نحوه تنظیم بازار؛ مهم‌ترین نقطه‌ ضعف کشور در سال 99
کد خبر: 3960066
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

نحوه تنظیم بازار؛ مهم‌ترین نقطه‌ ضعف کشور در سال 99

یک نماینده اسبق مجلس گفت: کشور ما در سال 99 با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در صنایع دفاعی و هواوفضا، نقاط ضعف شاخصی نیز داشت که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به نحوه تنظیم بازار و تأمین اقلام اساسی مردم اشاره کرد.

نحوه تنظیم بازار؛ مهم‌ترین نقطه‌ضعف کشور در سال 99

محمدعلی اسفنانی، نماینده اسبق مجلس در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به دستاوردها و نقاط قوت و ضعف کشور در سال 99، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که کشور ما در کنار دیگر کشورهای دنیا در سال جاری با آن مواجه شد، شیوع ویروس کرونا بود که تمام نقاط دنیا را درگیر کرد. فوت افراد بر اثر ابتلا به بیماری کووید 19 در کشور ما که بعضاً به 500 نفر در روز هم ‌رسید، فاجعه‌ای تمام عیار بود که به هیچ وجه تا سال‌های سال قابل فراموشی نیست، ولی به‌ لطف خداوند و با همت مردم، کادر پزشکی و مسئولان، این فاجعه انسانی کنترل شد و در حال حاضر، تعداد مرگ‌ومیرهای روزانه این امید را تقویت کرده که دیگر شاهد فوت افراد بر اثر ابتلا به این بیماری نباشیم.

وی افزود: انصاف این است که بگوییم هم دولت و هم مردم تمام توان خود را برای مهار کرونا به‌کار بستند و اگرچه کاستی‌هایی از سوی هر دو طرف وجود دارد، ولی در مجموع، کاهش تعداد فوتی‌های روزانه نشان می‌دهد که کار بزرگی انجام شده و قابل تقدیر و ستایش است.


بیشتر بخوانید:


این نماینده اسبق مجلس ادامه داد: موفقیت در ساخت واکسن و آزمایش انسانی آن و نیز آغاز تولید صنعتی واکسن، رخداد بسیار مهمی بود که در کشور ما اتفاق افتاد و ایران را جزو معدود کشورهای تولیدکننده واکسن در دنیا قرار داد. این فقط به بیماری کووید 19 مربوط نمی‌شود، بلکه وقتی این علم و تکنولوژی در کشور به‌وجود آمد و تولید شد، برای موارد مشابه در آینده نیز امکان اقدامات لازم و پیشگیرانه وجود خواهد داشت.

اسفنانی با بیان اینکه در سال جاری، شاهد تغییر دولت در آمریکا بودیم، گفت: دولتی که در حق ما جفا کرد و به‌گونه‌ای بر شدت تحریم‌ها افزود که ما در انتقال ارز و حتی خرید دارو با مشکل مواجه شدیم، کنار رفت و به‌لطف خداوند، این شرایط سخت به سمت‌وسوی بهبود نسبی می‌رود، اگرچه دولت جدیدی هم که بر سر کار آمده است، همان سیاست کلی آمریکا را در برابر ایران دنبال می‌کند، ولی به هر حال نحوه عملکرد افراد با هم متفاوت است و امیدواریم جامعه بین‌المللی به درجه‌ای از بلوغ فکری برسد که از ارتکاب چنین جنایاتی که در واقع جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود، دست بکشد و اجازه دهد تا دنیا در صلح و آرامش زندگی کند و مردم ایران نیز مثل سایر ملل از امکانات بین‌المللی به‌نحو شایسته استفاده کنند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در سال جاری، کشور ما در زمینه صنایع دفاعی و موشکی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و توانستیم در این فضای سیاسی بسته بین‌المللی عرض اندام کرده و خودمان را مطرح کنیم و اگرچه خیلی‌ها فکر می‌کردند با اعمال فشار و تحریم و تدارک جنگ یا پرداختن به این موضوع می‌توانند اذهان عمومی را دچار تشویش کنند، ولی به‌ لطف خداوند این سایه شوم از کشور ما رفع شد و اگرچه چنین اتفاقی رخ نمی‌داد، ولی آنهایی که به این بحث دامن می‌زدند، دیگر آن را مطرح نمی‌کنند. همچنین در عرصه‌های علمی و هواوفضا پیشرفت‌های قابل توجهی به‌دست آوردیم و برخی پروژه‌های اقتصادی کلید خورد که با توجه به شرایط تحریمی و مشکل در جابجایی ارز، تکیه بر توان و استعداد داخلی موجب شد که کارهای بزرگی در کشور انجام شود.

این نماینده اسبق مجلس در خصوص نقاط ضعف سال 99، گفت: با وجود نقاط قوت زیادی که وجود داشت و به بخشی از آنها اشاره شد، نقاط ضعف شاخصی نیز داشتیم؛ از جمله بحث تنظیم بازار و تأمین اقلام اساسی مردم با قیمت مناسب. بعضاً تأمین و تولید به حد وفور وجود دارد، ولی با قیمت گران به‌دست مردم می‌رسد که ناشی از ناهماهنگی است و نوعی نقطه‌ضعف محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: ما در سال‌های اخیر، موضوع مهمی را به دنیا ثابت کردیم و آن اینکه، مردم‌سالاری دینی یک واقعیت اجراشدنی است، نه اینکه صرفاً نوعی نظریه‌پردازی باشد. البته باید آن را به سمت‌وسویی حرکت داد که به‌عنوان یک الگو در دنیا مطرح شود و راهکار آن نیز، برطرف کردن نقاط‌ ضعفی است که دچار آنها هستیم. از طرف دیگر، متوجه شدیم که تکیه بر قدرت‌های خارجی و امید بستن به آنها، دردی از کشور دوا نمی‌کند و اتکا به توان داخلی می‌تواند ما را حتی در پیچیده‌ترین عرصه‌ها نیز موفق کند. این تجربه‌ای است که اگرچه در برخی مقاطع برای ما بسیار گران تمام شد، ولی می‌توان از آن به‌عنوان تجربه‌ای گران‌سنگ برای آینده استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha