ویژگی‌های رئیس جمهور اصلح از منظر قرآن کریم
کد خبر: 3974378
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
حجت‌الاسلام راسل تشریح کرد:

ویژگی‌های رئیس جمهور اصلح از منظر قرآن کریم

استاد حوزه علمیه در تبیین معیارهای انتخاب اصلح براساس آیات قرآن کریم، گفت: توجه به پوشش و لباس جامعه، رشد علمی کشور، مسکن، ازدواج، اشتغال و تفریح و نشاط مردم مهمترین شاخصه‌های قرآنی برای انتخاب فرد اصلح برای مدیریت کشور هستند. این موضوعات در آیات 30 تا 37 بقره و برخی آیات دیگر مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است.

ارسال/به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله راسل، استاد حوزه علمیه، هشتم خردادماه در نشست «معیارهای انتخاب اصلح بر مبنای آیات قرآن کریم» که از سوی جامعة‌الزهراء(س) برگزار شد، گفت: موضوع ما در این نشست، تأیید فرد یا دولت خاص نیست، بلکه درصدد تبیین انتخاب اصلح براساس آیات قرآن کریم هستیم، زیرا آیات زیادی از قرآن به مسائل سیاسی و اجتماعی و حکومت ناظر است. ما باید بدانیم که براساس نگاه قرآن، همه مردم مسئولیت دارند و قرار نیست مشکلات را یک نفر و یک دولت حل کند.

وی با بیان اینکه اگر نگاه ما به انسان و ترتیب حوائج او اصلاح شد، امر خانواده هم اصلاح خواهد شد، افزود: قرآن کریم در قالب قصص، مباحث عمیق و کاربردی را مطرح کرده است؛ اولین داستان قرآن ماجرای خلقت ابوالبشر است که حوائج انسان را برشمره است؛ نگاه غرب به انسان مادی است و اندیشمندان غربی، خوردن خوابیدن و ... را حاجات اولیه برشمرده‌اند، اما قرآن در آیه 30 بقره «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» به تبیین اولویت نیازهای انسان پرداخته است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: اولین حاجتی که البته در این آیه، پیش‌فرض گرفته شده، در مسئله لباس است؛ یعنی دوربودن از عریانی آن قدر فوری است که آدم و حوا بلافاصه از برگان درخت برای پوشاندن خود استفاده کردند. لباس دو خاصیت دارد؛ هم عورت را می‌پوشاند و هم زینت است؛ «لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا». 

راسل گفت: کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود و مدیر خانه و خانواده است، باید به لباس به دور از افراط و تفریط اهمیت دهد؛ لذا پوشش و حجاب جدی و رکن است. البته نباید با حرکات چکشی و قهرآمیز وارد شود، اما این موضوع و مسائل پیرامونی آن مانند مد، ازدواج و ... باید بسیار مهم و مورد توجه باشد. 

وی افزود: در بحث حجاب در قرآن، داشتن روسری و حجاب پیش‌فرض گرفته شده است و خطاب به زنان فرموده روسری‌های خود را به گردنتان نزدیک کنید «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ»؛ بنابراین اگر نامزد انتخابات به اسم روشنفکری به این فریضه بی‌توجهی کند، نه تنها اصلح نیست، بلکه صالح هم نیست.

توجه بیشتر به قرآن در دولت آینده

راسل تصریح کرد: امروز انسان در غرب و تفکر مادی، به بن‌بست رسیده است، زیرا او را در خور و خواب و شهوت تعریف می‌کند، اما اولین حاجت انسان در قرآن، مقوله علم است؛ «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»(بقره: 31)؛ کشور در برخی سال‌ها رشد اول علمی را در منطقه داشت، اما در برخی مقاطع دچار رکود شد؛ البته در رأس علوم، هم علم دین و قرآن به عنوان ضامن سعادت انسان است، زیرا حقیقت علم، قرآن است؛ بنابراین در دولت آینده نباید به خاطر مسائل اقتصادی، قرآن فراموش و مهجور شود؛ زیرا پذیرفته نیست بعد از 4 دهه پس از انقلاب، وضعیت آگاهی دینی مردم این‌گونه باشد.

دروغگویی؛ مهمترین مصداق اهانت به مردم

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 116 طه، «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى»، اضافه کرد: دومین نیاز بشر، نیاز به احترام و کرامت است، لذا خداوند از ملائکه خواسته بر انسان سجده کنند، در آیات دیگر فرموده «لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ»؛ پس رئیس جمهور باید مردم را تکریم کند؛ ترک دروغگویی مهمترین مصداق تکریم مردم است؛ برای مردم قابل تحمل نیست که دروغ بشنوند تا افراد رأی کسب کنند و بعد بگویند ما این حرف‌ها را نزدیم و زیر وعده خود بزنند. نامزدی اصلح است که دروغ را حقیقتاً پلید و زشت بداند و وعده‌هایی ندهد که نمی‌توان محقق کرد. 

استاد حوزه علمیه بیان کرد: دولت باید بر روی تکریم مردم در نهادها و ادارات و بیمارستان‌ها و ... کار کند؛ مردم به تعبیر امام، ولی‌نعمت هستند؛ یکی دیگر از مصادیق مهم تکریم مردم، اشتغال واقعی است، نه اقتصاد صدقه‌ای و بازی کردن با آمار؛ اینکه کسی قصد دارد مبلغ یارانه را بالا ببرد، کار درستی نیست، زیرا هم ترویج اقتصاد صدقه‌ای و هم باعث رفتن تورم شدید است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در آیات آخر سوره کهف، ماجرای ذوالقرنین بیان شده که ذوالقرنین سدی برای مردم در برابر یاجوج و ماجوج ساخت و ساخت این سد همراه با حمایت و به کارگیری آنها و تکریمشان صورت گرفت؛ بنابراین دولت آینده باید شعار«ما می‌توانیم» را حقیقتاً در مردم زنده کند، امید واقعی به مردم بدهیم، زیرا کسی که خدا دارد نیازی به کدخدا ندارد؛ مردم در دنیا نیازمند احترام هستند و این احترام به سیاست خارجی درست باز می‌گردد. اگر ایران قوی شود، دشمنان مجبور به تکریم ملت ایران خواهند شد؛ هر دولتی که آمریکازده و آمریکادوست بوده، بیشترین تهمت و اهانت را به ملت ایران نثار کرده‌اند.

راسل با بیان اینکه سومین حاجت انسان دشمن‌شناسی است، اظهار کرد: در آیه 34 بقره «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ» به این حاجت انسان توجه کرده است؛ بنابراین امروز هم باید آمریکا به عنوان دشمن به مردم‌شناسانه شود؛ سردار سلیمانی فرمود: بزرگترین خیانت به کشور این است که جای دوست و دشمن عوض شود و اینکه دشمن گرگ را به میش تبدیل کنیم؛ مقام معظم رهبری مسئله مهم نفوذ را مطرح کردند؛ مردم باید اطرافیان رئیس جمهور و عقبه فکری او را به دقت بنگرند، کسانی روی کار نیایند که اطلاعات مهم کشور را در اختیار بیگانه قرار دهند.

راسل افزود: چهارمین حاجت انسان براساس آیه 35 بقره «وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ» مسئله مسکن و سکونت و خانه است؛ آن هم نه خانه‌ای که صرفاً سقفی دارد، بلکه محل سکونتی که مایه آرامش انسان است؛ حاشیه‌نشینی شهرها که آمار ده میلیونی می‌دهند، نیازمند حل شدن است. مسئله تأمین نیازهای مسکن مانند برق و آب و گاز هم مهم است؛ اینکه رهبری بر انرژی هسته ای برای تأمین برق تأکید دارند، برای همین است.

وی افزود: در آیه 35 بقره به حاجت دیگر انسان اشاره کرده و آن مسئله ازدواج، همسرگزینی، فرزندآوری و بقای نسل است که مسکن مقدمه آن است؛ ایام کرونا نشان داد بسیاری از تجملات زائد را می‌توان حذف کرد. دولت آینده برای مدیریت درست جنسی جامعه باید برنامه داشته باشد، قبل از آنکه بی‌عفتی و ازدواج سفید و ... رواج یابد.

راسل تصریح کرد: حاجت دیگر، فضای سبز، نشاط و تفریح است؛ قرآن از تعبیر جنت استفاده کرده است «الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا»؛ قدیم خانه‌ها عمدتاً ویلایی و دارای درخت بود، ولی الان آپارتمان‌نشینی رشد کرده و به فضای سبز و گردشگری و تفریح حلال کمتر توجه شده است. حاجت دیگر انسان در تعبیر «وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا»؛ یعنی خوردن گوارا بیان شده است، لذا رئیس جمهور آینده باید نسبت به کاهش بیماری و افزایش سلامت برنامه داشته باشد. به خصوص طب سنتی مورد استفاده قرار بگیرد. برای خوراک و رزق حلال و حذف ربا، کاهش دلالی و اشتغال سالم برنامه‌ریزی شود و رانت‌خواری کاهش بیابد. 

«نه به انتخابات» مشکلات کشور را بیشتر می‌کند

استاد حوزه علمیه گفت: در آیه 37 هم به حاجت دیگر انسان اشاره کرده و آن توبه است«فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ»؛ یعنی اگر انسان و ملتی دچار خطا شد و ترتیب حوائج خود را نشناخت، به هر حال راه توبه باز است؛ از این رو قهر با انتخابات به خاطر عملکرد بد مسئولان فعلی، نه تنها مشکلی برطرف نمی‌کند، بلکه کار را بدتر هم خواهد کرد. باید خطای خود را اصلاح و بینشمان را تغییر دهیم تا درست انتخاب کنیم. 

وی تاکید کرد: بدون سیاه‌نمایی و اینکه بگوییم در 42 سال چه کاری شده است باید در انتخابات شرکت و با انتخاب درست، گام‌های بهتری برای رشد و پیشرفت کشور برداریم. 

انتهای پیام
captcha