ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به اقتصاد دیجیتال
کد خبر: 3980159
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به اقتصاد دیجیتال

قائم مقام آستان قدس رضوی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در پنج مرحله، گفت: به تازگی براساس منویات رهبری در بحث اقتصاد دیجیتال اقدامات بسیار خوبی را آغاز کرده‌ایم.

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به اقتصاد دیجیتالبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مالک رحمتی، قائم مقام آستان قدس رضوی، 5 تیرماه در آئین رونمایی از دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، در محل نهالستان آستان قدس رضوی، بیان کرد: وظیفه خود می‌دانم با تمام وجود و صمیمانه از محضر تولیت آستان قدس رضوی، تشکر کنم که در خصوص یک سال مطالبه‌گری در جلسات متعدد ما را همراهی کردند و امروز در این مراسم حضور یافتند و ما نیز این قول را می‌دهیم، که با سرعت کار را پیگیری کنیم و از همه همکاران که با رویکرد دانش بنیادی کار می‌کنند، تشکر ویژه دارم.

وی ادامه داد: امید است با همین حدت و شدت و با همین کیفیت کار را پیش ببریم و شاهد رشد و تعالی این مجموعه باشیم. در شرایط فعلی ما در مجموعه‌های دانش بنیانی پنج مرحله را حمایت می‎‌کنیم.

رحمتی افزود: اولین مرحله پشتیبانی حمایت از ایده‌های فناورانه و دانش‌بنیادی است که این موارد صرفا ایده هستند و نیازمند این هستند که در یک کانون و محملی حمایت و پشتیبانی شوند و در این چند شرکت فعال ما قسمتی از این کار اتفاق می‌افتند و غیر از این چند شرکت اگر در هر شرکت آستان، ایده خلاقانه و دانش بنیانی مطرح شود، شرکت‌های ما طالب هستند و کمک می‌کنند.

قائم مقام آستان قدس رضوی ابراز کرد: در مرحله دوم پس از ارائه ایده‌ها نیازمند یک طراحی هستیم، در قدم سوم و بعد از طراحی اولیه، تولید آزمایشگاهی است که در این مرحله تقریبا 66 پروژه در شرکت‌های ما در مرحله تولید آزمایشی است و دارد اتفاق می‌افتد که امیدواریم نتایج مطلوبی حاصل شود.

وی اضافه کرد: بعد از تولید آزمایشی به تولید صنعتی می‌رسیم که آنچه امروز به نمایش گذاشته شده به مرحله تولید صنعتی رسیده‌اند. در قدم آخر تولید تجاری محصولات دانش‌بنیان است که هدف استراتژیکی ماست و در مجموعه شرکت‌های آستان قدس رضوی در حال پیگیری است.

رحمتی با اشاره به این تقسیم‌بندی روان و ساده بیان کرد: در پنج مرحله در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت داریم و اخیرا براساس منویات رهبری نیز در بحث اقتصاد دیجیتال هم اقدامات بسیار خوبی را آغاز کرده‌ایم.

قائم مقام آستان قدس رضوی اضافه کرد: وجه ممیزه دوم فعالیت‌ها این است که در قدم اول این محصولات دانش‌بنیانی را خودمان استفاده کرده و در مرحله بعد برای مصرف دیگران تجاری‌سازی می‌کنیم و تلاش ما این است در این مجموعه‌ها به دنبال ارائه الگوهای اقتصاد دانش‌بنیانی باشیم.

وی افزود: بخش اعظمی از بذرهای سیفی‌جات در کشور وارداتی است که این رقم بیش از ۹۰ درصد اعلام شده است که خوشبختانه در راستای تولید بذر کشاورزی نتایج امسال به بار نشسته است.

رحمتی اظهار کرد: تولیت آستان قدس رضوی همواره دغدغه تولید دارند، در این راستا دو عنصر مهم برای تعالی، رشد و پیشرفت برای شرکت‌ها لازم است اولین آن تولید و دوم علم است، لذا تولیدی که بر پایه علم نباشد، هم منجر به فنا است که همواره سعی شده است، تولیدات در راستای بهره‌وری و بر پایه دانش و علم اتفاق بیفتد.

قائم مقام آستان قدس رضوی بیان کرد: این پهباد نمونه مختصر این نگاه یعنی تولید بر پایه علم است و این رویکرد ماست.

وی گفت: براساس سیاست‌های کلان ابلاغی قرار است اقتصادی که در آستان قدس رضوی فعالیت می‎کند، در چارچوب و در مسیر اقتصاد مقاومتی باشد، لذا اگر بخواهیم به اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم، هیچ راهی نداریم، جز اینکه نگاه به درون کشور داشته باشیم و از منابع و ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده کنیم.

رحمتی با اشاره به اینکه ظرفیت ما در کشور نفت و گاز و منابع طبیعی نیست، ابراز کرد: اگر فکر کنیم کشور با منابع طبیعی به جایی می‌رسد، این خطای محاسباتی است، چرا که بیشتر کشورهای پیشرفته فاقد منابع ملی هستند، لذا آنچه مهم است، مدیریت منابع انسانی است، ثروت کشور جوانان هستند. امروز ما بیش از چهار میلیون فارغ‌التحصیل داریم که سرمایه اصلی کشور هستند و می‌توانند مدیریت کنند.

قائم مقام آستان قدس رضوی بیان کرد: در اقتصاد دانش‌بنیادی باید تمام توجه خود را به این نیروها بدهیم که یکی از دغدغه‌های تولیت همین نخبه‌گرایی است وامروز خوشحالیم که اندکی از این مفهوم را به کار گرفته و این نوید را به ما می‌دهد که این حرکت سرآغاز رشد، تعالی و پیشرفت در بنیاد بهره‌وری خواهد بود.

انتهای پیام
captcha