مدل‌های فقهی تفریح حلال در حوزه تولید شود / تربیت فقیه اجتماعی در دستور کار
کد خبر: 3956132
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
حجت‌الاسلام ربانی:

مدل‌های فقهی تفریح حلال در حوزه تولید شود / تربیت فقیه اجتماعی در دستور کار

مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه تولید ادبیات فقه اجتماعی و تربیت فقیه اجتماعی در دستور کار این گروه است، گفت: باید مدل‌های فقهی سبک زندگی از جمله در تفریح حلال از سوی حوزه تولید شود.

مدل‌های فقهی تفریح حلال در حوزه تولید شود/ تربیت فقیه اجتماعی در دستور کار استحجت‌الاسلام والمسلمین ربانی، مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به کارهای صورت گرفته در این گروه، گفت: از وقتی که راه‌اندازی این گروه در دستور کار قرار گرفت، با اینکه ترکیب «فقه اجتماعی» موضوع جدیدی بود، آیت‌الله فاضل لنکرانی استقبال زیادی کردند و وارد مطالعه شدیم.

وی افزود: چون این بحث جدید بود، نیازمند تولید ادبیات لازم در این زمینه بودیم، بنابراین با مجتهدان و اساتید حوزه دارای درس خارج و افراد خوش‌فکر، مصاحبه‌هایی برای تبیین هویت و ماهیت فقه اجتماعی انجام دادیم و در قالب کتابی منتشر شد.

ربانی با بیان اینکه یکی از اولین گام‌ها در عرصه فقه اجتماعی همین کتاب بود، اظهار کرد: در سال 1396، کتاب «فقه و جامعه» تألیف و تجدید چاپ شد و کتاب درآمدی بر فقه اجتماعی هم در دست نشر است. البته کارهای گروه فقه اجتماعی در مقطع فعلی فقط پژوهشی است و هنوز به مرحله آموزش نرسیده‌ایم.

ربانی با بیان اینکه در مورد استخراج روایات و آیات اجتماعی و قواعد فقه اجتماعی در حال مطالعه هستیم و طرح‌هایی هم در دست اقدام است، افزود: تولید ادبیات و گفتمان دانش فقه اجتماعی و تربیت فقیه اجتماعی دو کار اصلی در این گروه است.

مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه 17 نشست علمی در مورد ماهیت فقه و نظام اجتماعی، سبک زندگی از منظر فقه اجتماعی و حتی عید نوروز از منظر فقه برگزار شده است، اضافه کرد: یکی از مسائل مهم در این عرصه این است که باید بازخورد و کارکردهای فتاوا در سطح اجتماعی مد نظر قرار بگیرد، چون در غیر این صورت کارکردها و آثار منفی دارد.

وی با بیان اینکه بررسی فقه فرهنگ و روابط اجتماعی، فقه حکومتی، فقه مدیریت شهری و شهرسازی، فقه مقاومت، فقه محیط زیست و ...از جمله طرح‌های در دست بررسی است، تصریح کرد: اگر در دنیا دو تمدن مهم داشته باشیم، یکی غربی و دیگری اسلامی است و رهبر معظم انقلاب هم در بیانیه گام دوم تأکید دارند که باید به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم، بنابراین برای به چالش کشیدن تمدن غربی باید مدل اسلامی و بومی در ابعاد مختلف از جمله تفریح و ورزش حلال ارائه بدهیم.

ربانی با بیان اینکه باید نیازهای جامعه بر مبنای فقه برآورده شود، تأکید کرد: مؤسسات فقهی حوزه و رشته‎‌های دانشگاهی باید موضوع پایان‌نامه‌ها را به مدل‌های اسلامی اختصاص دهند و در رسانه و هنر و روابط اجتماعی و تفریح و شادی مدل‌سازی اجتماعی ارائه کنند و البته لزوماً هم مدعی نیستیم که باید نام این مدل‌ها دینی و اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه باید دروس خارج فقه‌های معاصر بیشتری در حوزه داشته باشیم، اظهار کرد: یکی از مهمترین موانع برای پیشبرد فقه‌های مضاف آن است که مثلاً در فقه اجتماعی باید طلابی تربیت شوند که هم به جامعه‌شناسی و هم فقه مسلط باشند و چون مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) آموزشی و پژوهشی است، می‌تواند چنین طلابی را تربیت و آنان را به سمت فقه‌های تخصصی سوق دهد که راه کم‌هزینه‌ای هم هست.

ربانی در پاسخ به این سؤال که آیا طلبه اهل اینستاگرام فرد مهذبی است؟، اظهار کرد: این فضا ابزار است و می‌تواند هم در مسیر درست و هم نادرست استفاده شود و اگر طلبه‌ای اینقدر خودسازی دارد که دچار مفسده در این فضا نمی‌شود، می‌تواند از آن استفاده کند و به تبلیغ و ترویج دین بپردازد.

انتهای پیام
captcha