منحنی رو به رشد بیماری کرونا در استان مرکزی
کد خبر: 3962535
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸

منحنی رو به رشد بیماری کرونا در استان مرکزی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر استان در آستانه همه‌گیری شدید کرونا قرار گرفته که لازم است حساسیت‌ها چندین برابر شود.

منحنی رو به رشد بیماری کرونا در استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک، سید محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان، اظهار کرد: از زمان شیوع بیماری کرونا تا 48 ساعت گذشته 40 هزار و 860 نفر از هم استانی‌های ما به این بیماری مبتلا شدند و آمار مبتلایان رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه جولان بیماری کرونا در استان مرکزی جدی است و شاهد تغییر رنگ این استان از نارنجی به قرمز هستیم، تصریح کرد: بر اساس آخرین آمارها تا 48 ساعت گذشته بیش از ۴۵۶ نفر در استان مرکزی به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۷ نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

جمالیان با بیان اینکه عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، افزایش سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی وضعیت شهر اراک را که مدتی در شرایط آرام قرار داشت را به قرمز تبدیل کرد. با تغییر وضعیت این شهر و دیگر شهرستان‌ها مشاغل گروه‌های 2، 3 و 4 از جمله بازا تاریخی اراک تعطیل شد.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع جدی پیک چهارم کرونا تردد خودروهای غیربومی در استان با جدیت دنبال و خودروهای متخلف اعمال قانون می‌شوند. متأسفانه در حال حاضر استان در آستانه همه‌گیری بسیار شدید کرونا قرار گرفته که لازم است حساسیت‌ها چندین برابر شود.

جمالیان از مردم خواستار جدی گرفتن بحران کرونا و دست برداشتن از سهل‌انگاری و عادی‌انگاری شد و افزود: برای مهار و کنترل بیماری نیاز به کمک همه مردم است. کادر درمان در 14 ماه گذشته فشار بسیاری را تحمل کردند و خسته شدند، اگر مردم در اماکن حضور یافته و رعایت نکنند، قطعاً شرایط بسیار وخیم‌تری در انتظارست.

همچنین علی منصوری، مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی، نیز در برنامه رادیویی جوان از صدای شبکه آفتاب، تصریح کرد: رفت و آمدهای مکرر، تماس‌های اجتماعی، دورهمی‌ها، سفرهای نوروزی و شرکت در مراسم‌های  مختلف باعث پدیدار شدن موج چهارم کرونا بعد از تعطیلات شد.

وی تأکید کرد: متاسفانه با توجه به پدیدار شدن کرونای انگلیسی و قدرت سرایت و انتقال‌پذیری بیشتر ویروس جهش یافته، باید گفت که در استان مرکزی بیشتر موارد شناسایی شده از نوع واریانت انگلیسی است. در نوع انگلیسی با توجه به قدرت سرایت و انتقال‌پذیری بیشتر علائم به صورت حادتری نسبت به کرونای چینی پدیدار گشته و در نتیجه تعداد موارد بستری و به طبع مرگ‌و‌میر افزایش می‌یابد.

منصوری با اشاره به اینکه کرونا پیر و جوان و بزرگ و کوچک نمی‌شناسد، گفت: تحقیقات و مطالعات اخیر حاکی از این بوده که کرونای انگلیسی بیشتر سنین پایین‌تر و جوانان را مبتلا می‌کند.

وی ادامه داد: بیماری کرونا از دو طریق مستقیم که به صورت تماس با فرد آلوده و یا ناقل است به افراد انتقال پیدا می‌کند که عمدتاً بیماران از طریق مستقیم مبتلا می شوند، اما از طریق غیرمستقیم یعنی تماس با سطوح آلوده نیز افراد می‌توانند بیمار شوند، لذا لزوم شست‌و‌شوی دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک بیشتر از گذشته اهمیت دارد.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی در پایان گفت: یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از کرونا، استفاده از ماسک است، اما باید توجه کرد که ماسک طبی چند بار استفاده نیست و باید در صورت استفاده بعد از ۲ الی ۳ ساعت و یا نهایت ۶ ساعت تعویض شود. زیرا محیط مرطوب که در اثر تنفس در ماسک ایجاد شده جایگاه مناسبی برای رشد و انتقال ویروس است. همچنین باید توجه کرد که از دست زدن به ماسک و جابجا کردن آن خودداری شود.

انتهای پیام
captcha