امر مستلزم این است که وقتی موضوعی بررسی می‌شود علاوه بر بررسی آنچه مربوط به موضوع است، موارد دیگر حتی آنچه که به ظاهر نیاز نباشد، مورد بررسی قرار گیرد به نوعی کار تحلیلی عمیق این است که علاوه بر آنچه به صورت مستقیم در موضوع دیده شده،  به مواردی که غیرمستقیم نیز با موضوع در ارتباط است، بیندیشد.

اعرافی با اشاره به اینکه یکی از هنرهای پژوهشگر این است که مسئله را با ریشه‌های علوم اسلامی ربط دهد گفت: سوژه‌یابی و مسئله‌یابی نیز از دیگر اموری است که پژوهشگر باید توجه ویژه داشته باشد چرا که موجب می‌شود بحث زنده شود.

حجت‌الاسلام فیاضی، معاون پژوهش و آموزش حوزه علمیه یزد نیز با اشاره به اینکه امسال 805 اثر به دبیرخانه جشنواره علامه حلی ارسال شد گفت: از این تعداد 520 اثر مربوط به خواهران و بقیه مربوط به برادران است.

فیاضی بیان کرد: پس از ارزیابی اجمالی و ارزیابی تفصیلی مرحله اول و دوم از 79 اثر با موضوع علوم قرآن و تفسیر، فقه، کلام، فلسفه، اقتصاد و بیانیه گام دوم به عنوان موضوع ویژه جشنواره حایز رتبه اول تا سوم و شایسته تجلیل شناخته شدند.

انتهای پیام
captcha