تقوا مانع پذیرش مسئولیت بدون تخصص می‌شود
کد خبر: 3962542
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
استاد حوزه علمیه:

تقوا مانع پذیرش مسئولیت بدون تخصص می‌شود

استاد حوزه علمیه گفت: کسی که تقوا داشته باشد، ولی تخصص نداشته باشد، زیر بار قبول مسئولیت نمی‌رود، چون تقوا مانع از پذیرش چنین مسئولیتی می‌شود.

تقوا مانع پذیرش مسئولیت بدون تخصص می‌شود

آیت‌الله محمدعلی مقدس، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه تقوا و تخصص هر دو برای پذیرش مسئولیت لازم است، اظهار کرد: اگر تخصص وجود نداشته باشد، فرد به‌جای اصلاح، افساد می‌کند و اگر تقوا وجود نداشته باشد، فرد ممکن است به‌دلیل هواهای نفسانی یا رسیدن به ثروت و مقام، وظیفه خود را انجام ندهد یا در انجام وظیفه خیانت کند.

وی افزود: بعد از اینکه حضرت موسی(ع) به دختران شعیب برای سیراب کردن احشام‌شان کمک کرد و آن دختران ماجرا را برای پدر خود تعریف کردند، حضرت شعیب از آنها خواست موسی(ع) را به خانه بیاورند تا مزدش را پرداخت کند. در راه آمدن به خانه شعیب، بادی وزید و لباس دختران را کنار زد، حضرت موسی(ع) وقتی این صحنه را دید، از آنها خواست که پشت‌ سر او حرکت کنند. وقتی به منزل رسیدند، یکی از دختران شعیب ماجرا را برای پدرش تعریف کرد و گفت او بهترین کسی است که می‌تواند برای این کار استخدام شود، هم قوی است و هم امین.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: تخصص یعنی داشتن قدرت برای انجام هر کاری. دختران شعیب، حضرت موسی(ع) را قوی و امین معرفی کردند که همان معنای تخصص و تقوا را می‌دهد. در روایات نیز آمده است کسی که بداند بهتر از خودش برای پذیرش مسئولیتی وجود دارد و با این وجود، آن مسئولیت را بپذیرد، مورد لعنت قرار می‌گیرد. در واقع تا وقتی افرادی هستند که بهتر می‌توانند کارها را انجام دهند، نوبت به دیگران نمی‌رسد. بنابراین، تخصص مهم است و کسی که از عهده کاری برنمی‌آید، نباید آن را بپذیرد، چون وقتی از عهده‌اش برنیاید، کارها خراب می‌شود.

آیت‌الله مقدس اضافه کرد: از طرف دیگر، وقتی کسی باتقوا باشد، هزاران وعده و وعید هم در برابرش قرار بگیرد، حاضر نمی‌شود دست از وظیفه‌اش بردارد. انسان متعهد و کسی که به معاد و حساب و کتاب اعتقاد دارد و می‌داند که نتیجه هر خیر و شری را خواهد دید، مواظب است که کار خلافی انجام ندهد و به عهد و پیمان خود برای انجام کاری که مسئولیتش را بر عهده گرفته است، وفا کند. بنابراین تحت تأثیر پول و مقام و ریاست قرار نمی‌گیرد، در حالی که اگر تقوا و تعهد نداشته باشد، همچون سرداران سپاه امام حسن(ع) در جنگ با معاویه عمل می‌کند که تسلیم وسوسه‌ها و وعده‌های معاویه شدند و شبانه سپاه امام را ترک کردند.

وی ادامه داد: از این نمونه‌ها در تاریخ فراوان است و امروز نیز شاهدیم که افرادی مسئولیت‌های مهمی بر عهده داشتند، ولی از آن سوءاستفاده کردند و با هزاران میلیارد پول بیت‌المال به خارج از کشور فرار کردند و در مقابل، برخی افراد محکم در برابر وسوسه‌ها ایستادند و حتی از موقعیت‌شان صرف‌نظر کردند و از مسیر حق جدا نشدند. بنابراین، اگر تخصص نباشد، خراب‌کاری اتفاق می‌افتد و اگر تقوا نباشد، خیانت صورت می‌گیرد، پس هر دو لازم است.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: کسی که تقوا داشته باشد، ولی تخصص نداشته باشد، زیر بار قبول مسئولیت نمی‌رود، چون تقوا مانع از پذیرش چنین مسئولیتی می‌شود. البته تقوا به این نیست که فرد مسائل مربوط به احکام را بداند، بلکه در درجه اول، اعتقاد به خدا و معاد و در درجه دوم، رعایت موازین اخلاقی و دوری از خیانت، ظلم و کینه‌ورزی را دربر می‌گیرد. عمل به احکام در درجه سوم قرار دارد. بنابراین، کسانی که امر گزینش افراد را بر عهده دارند، باید به این نکته توجه داشته باشند که چه مسائلی را در اولویت قرار دهند و پرسش از چه مسائلی لازم نیست.

انتهای پیام
captcha