ابعاد رهبری سیاسی در سیره امام هادی(ع)
کد خبر: 3954229
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
مدرس حوزه علمیه همدان مطرح کرد؛

ابعاد رهبری سیاسی در سیره امام هادی(ع)

مدرس حوزه علمیه همدان با بیان اینکه امام هادی(ع) در اوج غربت و حبس خانگی به‌عنوان یک فعال و رهبر سیاسی عمل می‌کرد، گفت: هیچ‌کس حق ملاقات با امام هادی(ع) را نداشت، بسیاری از یاران امام در لباس میوه‌فروش و یا خرمافروش با ایشان ارتباط می‌گرفتند و وارد منزل ایشان می‌شدند تا از امام کسب تکلیف کنند.

امام هادی(ع)؛ در کنج خانه اما فعال سیاسیحجت‌الاسلام حسن اسدبیگی، مدرس حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه متوکل عباسی جاسوسان زیادی برای کنترل امام هادی(ع) قرار داده بود تا کسی با ایشان ملاقات نکند و یا ایشان از منزل بیرون نروند، اظهار کرد: روزی متوکل دستور بازرسی منزل ایشان را داده بود وقتی مأمورین وارد منزل شدند امام را در حالت عبادت بر روی یک حصیر دیدند و طی بازرسی از منزل ایشان چیزی پیدا نکردند و در نهایت امام را با بی‌حرمتی به مجلس متوکل بردند.

وی ادامه داد: مسعودی از علمای اهل سنت در کتاب مروج‌الذهب می‌گوید که وقتی امام هادی(ع) وارد مجلس شد متوکل را در حالت شراب‌خواری دید، در این حال متوکل شراب به ایشان تعارف کرد، امام(ع) وقتی این حرکت را دید برآشفته شد و فرمودند که این اعمال از ما اهل‌ بیت به دور است؛ متوکل برای تحقیر امام از وی خواست شعری بخواند امام اول امتناع کرد و نخواند سپس شعرهایی با این مضمون سرود «ای متوکل تو گمان نکن که با این کاخ‌ها از مرگ می‌توانی فرار کنی خداوند همان‌طور که کاخ و زر و سیم فرعونیان را گرفت و آن‌ها را در مرگ فرو برد تو را هم با این‌همه تجمل و نعمت داخل قبر خواهد کرد در حالی‌ که قبر صدا می‌زند کجا رفت آن‌همه طلا و تن فربه شده فردا خوراک مورها خواهد شد.»

وی ادامه داد: با سرودن این اشعار متوکل به ‌اندازه‌ای گریه کرده بود که تمام محاسنش خیس شده بود دستور داد چهار هزار درهم به ایشان هدیه کنند و با احترام امام را به منزلش هدایت کنند.

این مدرس حوزه علمیه همدان گفت: متوکل امام را به مجلس شراب‌خواری دعوت کرده بود که ایشان را تحت تأثیر خود قرار دهد اما امام با سخنان خود به‌عنوان یک فعال سیاسی عمل کرد و مجلس گناه آن‌ها را تحت تأثیر خودش قرار داد.

اسدبیگی با بیان اینکه امام هادی(ع) همچون پدر بزرگوارشان امام جواد(ع) در دوران کودکی به امامت رسیدند، افزود: این ویژگی خاص امام هادی(ع) است که در سن هشت‌ سالگی به امامت رسید و با 36 سال امامت یکی از طولانی‌ترین امامت‌ها را داشته است.
وی اضافه کرد: با وجود طولانی بودن زمان امامت امام هادی(ع) به علت اختناق شدید و حکومت استبدادی بنی‌عباس و متوکل عباسی تعداد شاگردان و روایت‌های بسیار اندکی از ایشان به جای مانده است، به‌طوری‌ که تعداد شاگردان ایشان حداکثر به 80 نفر می‌رسید و روایات زیادی همچون امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع) از ایشان در دسترس نیست.

اسدبیگی با بیان اینکه ارتباط امام هادی(ع) با شیعیان فقط توسط وکلای مورد اعتماد ایشان انجام می‌گرفت، اظهار کرد: ایشان با نامه و مکاتبه با وکلای خود درباره مشکلات روز سخن می‌گفت و پاسخ وکلا را می‌داد و مردم را از این طریق برای غیبت صغری و غیبت کبری امام زمان(عج) آماده می‌کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: امام هادی(ع) در زمان حکومت یکی از خلفای ستمگر عباسی، متوکل عباسی می‌زیست که از ایشان به‌عنوان یزید دوم یاد می‌شود که بسیار امام هادی(ع) را مورد شماتت قرار می‌داد به‌طوری‌ که ایشان را که در اوج سادگی زندگی می‌کرد حبس خانگی کرد و اجازه خروج از منزل را به ایشان نمی‌داد.

اسدبیگی با اشاره به اینکه هیچ‌کس حق ملاقات با امام هادی(ع) را نداشت، اضافه کرد: بسیاری از یاران امام در لباس میوه‌فروش و یا خرمافروش با ایشان ارتباط می‌گرفتند و وارد منزل ایشان می‌شدند تا از امام کسب تکلیف کنند.

وی در پایان گفت: خلفای ستمگر عباسی به‌منظور جلوگیری از تحرکات امام هادی(ع) و به‌منظور جلوگیری از آگاهی مردم از طریق این دادگران تصمیم به حبس ایشان و جلوگیری از انتشار افکارشان را داشتند.

گزارش از اکرم یوسفی پارسا

انتهای پیام
captcha