ضرورت بهره‌مندی از تجربه داوران پیشکسوت در آیین‌نامه‌های داوری
کد خبر: 3957361
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
قاری و داور برجسته گیلان مطرح کرد؛

ضرورت بهره‌مندی از تجربه داوران پیشکسوت در آیین‌نامه‌های داوری

داور و قاری برجسته گیلانی با بیان اینکه دستورالعمل‌های داوری مسابقات قرآن نباید هر سال تغییر کند تا متسابقین بر اساس آن تمرین کنند و بهتر است در بازه زمانی سه الی پنج ساله تدوین شوند، گفت: طرح ساماندهی داوران که امسال توسط اوقاف در حال انجام است، طرح خوبی برای یکپارچگی جامعه داوری مسابقات قرآنی است اما نباید از تجربه پیشکسوتان داوری غافل شد.

یوسف ایزدی، داور و قاری برجسته گیلانی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به اهمیت داوری مسابقات قرآن، اظهار کرد: داوری مسابقات قرآن امر خطیری است که داوران علاوه‌ بر تخصص و تجربه باید دارای تقوای الهی باشند تا قضاوت عادلانه‌ای داشته باشند.

وی در خصوص شاخصه‌های داوری خوب در مسابقات قرآنی، افزود: یک داور خوب ضمن اینکه اطلاعات درستی از موضوع داوری دارد، باید از علم و تجربه لازم برخوردار بوده و همچنین به آیین‌نامه‌های داوری مسلط باشد.

ایزدی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین چالش در داوری مسابقات قرآن چیست؟ گفت: بیشترین چالش در داوری مسابقات قرآن در بخش «لحن» است، البته در بخش «تجوید» هم گاهی اعتراضاتی می‌شود، لذا پیشنهاد می‌شود یک دستورالعمل مدون با بهره‌مندی از جمیع نظرات داوران تهیه شود و در اختیار داوران و شرکت‌کنندگان قرار گیرد. این دستورالعمل‌ها نباید هر سال تغییر کنند تا متسابقان بر اساس آن تمرین کنند و بهتر است در بازه زمانی سه الی پنج ساله تدوین شوند.

این داور مسابقات قرآن کشوری در خصوص بروزرسانی آیین‌نامه‌های داوری، ادامه داد: بروزرسانی آیین‌نامه‌های داوری مهم و لازم است اما باید مدت زمان معینی داشته باشند تا شرکت‌کننده از یک الگو و سند مشخص برای تمرینات و آمادگی پیش از مسابقات بهره گیرد؛ اگر آیین‌نامه‌های داوری هر سال تغییر کند شرکت‌کننده دچار سردرگمی می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که نظر شما در خصوص طرح ساماندهی داوران چیست؟ بیان کرد: طرح ساماندهی داوران که امسال توسط اوقاف در حال انجام است، طرح خوبی برای یکپارچگی جامعه داوری مسابقات قرآنی است اما نباید از تجربه پیشکسوتان داوری غافل شد، زیرا در بسیاری از موارد تجربه بهتر از علم است. اوقاف با اجرای خوب این طرح می‌تواند ضمن بهره‌مندی از تجربه داوران پیشکسوت الگوسازی خوبی در عرصه داوری و همچنین معرفی و شناسایی داوران جوان داشته باشد.

انتهای پیام
captcha