تصور برخورداری از امتیاز ویژه بدترین شکل مناسبات میان مسئولان و جامعه است
کد خبر: 3950018
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶
بیژن مقدم:

تصور برخورداری از امتیاز ویژه بدترین شکل مناسبات میان مسئولان و جامعه است

مدیرمسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف درباره ابعاد مختلف اتفاق رفتار نماینده مجلس با سرباز وظیفه گفت: فارغ از صحت و سقم همه جنبه‌های این اتفاق، اصل ماجرا این است که برخی افراد با نشستن بر صندلی مسئولیت تصور می‌کنند صاحب همه امتیازات و استثنائات می‌شوند و این بدترین شکل مناسبات و روابط میان مسئولان و جامعه است. در حالی که هیچ یک از این امتیازات در قانون نیامده است.

بیژن مقدم

بیژن مقدم، مدیرمسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف و کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره توهین نماینده مجلس به یک سرباز وظیفه پلیس راهور و ریشه‌های وقوع این نوع اتفاقات از سوی مسئولان گفت: البته باید واقعیت ماجرا را دقیق‌تر بررسی کرد. در این حادثه چند ادعا مطرح شد که باید با بررسی شواهد و دلایل قوی بتوان یکی از این ادعاها را برگزید. در فیلم ابتدایی سرباز ادعا کرد که از سوی نماینده سیلی خورده و نماینده مجلس هم با رد این ادعا گفت اصلا از ماشین پیاده نشده است. اما ادعای دوم نماینده که بیان کرد فقط سرباز را به خاطر توهینی که کرده بود هل دادم، ادعای اول خودش را زیر سؤال برد و همین تناقض‌گویی باور ادعای دوم نماینده را هم سخت‌تر می‌کند.

وی افزود: هرچند در فیلم منتشره به صورت شفاف روشن نیست که نماینده سیلی زده یا هل داده اما حرکت رو به عقب سرباز بر اثر یک فشار مشخص است. در نهایت اینکه همه اینها مسائل فرع بر اصل ماجراست. اصل و محور ماجرا این است که برخی افراد با نشستن بر صندلی مسئولیت تصور می‌کنند صاحب همه امتیازات و استثنائات می‌شوند و این بدترین شکل مناسبات و روابط میان مسئولان و جامعه است. در حالی که هیچ یک از این امتیازات در قانون نیامده است.

ریشه اصلی بروز رفتارهایی شبیه نماینده مجلس

مقدم اظهارکرد: قانون درباره برخی افراد و وسایل نقلیه استثنائاتی را براساس ضرورت‌هایی قائل شده است. اما سؤال این است که آیا این نماینده دارای مجوز قانونی عبور از خط ویژه بوده یا فکر کرده چون نماینده مجلس است می‌تواند از این مسیر ویژه عبور کند. واکنش مردم به این کار غیرقانونی به غیر از برخی الفاظ بیان شده، رفتار معقولی بود و اعتراض خود را به اصرار این نماینده برای عبور از خط ویژه بیان کردند و مسئله این بود که چرا نماینده در مقابل تذکرات مردم، عذرخواهی نمی‌کند و اصرار بر تکرار تخلف دارد. من در برخی کشورهای اروپایی مشاهده کردم وقتی قرار است افراد در ساعت معینی به جلسه یا برنامه‌ای برسند با محاسبه همه احتمالات زودتر حرکت می‌کنند تا سر وقت یا حتی زودتر به آن برنامه برسند تا مجبور به رفتار غیر قانونی نشوند.

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی الف تصریح کرد: در واقع مشکل و ریشه اصلی بروز این رفتارها از سوی مسئولان در نوع نگاه و فرهنگی است که در ذهن برخی مسئولان نسبت به قدرت و مسئولیتی که برعهده می‌گیرند وجود دارد و ربطی هم به گرایش سیاسی ندارد بلکه ریشه در تربیت، ذهنیت و ویژگی‌های اخلاقی مسئولان دارد. بارها رفتار نامناسب برخی مسئولان با خبرنگاران و اصحاب رسانه را دیده‌ایم که حاکی از یک رفتار فرعونی، پادشاهی و نگاه بالا به پایین دارد.

نقش رسانه و افکارعمومی در اصلاح خاص‌پنداری مسئولان

وی ابراز کرد: لذا واکنش‌های شدید جامعه و رسانه‌ها می‌تواند به اصلاح این رفتارها و رویه‌های برخی مسئولان که خود را خاص و برخوردار از امتیازات ویژه می‌دانند کمک کند. این اتفاق تنها عبور یک مسئول از خط ویژه نیست بلکه مسئله فرهنگ و نگرشی است که برخی مسئولان پس از رسیدن به یک مسئولیت پیدا می‌کنند و این انتظار را برای خود ایجاد کرده‌اند که دیگران باید در مقابل آنها خاضع باشند و در مقابل رفتارهای غیرقانونی آنها تسلیم بوده و واکنشی نشان ندهند.

مقدم تأکید کرد: از طرفی برخورداری از یک مسئولیت عالی ایجاب می‌کند حتی اگر آن سرباز در بیان و رفتار خودش در حین انجام وظیفه اشتباه یا توهینی کرده، آن مقام مسئول به نحو شایسته‌ای عمل کند و وارد درگیری و توهین نشود بلکه مردمی‌تر و متواضعانه‌تر رفتار کند و به آرامی به آن فرد تذکر دهد. به ویژه اینکه مسئولان دسترسی کافی برای پیگیری دارند و می‌توانند با عبور از موضوع، پیگیری‌های لازم و قانونی را پس از اتفاق انجام دهند.

خلاف واقع‌گویی ناپسندی ماجرا را مضاعف کرد

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه حساسیت رسانه‌ها و مردم بر روی نوع رفتار نماینده مجلس بود، گفت: رفتار درست این بود که نماینده واقعیت ماجرا را از همان ابتدا بیان و عذرخواهی می‌کرد و حتما آثار مثبت بیشتری هم داشت. زیرا نماینده هم یک انسان است و ممکن است عصبانی شود و اشتباه کند پس بهتر بود این عذرخواهی از آن سرباز و مردم همان ابتدا انجام می‌شد نه اینکه مجموعه‌ای از گفته‌های خلاف واقع و متضاد پشت سر هم مطرح شود که این ناپسندی ماجرا را مضاعف‌تر کرد.

مقدم درباره ضرورت نشان دادن رفتارهای صحیح با مردم و در مقابل قانون در میان مسئولان مختلف از سوی رسانه‌ها و پرهیز از سیاه‌نمایی و تعمیم این نوع رفتارهای غلط به کلیت مسئولان گفت: این اتفاقات با دو آفت بزرگ در رسانه‌ها روبروست؛ اولین آفت فرصت‌طلبی و سیاسی کردن موضوع است که منحصر به یک جریان هم نیست. غالبا در این نوع اتفاقات اینگونه تصویر می‌شود که این مسئول چون اصلاح‌طلب یا اصولگراست این تخلف را کرده است. در حالی که این نوع رفتارها جنبه فردی و اخلاقی دارد و خاستگاه سیاسی و ایدئولوژیک ندارد و رسانه‌ها باید این فرهنگ و ذهنیت نابجا در مسئولان را که چندین سال است نهادینه شده نقد کنند.

سیاسی شدن و تعمیم به کل مسئولان؛ دو آفت رسانه‌ای

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی الف بیان کرد: در واقع رسانه‌ها و افکار عمومی باید این نکته را به مسئولان تذکر و هشدار دهند که برعهده گرفتن یک سمت و مقام به معنی برخورداری از امکانات و امتیازات ویژه نیست، بلکه به معنای آن است که مسئول نه تنها هیچ یک از این امتیازات را ندارد بلکه مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی و مردم‌داری او باید بیشتر شود.

مقدم در پایان اظهار کرد: آفت دوم رسانه‌ها در بررسی و پیگیری این موضوعات نگاه صفر و صدی و تعمیم آن به همه مسئولان است. در حالی که واقعا اینگونه نیست و بسیاری از مسئولان نسبت به اینگونه مسائل توجه و دقت دارند و خودساخته هستند و رسیدن به مقام و سمت به لحاظ اخلاقی و رفتاری آنها را دچار تغییرات منفی نمی‌کند، اما با وجود سوابق طولانی مسئولیت و مدیریت اسمی از آنها شنیده نمی‌شود و ضروری است رسانه‌ها مراقبت لازم را برای دچار نشدن به این دو آفت داشته باشند.

انتهای پیام
captcha