خانواده‌هایی که متقاضی فرزند دارای نیازهای ویژه باشند، در صف فرزندخواندگی نمی‌مانند
کد خبر: 3974948
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی خبر داد:

خانواده‌هایی که متقاضی فرزند دارای نیازهای ویژه باشند، در صف فرزندخواندگی نمی‌مانند

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خانواده‌هایی که متقاضی فرزند دارای نیازهای ویژه یا معلول باشند، در صف فرزندخواندگی نمی‌مانند، گفت: فرزندخواندگی برای خانواده‌ها، اولویت‌هایی دارد که اولویت یک خانواده‌هایی که بدون فرزند هستند، اولویت دوم زنان مجرد و اولویت سوم خانواده‌های دارای فرزند هستند.

خانواده‌هایی که متقاضی فرزند دارای نیازهای ویژه باشند، در صف فرزندخواندگی نمی‌مانندعلی عرب‌نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: کودکانی که بنا به هر علت به‌طور دائم یا موقت سرپرست خود را از دست داده‌اند و با معرفی مقام قضائی به سازمان سپرده شده باشند، تحت سرپرستی سازمان هستند.

وی افزود: حوزه مراقبت در خانواده نیز مجموعه‌ای از برنامه‌های توانمندسازی و مراقبتی است که به منظور کمک به خانواده‌ها در پرورش و مراقبت از کودکان تحت سرپرستی به روش‌های مراقبت و پرورش نزد والدین اصلی (پدر و مادر و جد پدری) یا خانواده جایگزین صورت می‌پذیرد که کودکان تحت مراقبت در خانواده (امدادبگیران) سال 99 تعداد 277 کودک بوده است که به ازای هر کودک امداد، ماهیانه شش میلیون و 500 هزار ریال به علاوه یک میلیون و 80 هزار ریال کمک معیشتی واریز می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: طرح خانواده جایگزین (فرزندخوانده و امین موقت) از دیگر طرح‌هاست که در سال 99 تعداد 50 کودک (24 فرزندخوانده و 26 امین موقت) به خانواده‌های متقاضی پشت نوبت واگذار شده است.

عرب‌نژاد ادامه داد: در طرح مراقبت در خانه‌ها، مجموعه برنامه‌هایی دنبال می‌شود که به‌منظور مراقبت و پرورش از کودکان تحت سرپرستی در خانه‌های شبانه‌روزی با هدف زمینه‌سازی برای انتقال کودک به خانواده یا جامعه تدوین شده و مکانی است که کودکان از زمان پذیرش تا 18 سالگی به‌صورت دائم و یا موقت به تفکیک سن و جنس مورد مراقبت قرار می‌گیرند که در اسفندماه سال 99 تعداد 219 کودک در خانه‌های دولتی و غیردولتی نگهداری شده‌اند.

وی با اشاره به عملکرد اعتباری سال 99، تصریح کرد: پرداخت کمک هزینه ترخیص و توانمندسازی به فرزندان تحت سرپرستی به تعداد 12 نفر از فرزندان واجد شرایط؛ هر کدام 200 میلیون ریال نیز از برنامه‌هاست.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: کمک موردی به فرزندان ترخیصی (انتقال به زندگی مستقل) هر یک 100 میلیون ریال، پرداخت ودیعه مسکن به تعداد  21 فرزند واجد شرایط جمعا به مبلغ یک میلیارد و 50 میلیون ریال، پرداخت کمک هزینه لوازم ضروری به تعداد 18 فرزند واجد شرایط  جمعا به مبلغ 900 میلیون ریال، پرداخت کمک هزینه ازدواج به چهار نفر از فرزندان واجد شرایط به مبلغ جمعا 200 میلیون ریال، پرداخت کمک هزینه راه‌اندازی گروه همیار فرندان دختر در نهبندان به مبلغ 300 میلیون ریال و کمک به اشتغال فردی 9 نفر از فرزندان جمعا به مبلغ 720 میلیون ریال از دیگر برنامه‌هاست.

عرب‌نژاد اظهار کرد: فرزندخواندگی برای خانواده‌ها، اولویت‌هایی دارد که اولویت یک خانواده‌هایی که بدون فرزند هستند، اولویت دوم زنان مجرد و خانواده‌های دارای فرزند اولویت سه فرزندخواندگی هستند و خانواده‌هایی که متقاضی فرزند دارای نیازهای ویژه یا معلول باشند، در صف فرزندخواندگی نمی‌مانند.

وی با اشاره به اقدامات برجسته در سال گذشته، افزود: پیگیری راه‌اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی و غربالگری پرونده‌های پشت نوبت و ثبت اطلاعات متقاضیان پشت نوبت واجد شرایط سنوات قبل در سامانه و هدایت متقاضیان جدید جهت ثبت‌ نام در سامانه از اقدامات اساسی بوده است.

عرب‌نژاد با اشاره به پیگیری تشکیل مجمع مشورتی خانه‌های کودکان و نوجوانان در استان و برگزاری اولین جلسه در آذرماه 99، ادامه داد: غربالگری پرونده‌های شیر خشک مربوط به معلولان بالای 10 سال و کودکان بالای یک سال  و راه‌اندازی گروه همیار فرزندان دختر تحت سرپرستی در شهرستان نهبندان نیز از دیگر اقدامات است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به ساماندهی خانه‌های کودکان و نوجوانان، افزود: غربالگری و پایش پرونده‌های فرزندان خانه‌های کودکان و نوجوانان توسط تیم پایشگر با هدف انتقال کودکان نزد خانواده که منجر به کاهش 19 درصدی آمار کودکان در خانه‌ها شد.

عرب‌نژاد با اشاره به افزایش 77 درصدی اعتبارات در فعالیت ارتقای توانمندی و ترخیص فرزندان تحت سرپرستی به نسبت سال 98، یادآور شد: افزایش 21 درصدی اعتبار مربوط به ارتقای خدمات تخصصی در شیرخوارگاه و افزایش حمایت کودکان در خانواده (امدادبگیران) از 277 نفر به 337 نفر نیز از دیگر اقدامات است.

انتهای پیام
captcha