تصویب طرح اورژانس قضایی به همت دادگستری کل کرمان
کد خبر: 3947526
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵

تصویب طرح اورژانس قضایی به همت دادگستری کل کرمان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان از تصویب طرح اورژانس قضایی به ابتکار این معاونت خبر داد و گفت: به واسطه این طرح، با مداخله فوری، اجتماعی و علمی از پرونده‌هایی که ماهیت اجتماعی داشته و ضرورتی برای ورود به دادگستری ندارند، جلوگیری خواهد شد.

سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، شامگاه 23 دی، در نشست هم‌اندیشی با قضات حوزه‌های قضایی استان توجه به مقوله پیشگیری در هر جامعه‌ای را از ضروری‌ترین نیازها دانست و گفت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) بر پیشگیری و اصلاح مجرمان تأکید شده است و طبق قانون تمامی دستگاه‌ها موظف به همکاری در امر پیشگیری هستند.

وی با اشاره به اینکه علی‌رغم اینکه پیشگیری موضوعی مهم و فراقوه‌ای است اما در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده، بیان کرد: دیدگاه و رویکرد اغلب قضات به اجرای عدالت کیفری بوده و چندان توجهی به عدالت ترمیمی و موضوعات پیشگیرانه در برنامه‌ها نمی‌شود و با توجه به تراکم پرونده‌ها و حجم کاری بالای همکاران قضایی، امکان ورود به مسائل پیشگیری و مشارکت همکاران در این امر فراهم نشده اما طی چند سال اخیر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان یک‌سری اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده و تلاش می‌کند این برنامه‌ها را به صورت علمی پیش ببرد و اکنون برای اثر بخشی بیشتر به همیاری همکاران قضایی در سطح استان نیاز است.

وی مطالبه‌گری را از شئونات دستگاه قضایی دانست و تأکید کرد: باید تغییر رویکرد داده و نگاه اجتماعی، پیشگیرانه و مطالبه‌گری نسبت به مسائل داشته باشیم. در حالی‌که بار سایر دستگاه‌ها را بر دوش می‌کشیم که علت عمده آن نبود مسئولیت اجتماعی و اداری است که نتیجه آن سرریز شدن بار اضافی عملکرد دستگاه‌ها و افزایش پرونده‌ها و جرایم به دستگاه قضایی است.

وی با اشاره برآنکه مصمم به اجرای سند تحول قضائی هستیم، تصریح کرد: مهمترین رکن این سند چرخش رویکرد از دادخواست محور به رویکرد حفظ حقوق عامه و ترویج و اشاعه آزادی‌های مشروع است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان بیان کرد: براساس سند تحول و باتوجه به اینکه ما متولی کاهش جرم هستیم، باید مطالبه‌گری کرده و به جای رسیدگی به پرونده‌های مفسدین، بسترهای فسادزا را شناسایی و حذف و چرخه معیوب دستگاه قضایی را شناسایی و مرتفع کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم کاملاً برنامه محور است، یادآوری کرد: چنانچه ما برنامه‌های پیشگیرانه را در کل استان و شهرستان‌ها پیاده کنیم مطمئناً از حجم ورودی پرونده‌ها رهایی پیدا خواهیم کرد.

قویدل همچنین با اسفبار خواندن وضعیت بازگشت مجدد زندانیان به زندان، تأکید کرد: در سند تحول قوه قضائیه بر بازاجتماعی کردن مجرمان تأکید و برنامه‌ریزی شده تا رویکرد همه همکاران قضایی، اداری و تمام اقدامات بر اساس سند تحول تنظیم شود.

وی از تصویب طرح اورژانس قضایی به ابتکار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان خبر داد و گفت: به واسطه این طرح، با مداخله فوری، اجتماعی و علمی از پرونده‌هایی که ماهیت اجتماعی داشته و ضرورتی برای ورود به دادگستری ندارند، جلوگیری خواهد شد.

معاون دادگستری استان کرمان گفت: سامانه جامع ارتباط مردمی(سجام) از بازوان پر توان پیشگیری از وقوع جرم است و افراد در این سامانه به عنوان دیده بانان پیشگیری ثبت‌نام کرده و گزارش‌هایی از سطح جامعه در خصوص آسیب‌های اجتماعی، جرائم و مشکلات را به این سامانه ارسال می‌کنند و پس از ارجاع به اداره مربوطه، رسیدگی و پاسخگویی خواهند شد.

وی گفت: تاکنون بیش از 7100 نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و باید برای جذب اعضا بیشتر اطلاع‌رسانی و تلاش کنیم.

معاون دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد معتادان به چرخه اعتیاد برمی‌گردد، بنابراین باید با ورود همه دستگاه‌های ذیربط، مسئله ای که از آن غفلت شده پیگیری و اصلاح شود، چراکه با اصلاح این چرخه بسیاری از جرایم نظیر سرقت‌ها، خشونت، کودک آزاری، همسرآزاری و ... نیز کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: باید دیدگاه و رویکرد قضات پیشگیرانه شود آنگاه اجرای برنامه‌ها لذت بخش و اثرگذار خواهد بود به همین منظور و در جهت رویکرد جدید سیستم قضایی باید به دنبال ترویج فرهنگ پیشگیری، عدالت ترمیمی و مشارکت میان نهادی باشیم.

قویدل با اشاره به برنامه‌های اداره فرهنگی ـ اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: پیشگیری‌های رشدمدار در سطح مدارس، دبستان‌ها، والدین و فرزندان ۳ تا ۷ سال و همچنین مربیان اجرا می‌شود و دارای محتوای علمی و به روز است.

وی با اشاره به طرح هور( هویت و رفتار) نیز اشاره و یادآوری کرد: این طرح نیز برای جرایم درجه ۶ تا ۸ اجرا می‌شود بدین صورت که مجرمان در دوره شرکت و گواهی دریافت می‌کنند و سپس می‌توانند از مجازات‌های جایگزین و تعلیق برخوردار شوند.

قویدل گفت: هدف بعدی ما این است که از قضات جوان به عنوان اعضای هیئت اندیشه ورز و اتاق فکر برای پیشبرد برنامه‌های معاونت بهره بگیریم، بدین صورت که اولویت برنامه‌های پیشگیرانه و اثربخشی یا عدم اثربخشی برنامه‌ها در شهرستان‌های خود را احصاء و ضمن اعلام نظرات و ایده‌های خود در این خصوص، طرح و برنامه‌های ابلاغی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را دنبال کنید.

 

 

انتهای پیام
captcha