رسالت معلم توانمندسازی دانش‌آموز برای پیوند با پژوهش است
کد خبر: 3940968
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
محسن حاجی‌میرزایی:

رسالت معلم توانمندسازی دانش‌آموز برای پیوند با پژوهش است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمی که نتواند دانش‌آموز خود را پرسشگر، خلاق و پژوهشگر تربیت کند در کار خود توفیق ندارد، گفت: وظیفه معلم توانمند کردن دانش‌آموز برای ارتباط و پیوند با پژوهشگری است. پژوهش یک توانایی عام برای همه انسان‌هاست. برای حل مسائل و فراغت از حیرانی‌ها به نگرش پژوهش‌مدار نیازمندیم. انسان‌هایی که قابلیت پژوهش دارند شرایط را بهتر مدیریت می‌کنند.

به گزارش ایکنا، مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر سال ۹۹ امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، برگزار شد.
 
وزیر آموزش و پرورش در این آیین با بیان اینکه معلم، دانش‌آموز و مدرسه‌ای مد نظر سند تحول است که با پرسشگری، پژوهشگری و اندیشه‌ورزی گره خورده باشد و این تصویر آینده آموزش و پرورش است، اظهار کرد: یک رویکرد این بود که نظام تحولی در این مجموعه شکل بگیرد که انسان را مخزنی تصور کنیم که باید دانش را در او انباشته کنیم؛ یعنی وظیفه معلم پر کردن این مخزن از انواع و اقسام دانش‌هاست. در این رویکرد نقش ‌دانش‌آموز پذیرنده و منفعل و نقش معلم یک‌سویه، انتقال‌دهنده و دانای کل و مدرسه نیز کانونی بی‌روح، خسته‌کننده و فاقد نشاط و سرزندگی است.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: در رویکرد دیگر دانش‌آموز عالی‌ترین موجود هستی با بالاترین سطح توانایی برای پردازش و اندیشیدن به موضوعات و دارای نگاهی خلاقانه است. در این نگاه دیگر دانش‌آموز دریافت‌کننده صرف نیست، بلکه به ابزار‌های پژوهشی مسلط می‌شود و از معلومات برای کاستن از مجهولات استفاده و قدرت حل مسئله پیدا و توانایی برقراری ارتباط با دیگران را کسب می‌کند.
 

ارزشمندی انسان به انتخاب آگاهانه اوست

 
وی افزود: تبدیل عالی‌ترین ثمره خلقت به مخزن دریافت اطلاعات خطای بزرگی است. در رویکرد دوم وظیفه معلم توانمند کردن دانش‌آموز برای ارتباط و پیوند با پژوهشگری است. همواره شنیده‌ایم که معلمی شغل انبیاست، اما انبیا چگونه بوده‌اند؟ «فَذَکِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَکِّرٌ لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ». در توصیف پیامبر(ص) در قرآن کریم آمده است که ایشان بشیر، نظیر، نور، سراج و هادی است. معلمی با این خصایص به انسان قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری می‌دهد و گویی ظرفیت‌های انسان وقتی ارزشمند است که حاصل انتخاب آگاهانه او باشد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اینکه به انسان فرصت داده شده که در میان نور و نار راه خود را پیدا کند نشان از اعتماد به قابلیت و ظرفیت‌های انسانی اوست. در این میان، معلم در پیوستگی با دانش‌آموزان روح آن‌ها را جلا و به آن‌ها قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد و برای آن‌ها مجال اندیشیدن را فراهم می‌کند. معلمی یکی از غنی‌ترین و پیچیده‌ترین و در عین حال باعظمت‌ترین مشاغل هستی است. اینکه تعامل با یک انسان منجر به تحول روح و اندیشه و افزایش توان و ظرفیت برای زندگی مسئولانه شود، کار کمی نیست. معلم در تراز سند این ویژگی‌ها را داراست و محصول این معلم دانش‌آموزی پرسشگر، خلاق و پژوهشگر است. معلمی که نتواند دانش‌آموز خود را این‌گونه تربیت کند در کار خود توفیق ندارد. اینکه از معلمان پژوهشگر تقدیر می‌کنیم برای این است که نشان دهیم این‌گونه معلمان اثرگذارتر و ارزشمندترند. برنامه‌ریزی درسی باید در خلق موقعیت‌های یادگیری به گونه‌ای عمل کند که این پیوند‌ها به خوبی برقرار شود و دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان باید معلمانی را با این ظرفیت‌ها تربیت کنند.

وی در پایان بیان کرد: احساس می‌کنیم از سال قبل جلوتریم. امروز ۵۸ پژوهش‌سرا را به امکانات و ظرفیت‌های مورد نیاز برای پژوهش‌های زیست‌فناوری تجهیز کردیم و امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به تجهیز هنرستان‌ها اختصاص یافته است. پژوهش توانایی خاص برای آدم‌های خاص نیست، بلکه یک توانایی عام برای همه انسان‌هاست. برای حل مسائل و فراغت از حیرانی‌ها، به نگرش پژوهش‌مدار نیازمندیم. انسان‌هایی که قابلیت پژوهش دارند شرایط را بهتر مدیریت می‌کنند.

همچنین، در پایان این مراسم از معلمان و پژوهشگران برتر آموزش و پرورش طی سال جاری تجلیل شد.
انتهای پیام
captcha