انتظار قرآنیان از استاندار مرکزی / غبار بی‌مهری مسئولان بر چهره نام‌آوران قرآنی
کد خبر: 3962704
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۴

انتظار قرآنیان از استاندار مرکزی / غبار بی‌مهری مسئولان بر چهره نام‌آوران قرآنی

کسب رتبه و مقام در رشته‌های مختلف علمی و ورزشی حس خوشایندی است و انتظار استقبال از سوی مسئولان به پاس زحمات کشیده شده نابه‌جا نیست، اما متأسفانه این حس خوشایند کمتر نصیب جامعه قرآنی و رتبه‌آوران این حوزه می‌شود و تنها به لوح تقدیر و جایزه‌ای نه چندان قابل توجه محدود می‌شود.

مسعود اکبری، از چهره‌های جوان جامعه قرآنی استان مرکزی، حافظ کل و دارنده مدرک درجه یک تخصصی حفظ قرآن است که بخش اول مصاحبه به شرح حالی مختصر از زندگی این حافظ کل، دغدغه‌ها، آرزوهایش و توصیه به جوانان پرداخته شد و در قسمت پایانی این گفت‌و‌گو به گلایه این حافظ کل از مسئولان، تأثیر خودباوری در موفقیت اشاره دارد که تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا – خودباوری چه میزان در موفقیت شما تأثیرگذار بود؟

خودباوری با غرور سنخیتی ندارد و دو مقوله کاملاً جدا از هم هستند و قطعاً داشتن خودباوری به پیشرفت انسان در زمینه‌های مختلف کمک می‌کند، اما توصیه‌ام به نوجوانان این است که بدون مربی قدم در راه حفظ نگذارند و برای یادگیری بهتر از اساتید این رشته بهره‌مند شوند. درست است که انگیزه من برای حفظ درونی و بسیار قوی بود، با وجود اینکه توانستم به موفقیت‌هایی دست یابم، اما روش انتخابی من درست نبود. قرآن‌آموزان نسبت به خواسته‌های درونی خود نظیر حفظ به‌گونه‌ای صحبت کنند که از قبل به آن خواسته رسیده‌اند.


بیشتر بخوانید:


قرآن‌آموزان باید انگیزه‌های درونی خود را تقویت و از انگیزه‌های بیرونی پرهیز کنند، وقتی انگیزه درونی شد از حرف مردم نمی‌ترسد و کسب رتبه‌های متعدد و تعریف و تمجیدهای عموم برایش اهمیت چندانی ندارد، او تنها خدا و رضایتش را می‌بیند ولاغیر. پس از کسب مدرک درجه یک برخی از دوستان خواستند مرا وارد حاشیه کنند، اما رفتار و عملم با آنان به‌گونه‌ای بود که گفتند آقای اکبری هم علم و هم اخلاق را باهم دارید. داشتن مهارت ارتباط بسیار مهم است و قرآنیان نباید از این مهم غافل باشند.

ایکنا – به نظر شما چرا برخی از نوجوانان و جوانان قادر به روخوانی و روان‌خوانی قرآن نیستند؟

در یک کلام تنبلی. احساس نیاز به قرآن و مبانی دینی در ایرانیان ضعیف و در کشورهای حاشیه قوی‌تر از کشور ماست. نوجوان و جوان ایرانی باید در کنار هر فعالیتی که دارد حداقل بتواند قرآن را بدون اشکال قرائت کند و این انتظار زیادی نیست که داریم، اما این بی‌توجهی و تنبلی از سوی آنان و خانواده وجود دارد و رغبت به کلاس‌های متفرقه به جز قرآن وجود دارد، در حالی که می‌توان بین تمام رشته‌ها همچون هنر با مفاهیم قرآنی ارتباط دو سویه برقرار کرد.

ایکنا – توقع شما از خبرگزاری ایکنا چیست؟

کلاً از هیچکس و هیچ مجموعه‌ای متوقع نیستم و سعی کرده‌ام توقع را در درون خود از بین ببرم. پس از کسب مدرک درجه یک توقعاتی از سوی مسئولان داشتم که عدم توجه به آن باعث آزارم شد. فعالیت خبرگزاری ایکنا نسبت به بضاعت و امکانات در اختیار مطلوب و قابل قبول است. پوشش اخبار قرآنی استان از سوی این رسانه جدی‌تر و همه افراد قرآنی را مدنظر داشته باشد، البته که پرداختن به این مهم مستلزم همکاری از سوی جامعه قرآنی و متولیان امر قرآن با این مجموعه است.

معرفی قرآنیان جوان و نوجوان از سوی این مجموعه خبری باید اولویت باشد. جوانان باید در کنار پیشکسوتان قرار گیرند، چراکه این دو مجموعه فعالیت‌های قرآنی را کامل می‌کنند. پیگیری مطالبات قرآنیان از مسئولان از دیگر رسالت‌های جامعه خبری به‌ویژه خبرگزاری ایکنا باشد.

ایکنا – استقبال مسئولان استان از کسب مدرک درجه یک شما چگونه بود؟

بیشتر از یک سال از کسب مدرک درجه یک بنده می‌گذرد و خاطرات بی‌مهری مسئولان قرآنی و مسئولان ارشد استان را فراموش کرده‌ام، اما چون شما سؤال پرسیدید قدری توضیح می‌دهم، وقتی برخورد مسئولان استان مرکزی را با دیگر استان‌ها همچون کرمان مقایسه می‌کنم از این همه بی‌تفاوتی دل انسان به درد می‌آید. برخی از متولیان امر قرآن استان و دیگر مسئولان ارشد که دغدغه همه چیز جز قرآن را دارند برایشان اهمیتی نداشت که این اتفاق مهم برای استان افتاده است. این بی‌مهری‌ها نه تنها برای من بلکه برای دارندگان رتبه‌های کشوری اوقاف نیز رقم می‌خورد و با بی‌تفاوتی و بی‌مهری از کنار قرآنیان و زحمات آنان عبور می‌کنند و گویا آنان را اصلاً نمی‌بینند. مگر نه اینکه قرار است با معرفی جوانان قرآنی الگوسازی و جریان‌ساز باشیم، وقتی هیچ معرفی حتی با نصب بنر در سطح شهر انجام نمی‌شود، چگونه می‌توان انتظار  جریان‌سازی قرآنی داشت.

شبکه آفتاب برنامه‌های مختلفی را تولید و پخش می‌کند، آیا کسب مدرک درجه یک حفظ و یا کسب رتبه برتر رشته حفظ در مسابقات کشوری اوقاف و اعزام نماینده استان مرکزی به مسابقات بین‌المللی مالزی و... ارزش پرداختن و تهیه گزارش ندارد؟ مسئولان خود را به خواب نزنند و فرصت‌های الگوسازی را از دست ندهند. نوجوان و جوان امروز، حافظان به نام استان همچون ابوذر کرمی، محمد شریفی و دیگران را نمی‌شناسند و این امر ضعف بزرگی است که این ضعف برخاسته از عملکرد ضعیف متولیان قرآن همچون تبلیغات اسلامی و صدا و سیماست و متأسفانه پس از یک سال آموزش و پرورش هنوز مدرک دکترای مرا اعمال نکرده است. حتی برای اطلاع‌رسانی به مهندس آقازاده، استاندار نامه‌ای نوشتم در صورتی که انجام این اقدامات وظیفه من نبود و سازمان تبلیغات باید این اطلاع‌رسانی را انجام می‌داد، اما بعد از گذشت قریب به یک سال هنوز استاندار فرصت دیدار نداده است. مسئولان به جای دلگرمی، دلسردی ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند حافظان قوی استان برای شرکت در آزمون تخصصی حفظ از استان‌های دیگر شرکت کنند تا اگر افتخاری کسب شد برای همان استان باشد نه استان مرکزی. صحبت‌های من برای دریافت جایزه و... نیست، گلایه من از بی‌تفاوتی‌ها و بی‌مهری‌هاست.

ایکنا – پیشنهاد شما برای بهتر شدن اوضاع استان چیست؟

برای بهتر شدن شرایط باید از انسان‌های خوشفکر و بیدار استفاده شود و خوشبختانه استان ما از افراد خوشفکر چیزی از سایر استان‌ها کم ندارد، اما متأسفانه از این افراد بهره‌گیری نمی‌شود. با حضور جوانان قرآنی می‌توان تاریخ‌ساز شد، بعد از گذشت 30 سال هنوز جامعه قرآنی از تحولات دهه 70 صحبت می‌کنند. چون آن زمان فردی آگاه و خوشفکر همچون استاد عباس حبیبی عهده‌دار مسئولیت قرآنی بود. اتحاد بین جامعه قرآنی با متولیان امر قرآن، مسئولان ارشد و خبرگزاری ایکنا باید قوی‌تر از این باشد که اگر این اتحاد بیشتر از قبل باشد، باید شاهد اتفاقات مطلوب باشیم.

ایکنا – سخن پایانی؛

روی سخنم با نوجوانان و جوانان است که خود را تسلیم شرایط نکرده و شرایط را به نفع خود تغییر دهند. قرآن بهترین مسیر میان‌بُر برای رسیدن به اهداف است و به هیچ‌وجه از این مسیر راه کج نکنند. تربیت 10 میلیون حافظ قرآن مطالبه مقام معظم رهبری است و همه ما در تحقق این امر مهم مکلف به اجرا و ارائه طرح هستیم، با اجرای طرح‌های کلیشه‌ای کار پیش نخواهد رفت. بسیار علاقه‌مندم رهبر معظم انقلاب را ببینم و گزارشی از عملکردم برای ایشان شرح دهم و گمان می‌کنم با تربیت 40 حافظ کل قرآن در استان و سایر استان‌ها دین خود را تا حدی ادا کرده‌ام و تبعیت از فرمایش ایشان را تا زنده هستم گوش به فرمانم.

کسب رتبه و مقام در رشته‌های مختلف علمی و ورزشی حس خوشایندی است و انتظار استقبال از سوی مسئولان به پاس زحمات کشیده شده نابه‌جا نیست، اما متأسفانه این حس خوشایند کمتر نصیب جامعه قرآنی و رتبه‌آوران این حوزه می‌شود و تنها به لوح تقدیر و جایزه‌ای نه چندان قابل توجه محدود می‌شود. مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ تخصصی قرآن و دیگر فعالان و رتبه‌آوران استان انتظار هدیه و لوح تقدیر ندارند، آنان انتظار دیده شدن و برطرف شدن غبار بی‌مهری از چهره قرآن از سوی نه تنها متولیان امر قرآن، بلکه مسئولان ارشد استان همچون استاندار و... دارند. اختصاص دو ساعت زمان در طول سال برای جامعه قرآنی انتظار زیادی نیست که همین زمان نیز به راحتی نادیده گرفته می‌شود.

انتهای پیام
captcha