به گزارش ایکنا از فارس، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس شامگاه پنجشنبه، 5 فروردین در ادامه سخنرانیهای مجازی خود با موضوع «وظایف منتظران» که در ایام دهه مهدویت برگزار میشود، گفت: در مباحث پیشین مطالبی درباره وظایف فردی منتظران که در گام نخست شامل شناخت امام زمان(عج) بود، مطرح شد.
وی افزود: یکی از نکاتی که نسبت به شخص امام زمان(عج) باید توجه داشت، نبودن بیعت هیچ احدی از طاغوتهای زمان بر گردن حضرت است. امام زمانی که قیام میکند ملاحظه هیچ ظالم طغیانگری را نخواهد کرد. امام مأمور به باطن است و برای اجرای عدالت و گسترش حق و فضیلت قیام میکند و ملاحظه هیچ ستمگر و طغیانگری را نخواهد کرد. گرچه امام اول دعوت بهراستی و درستی و پیوستن به شریعت میکندولی کسانی که در مقابل حق و حقیقت میایستند تعهدی ندارد.
حدائق یادآور شد: در سخنی حضرت علی(ع) فرمودند: قائم عالم از ماست، قیامت کننده به حقی که حکومت جهانی عدالتگستر را تأسیس و تشکیل میدهد، از ماست و هنگامیکه این قائم قیام میکند ملاحظه هیچ ستمگر و طاغوتی را نخواهد کرد. با متمرّدین برخورد خواهد کرد و بههمین جهت است که امام زمان(عج) از بدو ولادت مخفیانه متولد شد و شخصش غائب شد، غیبت صغری و غیبت کبری، چون امام وقتی ظاهر میشود معاملهای و مذاکرهای با ظلم ندارد. وقتی میآید، میآید که ستمگران را برجای خودش بنشاند و حکومت عدالتگستر را در عالم گسترش دهد.
مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه یکی از ویژگیهای شخصیتی امام زمان(عج) است که بیعت هیچ ظالمی بر گردن ایشان نیست، گفت: انبیا و اولیای الهی در زمان طواغیت خودشان به خاطر اینکه شرایط فراهم نبود، مجبور بودند تحمل و سکوت میکردند. اما امام زمان(عج) چنین نیست لذا تا زمانی که قیام نکرده است، ظالمها که ظلم میکنند و به کار خود ادامه میدهند، وقتیکه شرایط مقتضی شد و مصلحت الهی برای ظهور رقم خورد، وجود مقدس امام زمان(عج) بیعت هیچکسی را به گردن ندارد.
وی همچنین گفت: یکی از ویژگیهای دیگر امام زمان(عج) این است که میراث انبیا نزد ایشان است. در سخنی علی(ع) میفرماید: مهدی از فرزندان من است، از برای او غیبتی است و در این غیبت مردم دچار یک تحیّری میشوند، برخی دچار تردید میشوند برخی از ایمانشان برمیگردند برخی ثبات خودشان را حفظ میکنند. بعضی از مردم و جمعیتها به گمراهی کشیده میشوند، عنوان میکنند اگر امام زمانی باشد میآمد چرا غائب باشد، از این صحبتهایی که بعضاً هم ما میشنویم.
حدائق اضافه کرد: در این وضعیتی که خیلیها آسیب اعتقادی هم میبینند، زمانه اینها را عوض میکنند و دچار حیرت و سرگردانی قرار میگیرند، ذخیره انبیا خواهد آمد، کسی که اهداف همه انبیا و اولیا را اجرایی خواهد کرد. همانگونه که دنیا پر از جور و ظلم شده است امام زمان(عج) میآید دنیا را پر از عدالت و عدل و داد میکند که اساس تشریففرمایی امام زمان(عج) هم برای اجرای عدالت است.
وی به بیان تعاریف مختلف عدالت و ظلم پرداخت و گفت: عدالت یعنی وضع الشیء فی موضعه، هر چیزی در جای خود قرار بگیرد، یعنی هرکسی بهحق خودش به جایگاه خودش راضی باشد. ظلم یعنی قرار نگرفتن اشیا درجاهای خاص خودش. امام زمان(عج) وقتی میآید حقوق را به افراد میرساند هر کسی بهحق خودش برسد هر کسی در جایگاه خودش که باید قرار بگیرد قرار میگیرد و قطعاً وقتی در یک جامعهای عدالت گسترش پیدا کرد، مردم به دین به معرفت به حقیقت روی میآورند، وقتی مردم دیدند که حق آنها ضایع نمیشود و هرکسی بهحق خودش خواهد رسید، ارزش دین را ارزش رهبران خواهند فهمید.
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس از دیگر ویژگیهای امام زمان(عج) طول عمر آن حضرت برشمرد و گفت: امام سجاد(ع) میفرماید از وجه شباهتهای امام زمان(عج) با انبیای گذشته، وجه شباهت با حضرت نوح(ع) است، این عمر طولانی را خداوند به امام زمان (عج) میدهد.
حدائق با طرح این سئوال که چگونه میشود کسی بیش از یکهزار و صد سال در همین جامعه بشری با همین شرایط و به حیاط خودش زندگی میکند، گفت: ما معتقدیم که خدا میفرماید «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ؛ چون به چيزى اراده فرمايد كارش اين بس كه مى گويد باش پس [بى درنگ] موجود مىشود» (آیه 82 سوره یاسین) خدا ارادهاش بر هر چه تعلق بگیرد همان جامه عمل میگیرد و همان خواهد شد.
وی تأکید کرد: برای خدا هیچ استبعادی ندارد که به یک بنده خود هزاران سال طول عمر بدهد، کما اینکه حضرت خضر(ع) قرنها است که در قید حیاتاند و زندگی میکند و انبیای زیادی را دیده است و در همین جامعه بشری زندگی میکند. امام زمان(عج) هم به همین کیفیت، خدا تعلقش به هر چه تعلق بگیرد همان خواهد شد.
حدائق اضافه کرد: اراده خدا به این تعلق گرفته است که وجود مقدس امام زمان(عج) در پس پرده غیبت بماند تا زمینه پذیرش و شرایط ظهور آماده شود و آن حکومت عدالتگستری که خداوند در قرآن وعده فرموده « وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ؛ و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دست شده بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم و ايشان را وارث [زمين] كنيم» (آیه 5 سوه قصص) و «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ؛ و در حقيقت در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد» (آیه 105 سوره انبیا) این حکومتی صالحانی که خدا در قرآن فرموده و بشارت داده، در زمان مقتضی خودش و شرایط مقتضی خودش انشاءالله جامعه عمل بپوشد.
انتهای پیام