درک ضعیف نوجوانان از مفهوم قرآن کتاب زندگی
کد خبر: 3960870
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱

درک ضعیف نوجوانان از مفهوم قرآن کتاب زندگی

پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: اگر دانش‌آموزی به کلاس موسیقی و یا زبان‌های خارجه علاقه نشان می‌دهد برای این است که از اهمیت آن مطلع است و به نظر می‌رسد در انتقال اهمیت مفهوم قرآن کتاب زندگی، تاحدی کوتاهی شده و نوجوانان درک روشنی از این مهم ندارند و لازم است این امر مهم جدی گرفته شود.

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به نگرش قرآن کریم به طبیعت، اظهار کرد: نوروز مورد توجه بزرگان دینی بوده و نقل است در کلام امام صادق(ع) آمده است: مستحب است افراد در چنین روزی غسل کرده و جامه نو بر تن کنند.

وی با بیان این نکته که قرآن نسبت به طبیعت توجه ویژه داشته و آیاتی نیز در این خصوص نازل شده است، تصریح کرد: خداوند نشانه‌های طبیعی را برای هدایت بشر قرار داده است و با کاوش در معنای آیات می‌توان مسیر هدایت و نو شدن واقعی را یافت.   

صابری‌نسب با استناد به آیه 25 سوره مبارکه «روم»: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ تَقُومَ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ۚ ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ، و یکی از آیات (قدرت) او آنکه آسمان و زمین به فرمان او برپاست، سپس که شما را از خاک برخواند (و زنده گرداند) همگی سر از قبرها بیرون می‌آورید»، اضافه کرد: آیات تحول‌ساز برای نوجوانان و جوانان باید به درستی تبیین شود.

وی ادامه داد: نوجوان و جوان نسل امروز تشنه آموختن است و نمی‌داند نیاز دانستن خود را از چه طریقی فراهم کند. معنای آیات باید آنقدر سهل و روان باشد که در گام اول دانش‌آموز و یا دانشجو را جذب کرده و در گام دوم به سمت حضور در جلسات و کلاس‌های آموزش قرآن هدایت کند.

این پیشکسوت قرآنی با یادآور شدن این مطلب که نوروز و نو شدن فصل انسان را به سمت تغییر و تحول مطلوب هدایت می‌کند، بیان کرد: ایجاد تغییر در هر سنی برای انسان مطلوب است و چه نیک است این تغییر الهی باشد. با گستردگی فضای مجازی خوراک تغییر برای نوجوان و جوان فراهم است و این سلیقه ما است که مسیر حرکتی او را به چه سمتی هدایت کنیم.

وی اضافه کرد: نیازهای نوجوان و جوان باید کارشناسی شده احصا شود، اینکه تنها بنشینیم و بدون نیازسنجی برنامه‌ریزی کنیم نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. قرآن، کتاب زندگی است و اهمیت این مهم باید به نوجوانان چشانده شود. اگر دانش‌آموزی به کلاس موسیقی، هنر و یا زبان‌های خارجه علاقه نشان می‌دهد برای این است که از اهمیت آن مطلع است و به نظر می‌رسد در انتقال اهمیت مفهوم قرآن کتاب زندگی، تاحدی کوتاهی شده و نوجوانان درک روشنی از این مهم ندارند و لازم است این امر مهم جدی گرفته شود.

صابری‌نسب در پایان ضرورت توجه به رشته تفسیر و اشاعه فرهنگ قرآنی در سال جدید را مورد تأکید قرار داد و افزود: امیدوارم سال جدید، سال عمل به آموزه‌های قرآن، توسعه و ترویج نهضت مفاهیم این کتاب آسمانی باشد و نوجوانان و جوانان بیش از پیش در مسیر این مصحف شریف گام بردارند.

انتهای پیام
captcha