اندیشکده تعاون کشور افتتاح شد
کد خبر: 3943718
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷

اندیشکده تعاون کشور افتتاح شد

اندیشکده تعاون به عنوان نخستین اندیشکده حوزه تعاون کشور و منطقه با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی عصر امروز هفتم دی ماه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاح اندیشکده تعاون و مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران(منتا) امروز هفتم دی با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، عیسی‌زاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به صورت آنلاین با مشارکت مراکز نوآوری و تعاون 10 استان کشور برگزار شد.  

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، در ابتدای این مراسم به تشریح نحوه تشکیل، اهداف و برنامه‌های اندیشکده تعاون پرداخت و گفت: گام‌ اول این اندیشکده با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی برداشته شد. در ادامه فاز مطالعاتی اندیشکده با بررسی اسناد ملی و بین‌المللی، مصاحبه با ۱۲ نفر از خبرگان حوزه تعاون، تجزیه و تحلیل داده‌ها، برگزاری ۴۸ ساعت بحث و بررسی کارشناسی با حضور اساتید(انجام فاز دلفی) و در نهایت تدوین اساسنامه و سند راهبردی اندیشکده صورت گرفت.

در این مراسم فعالیت اندیشکده تعاون در 11 استان کشور با هدف احصای چالش‌های بخش تعاون و استفاده از راه حل‌های نوآورانه برای رفع این مشکلات به عنوان اهداف منتا اعلام و مطرح شد که اولین رویداد جامعی که منتا در سال 99 به آن خواهد پرداخت، بررسی این مسئله است که آیا تعاونی‌ها مدل بهتری برای استارتاپ‌ها هستند یا خیر؟

مشایخی از استان کرمان نیز به نمایندگی از منتاهای استانی گزارشی از اهداف این مراکز ارائه کرد و گفت: تقویت اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد مراکز حمایت از استارتاپ‌های حوزه تعاون و ارائه خدمات مونیتورینگ و مشاوره اولویت ما در مراکز منتا است.

10 برابر شدن خدمات صندوق نواوری

وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر تعداد 122 شرکت دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعاونی هستند که از این تعداد 101 شرکت فعال است. از این تعداد 23 شرکت در تهران و بقیه در سایر استان‌ها هستند و این مسئله حائز اهمیت است. طی دو سال اخیر نیز خدمات صندوق نوآوری 10 برابر شده و فقط به 101 شرکت دانش‌بنیان 160 فقره تسهیلات اعطا شده است. یکی از تسهیلات ارائه شده نیز فضاهای نوآوری است که در اختیار شرکت‌ها قرار داده شده است.  

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز طی سخنانی کوتاه دانش‌ بنیان کردن تعاونی‌ها را موجب بهبود نتایج تشکیل تعاونی‌ها دانست و گفت: در دهه پنجم انقلاب باید دو رویکرد مردمی شدن اقتصاد و کاهش تصدی‌گری دولت را پیگیری کنیم؛ به نظر می‌رسد بهترین رویکرد مردمی شدن اقتصاد استفاده از تعاونی است.


بیشتر بخوانید:

وی با تأکید بر اهمیت دانش‌بنیان شدن شرکت‌های اقتصادی و اهمیت این مسئله در بخش تعاون، گفت: باید ارتباط اندیشکده تعاون با بخش دانشگاهی تعریف شود. اکنون بزرگ‌ترین معضل عدم وجود یک گزارش جامع در خصوص آسیب‌شناسی اقتصاد ایران است. باید بررسی کرد چرا میزان تعاونی‌ها به رقم مورد نظر قوانین نرسیده است. مشکل دیگر نیز این است که حوزه تعاون به خوبی برای مردم تببین نشده و باید در این خصوص فرهنگ سازی صورت گیرد.

عیسی‌زاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: تعاونی‌های کشور در طول مدت طولانی فعالیت خود تجربه‌های فراوانی دارند و می‌توان به عنوان پایلوت در اندیشکده از آنها استفاده کرد. تعاونی‌ها نیاز به تجربه و کمک برای ساماندهی نیروی عظیم انسانی و تبدیل خِردهای نخبگی به اجرا دارند.

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی در این مراسم، یکی از مسائل و مشکلاتی که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با آن مواجه است را تأمین تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز پژوهشگران دانست و گفت: اگر می‌خواهیم محصول دانش‌بنیانی را تولید کنیم که هم کیفیت داشته باشد و هم نیاز داخلی و خارجی را تأمین کند، باید راحت بودن دسترسی محقق به مواد و قطعات اولیه و تجهیزاتی که ساختشان در ایران اقتصادی نیست، محقق شود.

 

اندیشکده تعاون کشور افتتاح شد/ دیگر نیازی به امضاهای طلایی نیست

 

ارسال ارز به خارج از کشور؛ مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان‌

وی تصریح کرد: همه محصولات نیاز به قطعات و تجهیزات پیشرفته دارند که باید دسترسی به آن را تسهیل کرد. ارسال ارز به خارج از کشور مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان‌ ماست. چگونه می‌توانیم در دنیا جای پا ایجاد کنیم در حالی که مواد اولیه گران به دست ما می‌رسد و امکان ارسال نیز سخت است. اگر قرار است تحریم‌ها برداشته شود نباید به معنی باز کردن بازار برای محصولات خارجی باشد. اگر انتقالی نیز صورت می‌گیرد باید انتقال دانش باشد.

طیبی با تأکید بر اینکه آزمایشگاه‌های مرجع یکی از مشکلاتی است که باید حل شود، گفت: برخی شرکت‌ها به تولیدات داخلی اعتماد نمی‌کنند. باید آزمایشگاه‌های مرجعی باشد که اگر محصولی از آنجا گواهی گرفت جلوی خرید محصول مشابه خارجی گرفته شود و به معنی قطعیت کیفیت محصول باشد.

توسعه امری فرهنگی است نه سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: زمانی فکر می‌کردم توسعه امری سخت‌افزاری است، کشورها نیز براساس همین مسئله طبقه‌بندی می‌شدند؛ بعدها فکر می‌کردم توسعه یک امر نرم‌افزاری است، اما مدتی است به این نتیجه رسیده‌ام که توسعه امری فرهنگی است، فرهنگ است که باعث توسعه می‌شود و این تغییر دیدگاه‌هاست که توسعه می‌آورد. برای بازدید به کارخانه‌های زیادی می‌روم، بیرون از دیوار کارخانه‌ها جوانان زیادی جویای کار و محروم از امکانات آن سوی دیوار کارخانه‌ها هستند. ابزار آن سوی دیوار و ایده‌ها این سوی دیوار است. باید اجازه ورود جوانان به این مراکز و ارائه ایده‌های جدید را بدهیم.

وی اضافه کرد: اقتصاد دانش‌بنیان بیش از هر چیزی یک فرهنگ است؛ در کشور ما امکانات وجود دارد اما در دسترس جوانان نیست و امیدوارم با استقرار فرهنگ جدید در تعاونی‌ها اتفاقات جدیدی در کشور رخ دهد.

 

ارسال نشود/ اندیشکده تعاون کشور افتتاح شد

 

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز به عنوان آخرین سخنران مراسم افتتاحیه، فعالیت اندیشکده تعاون را نقطه عطف تاریخی در حوزه توسعه تعاونی کشور برشمرد و با اشاره به اصل 43 قانون اساسی که در آن پایه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را بر پایه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی قرار داده است، گفت: بعد از 40 سال با همه تلاش‌هایی که صورت گرفته است، هنوز نمره قبولی در تحقق این ماده نداریم و شاهد ادامه تمرکز ثروت در جمع خاصی در کشور هستیم و همچنان دولت یک کارفرمای بزرگ حتی در تولید است.

وی بر ضرورت آسیب‌شناسی اقتصادی ایران تأکید کرد و گفت: اگر به برخی از اصول و اقدامات بنگریم، متوجه می‌شویم عیب کار کجاست. در همه واگذاری‌های بخش دولتی باید اولویت واگذاری‌ها بخش تعاونی باشد اما واگذاری‌ها به بخش خصوصی صورت گرفته است و باید ببینیم چرا چنین شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی به اقتصاد تعاونی نزدیک‌تر است و باید ترویج تعاونی‌ها در دستور کار نظام قرار گیرد، گفت: با پیشنهاد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اصلاح قوانین تعاونی‌ها موافق هستم. قانون بخش تعاونی‌ها باید اصلاح و مفادی مبنی بر حمایت از نوآوری و دانش‌بنیان شدن در قوانین آورده شود؛ البته این مسئله به معنای عدم حمایت از تعاونی‌های سنتی نیست.

وی با اشاره به اینکه امروز روز آغاز فعالیت منتا نیست و 30 درصد کار صورت گرفته است، گفت: این مرکز را در حالی که فعال است افتتاح می‌کنیم. اطلاع از تعاونی در کشور ما محدود است و در این حوزه مشکل فرهنگی داریم. اکنون 30 درصد شیر آمریکا در دست یک شرکت تعاونی است. در کشور ما نیز تعاونی‌ها در پرورش آبزیان فعالیت خوبی داشته‌اند اما بخش کشارزی مستعد دانش‌بنیان شدن در عرصه تعاونی‌هاست.

شریعتمداری هدف تهیه اطلس ملی و بین‌الملی تعاون را که از سوی منتا در حال پیگیری است، هدف ارزشمندی برشمرد و گفت: ذهنیت مردم و مسئولان در خصوص تعاونی‌ها باید تغییر کند. با راه‌اندازی این مرکز و سامانه جامع و هوشمندی که در آن ایجاد شده برای راه‌اندازی تعاونی‌ها دیگر نیازی به امضاهای طلایی نیست و یک پنجره واحد نیز ایجاد شده که بتواند خدمات ویژه‌ای به استارتاپ‌ها ارائه کند.

به گزارش ایکنا، در پایان این مراسم نیز پس از افتتاح اندیشکده تعاون، حاضران از ساختمان اندیشکده بازدید کردند.

یادآوری می‌شود، اندیشکده تعاون به عنوان نخستین اندیشکده حوزه تعاون کشور و منطقه با هدف پوشش خلأ نظری در حوزه تعاون با همکاری معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تأسیس شده است تا بتواند خلأهای فکری و نظری موجود در امر تصمیم‌سازی، قانون‌گذاری و اجرا را پوشش دهد. 

این اندیشکده طی عقد تفاهم‌نامه میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی به عنوان اصلی‌ترین اتاق فکر بخش تعاون با تأکید بر استفاده از تجارب جهانی و استفاده از الگوهای موفق جهانی و بومی‌سازی آن برای استفاده در کشور فعالیت خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha