تولید، ارمغان جرئت در کسب و کار است / چالش‌های اجتماعی کارآفرینی زنان
کد خبر: 3972370
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹
کارآفرین برتر استان مرکزی در گفت‌وگو با ایکنا:

تولید، ارمغان جرئت در کسب و کار است / چالش‌های اجتماعی کارآفرینی زنان

کارآفرین برتر استان مرکزی با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی ازجمله طرح‌هایی است که اگر حمایت شود نتایج خوبی خواهد داشت گفت: این طرح فرصتی را فراهم کرده است تا جوانان با ایده‌های خود بتوانند با خلاقیت و نوآوری نقش چشمگیری در رشد و بهبود کیفیت اقتصادی و اجتماعی جامعه ایفا کنند.

تولید؛ ارمغان جرأت در کسب و کار / حمایت، کلیشه‌ای ترین سخن کارآفرینان است

هدف را خدمت به مردم و رفع مشکلی از مشکلات آنان معرفی می‌کند و می‌گوید برای کمک به همنوعان خود به‌ویژه بانوانی که با سختی امرار معاش می‌کنند از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. کم نیستند بانوانی که سرپرست خانوار هستند و همسرانشان را به نوعی از دست داده‌اند و وجود کارآفرینانی با اخلاق که اطاعت از دستورات الهی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، مزه شیرین استقلال مالی را به خانواده‌ها می‌چشانند. فاطمه محرم‌خانی، کارآفرین و مدیر آموزشگاه خیاطی «ارمغان» به همراه دخترش مهشید قناتی، مشاور جهاددانشگاهی استان مرکزی در زمینه فناوری مد از نحوه فعالیت و کسب افتخارات خود می‌گویند که مشروح این مصاحبه تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

فاطمه محرم‌خانی، کارآفرین و مدیر آموزشگاه خیاطی ارمغان اراک، در خصوص چگونگی ورود به حوزه پوشاک اظهار کرد: با وقوع انقلاب فرهنگی و بسته شدن دانشگاه‌ها از تحصیل در دانشگاه محروم شدم و در همین سال‌ها ازدواج کردم. ازدواج مانع فعالیت‌های اجتماعی و مفید بودنم نشد و در همین دوران به هنر خیاطی روی آوردم و متوجه شدم از این طریق هم می‌توانم به خانواده و مردم کمک کنم. حوزه فعالیتی‌ام در بخش آموزش، تولید صنعت پوشاک، صنایع‌دستی و هنرهای زینتی و دارای تحصیلات آکادمیک در رشته تکنولوژی دوخت هستم و از سال 72 با تأسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای ارمغان فعالیت خود را در رشته خیاطی آغاز کردم.

وی ادامه داد: کمک به همنوعان و همشهری‌ها را وظیفه خود می‌دانم. فعالان اجتماعی اگر در حوزه کاری مباحث دینی و معنوی را دخالت دهند، قطعاً زودتر به نتیجه مطلوب خواهند رسید. الگوسازی یکی از مهم‌ترین مباحثی است که باید به آن توجه شود و با تأسیس این مؤسسه زکات علم و دانش خود در این حوزه را پرداخت خواهم کرد. جوانان جویای کار و علاقه‌مند به رشته خیاطی و طراحی دوخت می‌توانند از این راه منبع درآمدی برای خود و خانواده داشته باشند. اگر هر فعالیتی در سایه توکل به خدا و تلاش و همت مضاعف انجام شود، قطعاً به خدمتی بزرگ منتج می‌شود.

محرم‌خانی تصریح کرد: در حوزه کاری با سختی‌های بسیار مواجه بودم و همین عوامل باعث شد تا بلندپروازتر باشم و برای رسیدن به خواسته‌ها تلاش بیشتر کنم. جوانان دقت کنند هیچ‌گاه از سختی‌ها نترسند، چراکه سختی‌ها پلی برای رسیدن به اهداف نهایی است. خداوند متعال انسان‌ها را در سختی امتحان می‌کند و قطعاً موانع هستند تا ما در حین کار نه تنها از یاد خدا غافل نشویم بلکه نزدیک‌تر نیز باشیم. به‌طور مثال سوزن‌دوزی استان مرکزی، همان تفرشی‌دوزی یا درویشی‌دوزی از هنرهایی است که مورد غفلت قرارگرفته است، اما ما این هنر را احیا و نشان ملی آن را کسب کرده‌ایم. این هنر در حال معرفی است و لازم است صدا و سیما نیز در این حوزه اقداماتی انجام دهد. طرح‌های سوزن‌دوزی شده را روی دکمه‌ها طراحی و اجرا کرده‌ایم که خوشبختانه مورد توجه قرارگرفته است.

وی در رابطه با تولیدات این مرکز آموزشی بیان کرد: در حوزه چادر اتفاقات خوبی رقم خورد. ابتدای شروع کار با تولید چادر آغاز شد و چادرهای آستین‌دار یا همان عبایی را طراحی و تولید کردم. در آن بازه زمانی که تولید چادرهای آستین‌دار مورد توجه بانوان قرار گرفت، چادرهای طراحی شده در نمایشگاه‌های متعدد عرضه شد، اما متأسفانه این مدل‌ها در شهرهای زیارتی و همین‌طور جنوب کشور مورد سوءاستفاده قرا گرفت و بدون اینکه نامی از من برده شود کپی و با نام‌های تجاری دیگری به فروش رسید. کپی چادرها شکست محسوب می‌شد، اما با وجود یأس و ناامیدی غیرقابل وصفی که وجودم را فراگرفته بود، این شکست‌ها باعث دلسردی نشد و زمینه را برای پیشروی بیشتر آماده کرد. رتبه اول طراحی چادر استان و کشور را کسب کرده‌ام، اما متأسفانه بازهم از سوی مسئولان دیده نشد.

محرم‌خانی ادامه داد: پس از آن طراحی و تولید چادرهای مختلف، انجام روکش تشک‌های طبی را راه‌اندازی کردم و با به‌کارگیری ۲۵ نفر خیاط، محصولات در نمایشگاه‌های متعدد کشوری عرضه شد. کار پیشرفت خوبی داشت، اما برای تأمین مواد اولیه و شرایط موجود به سبب تحریم‌ها گرفتار مشکلات شدیم.

صداقت مهم‌ترین رمز موفقیت

وی اضافه کرد: صداقت، مهم‌ترین رمز موفقیت و از سوی دیگر عدم صداقت بزرگ‌ترین چالش و مشکلی است که زمینه ناکارآمدی را ایجاد می‌کند. صداقت حلقه مفقوده دنیای امروزی است، امروز برخی از مردم یکدیگر را باور نداشته و از هر روش برای ضربه زدن به دیگری استفاده می‌کنند. راستی و درستی در مبانی دینی مورد توجه است و اگر ذره‌ای انسانیت با هر نوع پوشش یا گرایشی در وجود انسان باشد، قطعاً دنیایی زیباتر از این خواهیم داشت. راه رسیدن به هدف شکیبایی و صبر است. یک‌ شبه نمی‌توان ره صدساله را رفت و نباید چند سکه بکاریم و انتظار رشد درخت سکه داشته باشیم. من از صفر و از یک مکان خیلی کوچک شروع کردم و با تلاش به این نقطه رسیدم.

محرم‌خانی با اشاره به اینکه کلیشه‌ای‌ترین و مهم‌ترین سخن کارآفرینان حمایت است، افزود: کارآفرینان تمام تلاش خود را برای رونق تولید انجام می‌دهند و لازم است در این زمینه مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند. به‌طور مثال سوزن‌دوزی تفرشی که نشان ملی دریافت کرده است برای رونق بیشتر و معرفی نیاز به حمایت دارد، اما متأسفانه آن‌طور که باید و شاید به آن توجه نمی‌شود. درست که کارآفرینان خاک صحنه تولید را خورده‌اند تا رشد کرده‌اند، اما برای رونق تولید بیشتر و توسعه آموزش‌ها در رشته‌های مختلف نیازمند وجود حامی هستیم. با وجود شرایط اقتصادی فعلی یک دست صدا ندارد و برای داشتن کشوری پویا با جوانانی با انگیزه همه باید بسیج شوند.

کسب نشان ملی هنر سوزن‌دوزی تفرشی

این کارآفرین موفق در خصوص شعار سال و ضرورت پرداختن به این مهم نیز اظهار کرد: جهش تولید و فعالیت در این بخش تکلیف همه تولیدکنندگان است. در کشوری با تنوع فرهنگ و سنن و صنایع‌دستی زندگی می‌کنیم، بسیاری از هنرهای دستی همچون سوزن‌دوزی تفرشی در حال فراموش شدن است، جوانان فعال و خلاق باید وارد عمل شده و این هنرهای زیبا را احیا و مسئولان نیز در ترویج و رونق آن حامی باشند.

محرم‌خانی اضافه کرد: تحقق شعار سال در گام اول یادآوری ظرفیت بالای تولید در کشور است و استان‌ها هر کدام به شکلی در این خصوص سهم دارند. استان مرکزی با وجود اینکه استانی صنعتی است، اما ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی، دام‌پروری، صنایع‌دستی و ... دارد و متأسفانه از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده نمی‌شود. کارآفرینان برای رشد و توسعه کاری با موانعی مواجه هستند که مسئولان ارشد استان می‌توانند تسهیلگر باشند. طرح و ایده از سوی کارآفرینان ارائه می‌شود و به دلیل عدم حمایت ابتر باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: متأسفانه چین بازار تولید داخلی را راکد کرده است و جوانان انگیزه‌ای برای تولید نداشته و برخی از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها نیز در غبار بی‌مهری قرار گرفته و تعطیل شدند. احیای کارخانه‌ها و جلوگیری از ورود کالاهای غیرضروری رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. خوشبختانه در حوزه پوشاک مشکلی نداریم و حتی برخی از تولیدات داخلی به دلیل کیفیت مطلوب برای فروش بهتر از برندهای معتبر خارجی استفاده می‌کنند، چراکه می‌دانند اگر به عنوان تولید داخل به فروش رساند اقبال عموم را از دست خواهد داد. باید جرئت و جسارت تولید را به تولیدکنندگان بازگرداند تا شاهد رونق هرچه بیشتر کشور باشیم.  

محرم‌خانی با اشاره به اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های موفق است که اگر حمایت شود نتایج خوبی خواهد داشت، گفت: این طرح فرصتی را فراهم کرده است تا جوانان با ایده‌های خود در راستای راه‌اندازی کسب و کارهای جدید و ایجاد بازارهای تجاری نوین و استفاده بهینه از آن برای دستیابی به سود مالی و رفاه بیشتر به بازار ورود کرده و بتوانند با خلاقیت و نوآوری نقش چشمگیری در رشد و بهبود کیفیت اقتصادی و اجتماعی جامعه ایفا کنند.

راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی

محرم‌خانی در مورد افتخارات کسب شده نیز بیان کرد: معرفی به عنوان مربی نمونه در چندین مرحله از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کل کشور، کسب مهر اصالت(نشان ملی) از سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی کل کشور، تدریس خلاقیت و نوآوری در گذر مهارت برای اولین بار در برنامه زنده خانه آفتابی در خصوص کمک به اقتصاد خانواده، کسب چندین ثبت در بنیاد ملی مد و لباس کشوری و کسب مدال نقره(رتبه دوم) کشوری برای اولین بار در المپیاد فناوری مد ازجمله موفقیت‌های کسب شده است.

وی افزود: صنایع بزرگ و کوچک با شیوع بیماری و تحریم با مشکلات بسیار مواجه شدند. دستور تعطیلی واحدهای صنفی صادر می‌شود و به تبعات آن توجه خاصی نمی‌شود. راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی یکی از راه‌های خودکفایی است. ایجاد اشتغال با کمترین هزینه به رفع بیکاری کمک می‌کند و انجام آن مستلزم آموزش و مهارت‌آفرینی است. بانوان پررنگ‌ترین نقش در مشاغل خانگی را دارند و اجرای طرح توسعه مشاغل باعث می‌شود بانوان در لحظه به کار و خانه‌داری مشغول باشند.

محرم‌خانی ضرورت نام تجاری را مورد تأکید قرار داد و افزود: برخورداری مشاغل خانگی از نام تجاری (برندسازی) می‌تواند به شناخت بیشتر مشاغل و محصولات کمک و بازار بزرگ‌تری برای فروش ایجاد کند. همه قبول داریم که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ کار خود را از کسب و کار‌های خرد آغاز کرده و در طول سال‌ها آن را گسترش دادند. مشاغل خانگی بهترین فرصت برای افرادی است که مهارت دارند و امکان فعالیت در بیرون از خانه را ندارند.

وی خلاقیت و نوآوری را راه دیگر خودکفایی عنوان و اظهار کرد: ایجاد مشاغل خانگی فرهنگ کار را در جامعه نشر می‌دهد و با خلاقیت و نوآوری در این کسب و کار می‌توان درآمد بیشتری کسب کرد. برای تولید برخی از کالاها مکان تولید مهم نیست، بلکه کیفیت مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. آرزوی هر جامعه پیشرفت و تعالی افراد آن و داشتن نیروی انسانی توانمند است که قطعاً این افراد از دل آموزش صحیح بیرون می‌آیند. عشق، مهارت، خلاقیت و نوآوری نیروی محرکه موفقیت است.

رمز موفقیت

مدیر آموزشگاه ارمغان در خصوص نقش قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی، بیان کرد: بدون اغراق می‌گویم، قرآن جزو لاینفک زندگی من است، عاشق این کتاب الهی هستیم و هرچه دارم به برکت قرآن و دین است. در حوزه تولید همیشه با مشکلات بسیار مواجه می‌شویم، اما قرآن و ائمه(ع) تنها پناهم برای روزهای سخت بودند و اقامه دو رکعت نماز برای خدا آرامشی به روحم می‌دهد که این حس را با هیچ دارایی عوض نخواهم کرد.

تولید؛ ارمغان جرأت در کسب و کار / حمایت، کلیشه‌ای‌ترین سخن کارآفرینان است

مهشید قناتی، کارشناس تکنولوژی دوخت و طراح لباس، مشاور جهاددانشگاهی استان در فناوری مد، جوان‌ترین مدیر و مدرس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در رشته طراحی دوخت نیز به سؤالات ایکنا این‌گونه پاسخ داد:

قناتی اظهار کرد: هرچه دارم از خانواده دارم و بزرگ‌ترین استاد زندگی‌ام مادرم هستند. از 12 سالگی با محیط کار مادرم آشنا شدم و در همان سنین به صورت تفریحی کار می‌کردم، اما پس از اتمام دوران دبیرستان با حمایت خانواده وارد این حرفه شدم و خوشبختانه توانستم موفقیت‌های خوبی کسب کنم.

وی با بیان اینکه از ابتدا به این حرفه علاقه‌مند نبودم، توضیح داد: من نیز همچون دختران نوجوان دوست داشتم دکتر یا مهندس شوم، اوایل هم علاقه‌ای نداشتم، اما با ورود و انجام کارهای تفریحی به حدی که فقط بتوانم برای خودم لباسی بدوزم به این شغل علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم رشد کنم. در ابتدا چادرهای آستین‌دار(عبایی) را با کمک مادرم طراحی کردم و پس از آن با شیوع بیماری کرونا ماسک پارچه‌ای ویژه کودکان و ناشنوایان را برای اولین بار تهیه و به صورت رایگان در اختیار جامعه هدف گذاشتیم. در کنار خیاطی به صنایع‌دستی مثل سوزن‌دوزی، چاپ‌های دستی، نقاشی روی پارچه و ... نیز انجام می‌دهم. هنرهای تزئینی را نیز آموزش می‌دهم و تولیداتی را نیز در کنار آموزش داریم.

قناتی در پایان گفت: مشکلات و چالش‌های زندگی را باید نوعی موهبت تلقی کرد که می‌توان از آن به نفع خود استفاده کنیم. سختی‌ها فرصتی برای پیشرفت و رشد فردی هستند. افراد در مسیر موفقیت با شکست‌هایی مواجه شده‌اند، اما شکست‌ها باعث ناامیدی نشده است، بلکه برعکس پلی برای پیشرفت شدند. به جوان هم سن و سال خودم پیشنهاد می‌دهم هیچ‌گاه در مسیر حرکتی خود دچار یأس نشوند و اگر امیدی به سراغشان آمد آن را با امید و تلاش بیشتر شکست دهند.

انتهای پیام
captcha