آموزش عملی؛ حلقه گمشده در توسعه مشاغل خانگی
کد خبر: 3975165
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اصفهان بیان کرد:

آموزش عملی؛ حلقه گمشده در توسعه مشاغل خانگی

مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اصفهان گفت: حلقه گمشده در راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی، آموزش عملی و مورد نیاز افراد است و برای این منظور، فعالان هر حوزه و کسانی که این راه را طی کرده‌اند، باید عهده‌دار امر آموزش شوند.

آموزش عملی؛ حلقه گمشده در توسعه مشاغل خانگی

داود دهقان، مشاور و مدرس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اصفهان در حوزه تجارت الکترونیک، بوم مدل کسب‌وکار و ایده‌یابی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره نقاط قوت و ضعف اجرای این طرح، اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف اجرای طرح این بود که شرکت‌کنندگان چک لیست یا دستورالعملی در اختیار نداشتند تا بدانند باید کار را از کجا شروع کنند؛ برخی با مشکل فروش مواجه بودند، عده‌ای در ابتدای کار قرار داشتند و نمی‌دانستند مرحله بعدی چیست، برخی در اخذ مجوز مشکل داشتند و گروهی نیز نمی‌دانستند چگونه باید سایت طراحی کنند. این سؤال نیز مکرراً از من پرسیده می‌شد که برای دریافت مجوز باید به کجا مراجعه کرد، در حالی که سؤال درست این است که نیازی به دریافت مجوز وجود دارد یا خیر؟ در حوزه صنایع‌دستی معمولاً به مجوز خاصی نیاز نیست، ولی در خصوص مواد غذایی مجوزهایی مثل سیب سلامت نیاز است.

وی افزود: بر همین اساس، طرحی به جهاد دانشگاهی به‌عنوان مجری این طرح ارائه دادم، مبنی بر اینکه فلوچارتی تهیه شود تا هر کدام از شرکت‌کنندگان بدانند در کدام مرحله از راه‌اندازی کسب‌وکار خود قرار دارند و طبق چک لیست و دستورالعمل پیش بروند. مورد بعدی، جای خالی آموزش‌های عملی بود که البته در ماه چهارم و پنجم اجرای طرح پوشش داده شد، هر چند با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا، ارائه آموزش‌های عملی به‌صورت آنلاین بسیار سخت است.

این فعال حوزه تجارت الکترونیک نقطه قوت اجرای طرح را نوع آموزش‌ها ذکر کرد و گفت: وبینارهای آموزشی که برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شد، از جنس آموزش‌هایی بود که مورد نیاز آنها محسوب می‌شد و صرفاً یک‌سری آموزش‌های تئوری نبود، بلکه به جنبه‌های عملی خیلی نزدیک بود. ضمن اینکه از افراد فعال در هر حوزه برای آموزش‌ها استفاده می‌شد.

دهقان بیان کرد: به‌لحاظ کمی و کیفی، تعداد و وضعیت مشاغل مربوط به حوزه تجارت الکترونیک در استان اصفهان می‌تواند بیشتر و بهتر باشد و به بحث‌های اجرایی بستگی دارد. از طرف دیگر، اکثر افراد به دلیل ترس از شکست خوردن از اجرای ایده‌های خود واهمه دارند و این کار را انجام نمی‌دهند که برایشان هزینه دارد و این هزینه، از دست دادن زمان است. اگر یک‌سری آموزش‌های عملی به افراد ارائه شود و یک چک لیست یا دستورالعمل در اختیار آنها قرار گیرد، تأثیر زیادی می‌‌تواند داشته باشد، خود من یک فایل آموزشی رایگان درباره اخذ نماد اعتماد ایجاد کردم که برای دیگران بسیار مؤثر واقع شد، مثلاً یکی از نکات مربوط به نماد اعتماد این است که برای اکثر وب‌سایت‌ها هنگام شروع کار مجوز خاصی نیاز نیست، ولی بسیاری از افراد این نکته را نمی‌دانند و چون فکر می‌کنند به اخذ مجوز و پروانه کسب نیاز دارند، سراغ اخذ نماد اعتماد نمی‌روند، بنابراین نمی‌توانند درگاه داشته باشند. لذا اگر افرادی که این راه را رفته‌اند، با افراد تازه‌کار در این حوزه مرتبط شوند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

وی اضافه کرد: بسیاری از افراد هستند که انگیزه و ابزار راه‌اندازی یک کسب‌وکار الکترونیک را دارند، ولی حلقه گمشده آنها، بحث آموزش است. همه به ضرورت وجود آموزش واقف هستند، ولی این آموزش باید به‌گونه‌ای باشد که افراد دقیقاً بدانند چه کاری باید انجام دهند، مثل اینکه یک دستورالعمل در اختیار داشته باشند. اکثر کسانی که در حوزه آموزش فعال هستند، خودشان این راه را نرفته‌اند و وقتی کسی خودش راهی را طی نکرده باشد، شاید در عمل نتواند به دیگران کمک زیادی کند. عکس این قضیه، اگر کسی مثلاً یک کارگاه صنایع‌دستی راه‌اندازی کرده باشد و چگونگی آن را به دیگران آموزش دهد و این موضوع با تجارت الکترونیک پیوند بخورد، مشکل فروش صنایع‌دستی حل می‌شود. در واقع کسی باید عهده‌دار آموزش شود که خودش این راه را طی کرده باشد. بنابراین، جهاد دانشگاهی باید این افراد را شناسایی و به‌نوعی برای آنها انگیزه ایجاد کند تا بتوانند عهده‌دار امر آموزش شوند.

انتهای پیام
captcha