اخلاص؛ رمز افزایش کیفیت عمل + فیلم
کد خبر: 3967172
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
تفسیر کاربردی یک دقیقه‌ای/2

اخلاص؛ رمز افزایش کیفیت عمل + فیلم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: در آیات متعدد قران کریم، اخلاص مهمترین عامل کیفیت عمل معرفی شده است.

+ فیلمبه گزارش ایکنا، سیدمصطفی احمدزاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دومین کلیپ تفسیری به تشریح آیه آیه ۴۶ سوره سبا پرداخته است. متن سخنان وی به شرح زیر است:

«قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ»(سوره سبا/آیه ۴۶).

حال که ما می‌خواهیم اعمالی را انجام دهیم که از کیفیت بالایی برخوردار باشند سؤال این است که آیات قرآن کریم در خصوص افزایش کیفیت عمل به چه نکاتی اشاره کرده است. در آیات متعدد قران کریم، اخلاص مهم‌ترین عامل کیفیت عمل معرفی شده است؛ یعنی رفتار، کردار، گفتار و حتی افکارمان فقط و فقط باید برای خداوند باشد و نیتمان در انجام عمل، باید فقط خداوند باشد. در کنار این عامل حیاتی و کلیدی، عوامل، شاخصه‌ها و ویژگی‌های متعدد دیگری هم برای افزایش کیفیت عمل مطرح شده است.

یکی دیگر از شاخصه‌هایی که موجب کیفیت عمل از دیدگاه قرآن می‌شود، بحث خروجی و آثار و اثرگذاری عمل است. باید ببینیم این عملی که انجام می‌دهیم چه تأثیراتی در خود ما، خانواده، سازمان، فضای جامعه، فضای بین‌المللی و حتی ابعاد تمدنی آن می‌گذارد.

هر چقدر عمل به لحاظ زمانی کوتاه‌مدت باشد، بلندمدت باشد و به لحاظ مکانی و جغرافیایی و به لحاظ آثاری که در آینده دارد و به لحاظ عمق و گستره خروجی آن اثرگذاری بیشتری داشته باشد. این مسئله نشان‌دهنده آن است که کیفیت عمل بالاست که در آیه ۲۶۱ سوره بقره «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» به این مسئله اشاره شده است.

انتهای پیام
captcha