معنای مرگ حقیقی از نگاه قرآن / مسلمانان مرگ‌طلب نیستند
کد خبر: 3966896
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۴
جرعه‌ای از زلال وحی/ ۱۲

معنای مرگ حقیقی از نگاه قرآن / مسلمانان مرگ‌طلب نیستند

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک با اشاره به آیه ۶۸ سوره «هود» اظهار کرد: قرآن مرگ حقیقی را از آن انسان‌هایی می‌داند که دنیا را هدف قرار داده و از آخرت غافل‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، به تشریح آیه 68 سوره مبارکه «هود» که می‌فرماید «كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا أَلَا إِنَّ ثَمُودَ كَفَرُوا رَبَّهُمْ أَلَا بُعْدًا لِثَمُودَ، گويا هرگز در آن [خانه‌‏ها] نبوده‏‌اند آگاه باشيد كه ثموديان به پروردگارشان كفر ورزيدند هان مرگ بر ثمود» پرداخت و اظهار کرد: با استناد به این آیه می‌توان مرگ بر ستمگر را شعار دینی و قرآنی دانست. در آیات 15 و 16 همین سوره اشاره به انسان‌هایی دارد که دنیا را هدف اصلی زندگی خود می‌دانند و نسبت به آخرت توجهی ندارند.


بیشتر بخوانید:


وی تصریح کرد: خداوند به طالبان دنیا، دنیا را اعطا می‌کند، اما این افراد بدانند در آخرت دستشان خالی است و تمام آنچه انجام داده از بین رفته و توشه‌ای ندارند و از منظر قرآن این امر معنای از مرگ حقیقی دارد. از نگاه کلام وحی مرگ دنیایی مرگی است که جسم انسان از این دنیا به دنیایی دیگر منتقل شده و در آخرت برای مؤمنان و پرهیزکاران زندگی جاوید و ستمکاران زندگی همراه با عذاب خواهند بود.

حجت‌الاسلام میرمهدی ادامه داد: قرآن مرگ حقیقی را از آن انسان‌هایی می‌داند که دنیا را هدف قرار داده و از آخرت غافل‌اند. چراکه این افراد توشه‌ای ندارند و هرچه دارند در همین دنیا استفاده کرده و ذخیره‌ای به درگاه الهی نفرستادند. وقتی ما امروز در شعارها مرگ بر ستمگر و کافر را سرمی‌دهیم در واقع این امر تلنگری بر روح و روان آنان است تا از خواب غفلت بیدار شوند.

وی با بیان اینکه مسلمانان هیچ‌گاه مرگ طلب نبوده و نیستند، اضافه کرد: با استناد به آیه قرآن دشمنان با رفتار و اعمال خود برای خودشان مرگ طلب می‌کنند. شعار مرگ بر منافق و ... از نظر عموم مردم نفرین است، در حالی‌که اینطور نیست و مسلمانان که پیرو خط نبی مکرم اسلام(ص) هستند بر خود لازم می‌دانند دشمنان را نیز قبل از فرا رسیدن مرگ حقیقی از غفلت بیدار کنند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود در خصوص توجه به رازداری به آیه 5 سوره «یوسف» که می‌فرماید «قَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَىٰ إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْدًا ۖ إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ، یعقوب گفت: ای فرزند عزیز، زنهار خواب خود را بر برادران حکایت مکن که (به اغوای شیطان) بر تو مکر (و حسد) خواهند ورزید، زیرا دشمنی شیطان بر آدمی بسیار آشکار است» اشاره و تشریح کرد: نکته مهم این آیه علاوه بر اهمیت رازداری به ظرفیت‌های متفاوت انسان‌ها در مواجه با امورات مختلف توجه دارد.

وی بیان کرد: رازداری یکی از شاخصه‌های پسندیده است و این امر در روابط اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و زمینه اعتماد و حسن نیت مردم نسبت به یکدیگر را فراهم می‌کند. اینکه همه انسان‌ها در زندگی فردی و اجتماعی حرف‌های شخصی و غیرقابل بازگو برای دیگران دارند، امر طبیعی است و باید سعی کنند در حفظ اسرار خود نیز کوشا باشند.

حجت‌الاسلام میرمهدی با بیان اینکه حفظ رازداری گاه در سرنوشت انسان‌ها تأثیرگذار است، اظهار کرد: امروز با توجه به توسعه رسانه‌های جمعی ضرورت حفظ رازداری امری مهم تلقی می‌شود. حضرت امیر(ع) زبان را مانند تیری که به خطا می‌رود و خطرناک شمرده و اینگونه وصفش می‌کند: «اِحذَروا اللِّسانَ ؛ فإنّهُ سَهمٌ يُخطئُ، از زبان بترسید که آن تیری است که (بسیار) به خطا می‌رود».

مدیر حوزه علمیه امام خمینی اراک در پایان گفت: عدم رازداری در زندگی فردی و اجتماعی دارای پیامدهایی همچون داشتن شخصیت منفی نزد دیگران، شیوع اختلالات روانی، توسعه بدبینی، پایین آمدن درجه ایمان و انحطاط اخلاقی است که باید به آن توجه شود.

انتهای پیام
captcha