بررسی ویژگی‌های امام خمینی (ره) به عنوان فقیه نواندیش در لندن
کد خبر: 3975662
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴

بررسی ویژگی‌های امام خمینی (ره) به عنوان فقیه نواندیش در لندن

سی و دومین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) با عنوان فقیه نواندیش با حضور اندیشمندان و ده‌ها تن از دوستداران انقلاب اسلامی با رعایت مقررات بهداشتی در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدهاشم موسوی نماینده ولی فقیه در انگلیس در این مراسم در سخنانی امام خمینی را فقیهی روزآمد و نو اندیش خواند و افزود: نوآوری و ابداع از ویژگی‌های بارز خداوند متعال است و پس از او پیامبران الهی از اولین نوآوران حیات بشری هستند و اکنون در میان پدیده های جدید و نوظهور در عصر حاضر، ‏پدیده انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی و تشکیل حکومت دینی مبتنی بر آموزه‌های فقه اسلامی، یکی از بزرگترین نوآوری‌های بشر است که بسیاری از اندیشمندان و حاکمان جهان را به خود مشغول کرده و نظام‌های حاکم بر عالم را در زمینه های مختلف از جمله سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به چالش کشیده است.

‌‏رئیس مرکز اسلامی انگلیس، گفت: امام خمینی (ره)، با نظریه حکومت دینی توانسته است دین را از محدوده زندگی فردی خارج و به عرصه حیات اجتماعی بشر وارد کند.

‌‌‌‏حجت الاسلام و المسلیمن موسوی درباره ابعاد شخصیتی امام راحل تصریح کرد: ایشان از همان ابتدای نهضت با پیروی از سیره حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، حوزه نفوذ فقه را منحصر در دایره زندگی فردی ندانسته و می‌فرمایند: بسیاری از احکام اسلام سرچشمه خدمات سیاسی و اجتماعی هستند. عبادت‌های اسلامی بخشی از تدبر سیاسی و اجتماعی هستند. به عنوان مثال نماز جماعت، راهپیمایی، حج و نماز جمعه علاوه بر آثار معنوی و اخلاقی خود، جنبه سیاسی هم دارند.‏

‏نماینده ولی فقیه در انگلیس داشتن ایمان راسخ به قدرت لایزال الهی و تلاش برای خارج ساختن کشور از وابستگی به قدرت های جهانی را از دیگر ویژگی های امام راحل برشمرد و افزود: مخالفت با انواع وابستگی ها اعم از سیاسی؛ اقتصادی؛ فرهنگی و نیز وابستگی در روش‌ها، عنصر اساسی اندیشه سیاسی امام (ره) بود که از قبل از انقلاب اسلامی و تا آخر عمر شریفان و حتی در وصیت نامه سیاسی الهی شان هم بر آن تأکید فراوان داشتند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس همچنین با اشاره به این مطلب به نقل از امام راحل مبنی بر اینکه «اعتماد به نفس- بعد از خدا- منشأ خیرات است»، «ما باید باور کنیم که از دیگران کمتر نیستیم. ما می‌خواهیم هویت گمشده خود را باز یابیم» گفت: از این باور امام می‌توان فهمید نخستین شرط تحقق استقلال و بریدن از زنجیر وابستگی، باور به قدرت خداوند و هویت اسلامی و استقلال فکری و عقلی است.

نماینده ولی فقیه در انگلیس ادامه داد: از نظر حضرت امام (ره)، وابستگی فرهنگی از همه انواع وابستگی‌ها خطرناک‌تر و برای جوامع اسلامی مضرتر است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش اشاره داشت که مظهر مخالفت امام (ره) با وابستگی سیاسی، همان شعار معروف استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و سیاست «نه شرقی، نه غربی» است.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در بخش پایانی سخنانش افزود: با توجه به اسلامی و قرآنی بودن سیاست «نه شرقی – نه غربی»، این سیاست و این افکار، تنها در داخل مرزهای ایران محصور نشد، بلکه مورد توجه بخش بزرگی از جهان اسلام و مسلمانان و حتی مستضعفان و مظلومان عالم قرار گرفت و امام خمینی (ره) با برانگیختن جامعه علیه وابستگی و فراخوانی برای مقابله با این پدیده مخرّب، همواره یادآوری می کند که باید همیشه آگاه و هوشیار باشیم تا تلاشهای جدید استعمارگران برای سوق دادن کشور به سوی انواع وابستگی ها، مؤثر واقع نشود.

آیت الله هادوی تهرانی از ایران نیز در این مراسم در سخنانی امام خمینی (ره) را یکی از شخصیت‌های مهم دنیای معاصر خواند و تصریح کرد: به علت گستره ابعاد وجودی آن بزرگوار، فهم ایشان آسان نیست.

آیت الله هادوی تهرانی گفت: یکی از ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره)، بعد علمی و دانش فراگیر ایشان در رشته‌های گوناگون علوم اسلامی است و ایشان از جمله فقهایی هستند که تاکید فراوانی به فقه اجتماعی در ساحت‌های مختلف حیات بشری؛ اقتصاد، سیاست و حقوق بشر و… داشتند که آن را به منصه ظهور رساندند.

این عالم دینی افزود: انقلاب اسلامی ماحصل اندیشه این فقیه بزرگ نشان داد، می‌توان یک کشور را با اتکا به مفاهیم و ارزش های الهی و اسلام مدیریت کرد این در حالی است، حدود یک قرن پیش، فیلسوف آلمانی جناب نیچه سخن از مرگ خدا و نابودی دین می‌راند و آقای برتراند راسل انگلیسی معتقد بود: دین در ساحت جامعه بشری جایگاهی ندارد.

آیت الله هادوی تهرانی گفت: مرحوم امام خمینی (ره) با هر گونه افراطی‌گری توسط هر فرد و گروه، نحله و فرقه‌ای ازجمله یهودیان ومسیحیان وحتی مسلمانان و سکولارها مخالف بودند.

این کارشناس حوزه دین و فقه با اشاره به دیدگاه امام خمینی (ره) در اهمیت رای مردم در حکومت و مدیریت جامعه گفت: ایشان به محض پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مردم را به مشارکت در تعیین سرنوشتشان از طریق شرکت در انتخابات، دعوت کردند و میزان را رأی ملت می‌دانستند.

دیگر سخنران این مراسم خانم سبیتی جامعه شناس مقیم انگلیس بود که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) را آخرین حکومت غیرقابل نفوذ در مذهب شیعه و نزدیک‌ترین حکومت به اسلام ناب محمدی پس از امام علی علیه السلام خواند و افزود: امام خمینی (ره) با پشتوانه مردمی و هدایت انقلاب اسلامی، مسیر مرجعیت را تغییر داد.

این جامعه شناس دینی و دوستدار انقلاب اسلامی ایران در ادامه با اشاره به ویژگی های تاثیر گذار امام خمینی (ره) پرداخت و افزود: بنیانگذاری جمهوری اسلامی و تشکیل حکومت دینی موفق مبتنی بر اصول ناب اسلام، تشکیل حکومت براساس رای مردم، معرفی یک الگوی سیاسی حاکمیتی به نفع مردم جهان، رهبری بی عیب و نقص و منحصر بفرد، اهداف حاکمیتی بدور از منافع شخصی، استقلال و بدور از وابستگی را ازجمله ویژگی‌های رهبری امام رضوان الله تعالی علیه در انقلاب اسلامی ایران برشمرد.

محمد رضوان دیگر اندیشمند دینی مقیم انگلیس در سخنانی گفت: امام خمینی برجسته ترین عالم دینی در طول تاریخ بود که به حوزه های علمیه جایگاه ویژه‌ای داد.

این کارشناس دینی افزود: امام خمینی به یک عالم دینی محدود نمی‌شد بلکه مانند یک روشنفکر به اصلاح جامعه می پرداخت. آقای رضوان به مبارزات امام در طول تاریخ ازجمله قبل و بعد از انقلاب اشاره و تصریح کرد: امام در سال‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی با گروه های ضاله مبارزه کرد که نشان دهنده به روز بودن امام خمینی ره بود.
محمد رضوان افزود: امام خمینی (ره) علاوه بر تحمل بحران‌های بزرگ در زمان خود ازجمله فشارهای امپراطوری شرق و غرب و تحمیل جنگ هشت ساله بر ایران، هرگز مردم ایران را بدون هدایت و رهبری ترک نکرد.

سی و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی در مرکز اسلامی انگلیس عصر دیروز مقارن با چهارم جون سال 2021 میلادی و سیزدهم خرداد 1400 در چارچوب قوانین بهداشتی ناشی از محدودیت‌های کرونا در مرکز اسلامی انگلیس به زبان انگلیسی برگزار شد.

ارسال پیام های تصویری کودکان زیر 12 سال از کشورهای انگلیس، هند، پاکستان و نیجریه در باره امام خمینی (ره) یکی از جلوه‌های ویژه این مراسم بود. دراین مراسم چندین نماهنگ و مصاحبه از مواضع امام خمینی (ره) در باره ولایت فقیه و دموکراسی به زبان انگلیسی پخش شد.

انتهای پیام
captcha