مبتلایان به کرونا واکسن دریافت نکنند
کد خبر: 3953810
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶

مبتلایان به کرونا واکسن دریافت نکنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: افرادی که قبلا مبتلا به کرونا شده‌اند به هیچ‌وجه نباید واکسن دریافت کنند. چراکه واکنش‌های جدی برای افرادی که قبلا مبتلا شدند به همراه دارد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدمحمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، امروز، 25 بهمن در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان اظهار کرد: سهمیه واکسن کرونای هر استان با توجه به میزان وارداتی است که به کشور صورت می‌گیرد و با تخصیص سهمیه استان‌ها از طریق دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان، بین شهرستان‌ها توزیع و براساس اولویت‌بندی در تزریق، مطابق با دستورالعمل ملی کشوری تزریق می‌شود.

وی بیان کرد: اولویت نخست تزریق واکسن کارکنان و پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه و ICU هستند و بخش بعدی تزریق بین کادر درمانی شاغل در سایر بخش‌ها و اورژانس، پرسنل بهداشتی، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و سالمندان (بالای ۶۰ سال) انجام می‌شود.

جمالیان ادامه داد: در بخش اول طرح واکسیناسیون کروناویروس در استان مرکزی از ۲۰۰ دوز واکسنی که بین ۱۰۰ نفر به صورت رایگان تزریق شد ۵۵ نفر پرستار، ۳۵ نفر پزشک و ۱۰ نفر نیروی پشتیبانی شامل منشی و خدمات بخش ویژه بوده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: افرادی که قبلا مبتلا به کروناویروس شدند به هیچ‌وجه نباید واکسن دریافت کنند. چراکه واکنش‌های جدی برای افرادی که قبلا مبتلا شدند به همراه خواهد داشت. ولی افرادی که درگیر بیماری نبودند به راحتی می‌توانند واکسن دریافت کنند و خوشبختانه تاکنون هیچ واکنشی در استان مرکزی یا در سراسر کشور ناشی از تزریق این واکسن مشاهده نشده و تنها چند مورد واکنش گزارش شده است که آن هم به دلیل حساسیت و مواردی بود که قبلا مبتلا به کرونا شده و پروتکل‌های تزریق را رعایت نکرده بودند.

وی از عادی انگاری بیماری کروناویروس در سطح جامعه ابراز تأسف و گلایه کرد و افزود: در طول سه هفته گذشته یک شیب افزایشی در میزان بستری شوندگان کرونایی به وقوع پیوست که نتیجه آن افزایش نسبی میزان مرگ و میر بوده است. تجربه نشان داده است که افزایش میزان مراجعان به مراکز درمانی منجر به افزایش میزان بیماران بستری در بیمارستان شده و با گذشت یک الی دو هفته آمار مرگ و میر نیز افزایش خواهد یافت.

جمالیان اضافه کرد: آغاز سال نو را در پیش داریم و اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی سراسری یک تصمیم سخت است که اخذ این تصمیم به مراتب در روزهای پایانی سال سخت‌تر خواهد بود. لذا سخت‌گیری و مدیریت بیماری در روزهای کنونی به منظور پیشگیری از سخت‌گیری روزهای منتهی به سال جدید ضرورت دارد. همچنین رصد دقیق میزان شیوع بیماری در استان مرکزی و استان‌های همجواری که درگیر کرونای انگلیسی شدند نیز یکی از تکالیف مهمی ستاد مبارزه با کروناست.

وی گفت: فعالیت دست فروش‌ها و حراجی‌ها در روزهای پایانی سال حجم قابل توجهی از مراجعان را در به دنبال خواهد داشت و انتظار می‌رود اتاق اصناف نظارت کامل بر فعالیت این مراکز داشته باشد. رعایت دستورات بهداشتی در مراکز درمانی و بهداشتی وابسته به علوم پزشکی نیز بسیار حائز اهمیت است، هفته گذشته دو داروخانه‌ای که بدون رعایت پروتکل‌ها اقدام به ارائه خدمات می‌کردند به مراجع قضایی معرفی شدند.

انتهای پیام
captcha