مراجع شیعه مهم‌ترین عامل ترویج آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) هستند
کد خبر: 3950562
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹

مراجع شیعه مهم‌ترین عامل ترویج آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) هستند

یک مدرس حوزه و دانشگاه، گفت: بی‌تردید فقها و مراجع شیعه در دوران غیبت، پاسدار اصلی مرزهای عقیده و مهم‌ترین عامل ترویج آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) هستند.

مراجع شیعه مهم‌ترین عامل ترویج آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) هستند

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام مرتضی قربانی، مدرس حوزه و دانشگاه، روز گذشته، نهم بهمن‌ماه، در پیش همایش شیخ محمد خیابانی در تبریز، گفت: بی‌تردید فقها و مراجع شیعه در دوران غیبت، پاسدار اصلی مرزهای عقیده و مهم‌ترین عامل ترویج آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) هستند.

وی ادامه داد: اگر آثار و تألیفات آن وجودهای مقدس و مجاهدت‌های پیگیرشان در تحدید حدود و ثغور مکتب تشیع در مواجهه با نحله‌های منحرف وجود نداشت و اگر مناظره‌های علمی و مباحثه‌های مکررشان با مروجان فرقه‌های معارض شیعه دوازده امامی نبود، امروز مکتب تشیع در جایگاه یکتا فرقه ناجیه و میراث گرانبهای فقهی، حدیثی، تاریخی و ... در برابر مذاهب دیگر اسلامی و غیر اسلامی قد نمی‌افراشت. صد البته، کارکرد مرجعیت شیعه به این مقدار خلاصه نمی‌شود.

قربانی افزود: بی‌گمان فصل و وصل‌های حساب شده فقیهان با سلاطین و دولتمردان اسلامی و مبارزات خستگی ناپذیرشان برای جلوگیری از نفوذ و سلطه استعمار بر جوامع شیعی نقش مهمی در محدود کردن دامنه ستم حاکمان جور و رهایی شیعیان از قیومیت کافران داشته که نمونه‌های بسیاری از آن را می‌توان با نگاهی به تاریخ یک صد سال اخیر ایران مشاهده کرد، اما این حقیقت هنوز در فکر و فرهنگ نسل حاضر به درستی جای نگرفته است.

دبیر پیش همایش روحانیت «شیخ شهید محمدخیابانی، روحانی مبارز و بیدارگر» افزود: اگر تاریخ پیشینیان را مورد ملاحظه قرار دهیم، می‌بینیم که در سایه استقامت و ایستادگی امام حسین(ع) و با شعار برجسته «إن کان دین محمّد لم یستقم الّا بقتلی فیا سیوف خذینی» بنی امیه نتوانستند با تهاجم نظامی مرز دین را بشکنند و نابود کنند، بنی عباس با علم و فرهنگ این تهاجم را شروع کرد با استقامت علمی و فکری امام رضا(ع) نتوانستند مرز دین را فتح کنند.

وی ادامه داد: گاهی با سیاست و گاهی با دین‌زدایی، گاهی با مظاهر دین، با حجاب، با عمامه، با اخلاق اسلامی و... مبارزه کردند؛ گاهی با تبلیغات شوم و گسترده علیه دین و مکتب و مظاهر دینی مبارزه کردند. گاهی با فکرهای کمونیستی و گاهی با فکر التقاطی گاهی با ناسیونالیستی و طرح قومیتها و ملیت مانند ترک، فارس، کرد، عرب و عجم، گاهی از روش نظامی و اسلحه به دست گرفتن؛ روزی آلت دست استکبار جهانی شدن که ادعا می‌کردند تا اهواز آمده‌ایم اگر لازم باشد تا تهران می‌رویم و نمی‌گذاریم این حکومت اسلامی پابرجا بماند.

قربانی بیان کرد: گاهی از راه اقتصاد وارد شدند و تهاجمات را شروع کردند. نگهبان این مرز علمای بزرگ دین، گاهی با صدور فتوا، گاهی با صدور حکم جهاد و با فتواهای گوناگون و گاهی به این مسایل بسنده نکرده با روح و جسم خود از این مرز دفاع کردهاند و میکنند.

گفتنی است، همایش بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی این روحانی مبارز در انقلاب مشروطیت ایران، در نیمه اسفندماه سال‌جاری به صورت جداگانه در شهرهای خامنه، تبریز و تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha