کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری»؛ نامزد جایزه کتاب سال در گروه «دین»
کد خبر: 3953547
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹

کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری»؛ نامزد جایزه کتاب سال در گروه «دین»

کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» تألیف حجت‌الاسلام محمدرضا هدایت‌پناه از پژوهشگران خوزستان در میان نامزدهای گروه «دین» سی و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری»؛ در میان نامزدهای جایره کتاب سال در گروه «دین»به گزارش ایکنا از خوزستان، کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری»، تألیف حجت‌الاسلام محمدرضا هدایت‌پناه از پژوهشگران خوزستان در میان نامزدهای گروه «دین» سی و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» نتیجه ۱۰ تا ۱۲ سال پژوهش حجت‌الاسلام والمسلمین هدایت‌پناه در حوزه صحابه پیامبر(ص) است.

این کتاب به‌همت گروه فرهنگ و تمدن اسلامی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) تهیه و از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» در شش بخش تدوین شده است؛ بخش اول: تبیین و ساختار؛ تعاریف و نگرش‌ها، بخش دوم: سیر تدوین صحابه‌نگاری، بخش سوم: آشنایی با صحابه‌نگاران (آمار و گونه‌شناسی، شناخت و شرح حال)، بخش چهارم: صحابه‌نگاری‌های مفقود (روش‌ها و بینش‌ها)، بخش پنجم: مکاتب صحابه‌نگاری و بخش ششم: علل و عوامل ازدیاد صحابه.

در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است: صحابه‌نگاری که قدمتی برابر با سیره‌نگاری دارد به فهرست و شرح حال و مسائل مختلف مربوط به یاران پیامبر(ص) می‌پردازد. صحابه‌نگاران در شرح حال صحابه آگاهی‌هایی داده‌اند که درباره حوادث دوران رسالت است، اما بسیاری از این آگاهی‌ها را مورخان و به خصوص سیره‌نگاران در ضمن شرح حوادث دوران رسالت بیان نکرده‌اند. بنابراین شرح‌حال نویسی صحابه بخشی از سیره‌شناسی و نیز شناخت حوادث قرن نخست به‌شمار می‌رود که شناخت این دو دوره (عصر رسالت و بعد از آن) بدون مطالعه کتب صحابه‌نگاری، شناخت جامعی نخواهد بود.

ذکر این نکته هم ضروری است که صحابه‌نگاری به‌دلیل چالشی بودن موضوع، تحت تأثیر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و دیدگاه‌های مختلف، تطورات بسیاری در طول تاریخ به خود دیده و از جهت ساختاری و محتوایی دستخوش تغییر و تحول فراوانی شده است.

در کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه نگاری» ضمن اشاره به سیر تدوین و تطور این دانش و مجموعه صحابه‌نگاری‌ها و صحابه‌نگاران، به نقش شیعه و اهل سنت در تحولات ساختاری و محتوایی و بیان مزایا و نواقص صحابه‌نگاری‌ها پرداخته است.

یادآور می‌شود؛ این کتاب آبان سال 98 در تحریریه خبرگزاری ایکنا خوزستان رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha