شناسایی هویت شهیدی از گلستان پس از 32 سال در خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3959264
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴

شناسایی هویت شهیدی از گلستان پس از 32 سال در خراسان‌جنوبی

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی گفت: هویت یکی از شهدای اهل گلستان که در خراسان‌جنوبی به‌صورت گمنام دفن شده بود، مشخص شد.

هویت شهیدی از گلستان پس از 32 سال درخراسان‌جنوبی / شناسایی هویت شهدا ادامه داردسرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: شهید نعمت‌الله گزمه یکی از شهدای دفاع مقدس است که پس از گذشت ۳۲ سال گمنامی، هویتش معلوم شد.

وی با بیان اینکه این شهید اهل استان گلستان است که به‌صورت داوطلبانه عازم جبهه‌ها شد و پس از سه سال حضور در جبهه‌ها در سال ۶۷ در سن ۲۳ سالگی در منطقه زبیدات عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمد، افزود:  پیکر پاک این شهید پس از تفحص در سال ۸۶ به‌عنوان شهید گمنام در کنار چهار شهید گمنام دیگر در شهر سه قلعه سرایان به خاک سپرده شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مادر و پدر این شهید بزرگوار در سال ۸۸ فوت شده‌‌اند، تصریح کرد: هویت این شهید پس از ۳۲ سال از طریق آزمایش DNA مشخص شد و طبق توافق با خانواده شهید نعمت‌الله گزمه و با حضور برادر و خواهران، سنگ مزار این شهید والامقام بدون جابجایی مزار تعویض و نام و نشان یافت.

فلاحی با بیان اینکه اگر پدر و مادر شهدا در قید حیات باشند، از طریق آزمایش DNA سریع‌تر هویت مشخص می‌شود، افزود: شناسایی هویت از طریق برادران و خواهران شهدا از نظر زمانی، طولانی‌تر بوده و طی چند مرحله آزمایش مشخص می‌شود.

شناسایی شهدای گمنام ادامه دارد 

وی افزود: از سال 80 از شهدای تازه تفحص شده نمونه DNA  گرفته شد، اما به علت عدم وجود آزمایشگاه ژنتیک نور در آن زمان امکان شناسایی فراهم نبود و اکنون تنها یک آزمایشگاه ژنتیک نور در کشور کار شناسایی را انجام می‌دهد که نمونه‌گیری از خانواده‌های شهدا انجام شده و پیگیر تشخیص هویت هستیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با اشاره به دفن 145 شهید گمنام در خراسان‌جنوبی، یادآور شد: خراسان‌جنوبی در دوران دفاع مقدس دو هزار شهید تقدیم انقلاب کرده که از این تعداد، پیکر 146 شهید هنوز به استان برنگشته است.

هویت شهیدی از گلستان پس از 32 سال درخراسان‌جنوبی / شناسایی هویت شهدا ادامه دارد

انتهای پیام
captcha