احیای حقوق عامه؛ مصداق ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر
کد خبر: 3980221
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۸

احیای حقوق عامه؛ مصداق ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر

دادستان عمومی و انقلاب اراک با بیان اینکه احیای حقوق عامه، مصداق ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: اگر مردم ضرورت انسجام با یکدیگر را حس کنند، قطعاً با فرهنگ‌سازی می‌توانند نسبت به ناهنجاری اجتماعی نفرت عمومی ایجاد کنند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، ربیع‌الله قربانی، دادستان عمومی و انقلاب اراک، شامگاه شنبه، پنجم تیر ماه در مراسم دیدار نخبگان و برگزیدگان فعال حوزه اجتماعی، فرهنگی و نهادهای مردمی و عام المنفعه با حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان اظهار کرد: اولویت دستگاه قضایی، مردم بودن است و از این ظرفیت برای تحقق اهداف خود استفاده می‌کند.

وی با استناد به بخشی آیه 110 سوره مبارکه «آل‌عمران» که می‌فرماید: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ» تصریح کرد: این آیه وظیفه مردم برای سالم سازی جامعه را متذکر می‌شود که اگر این مهم محقق شود، قطعاً تضمین‌کننده سلامت جامعه خواهد بود. اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باعث رویش ایمان به خدا و مانع ریزش مبانی اعتقادی است.

قربانی ادامه داد: دستگاه قضایی به دنبال این است که به صورت نظام‌مند، پایدار و عالمانه از ظرفیت و توانمندی مردمی استفاده کند. بی‌شک اگر ظرفیت مردمی در همه زمینه‌ها همچون آگاهی‌بخشی به مردم در مباحث حقوقی که دستگاه قضایی با آن درگیر است ورود پیدا کند، قطعاً به خروجی مطلوبی منتج خواهد شد.

وی ضرورت افزایش نظارت مردم بر مردم و مردم بر مسئولان را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر این نظارت در جامعه و محلات نهادینه شود، به طور یقین آمار مجرمانه کاهش پیدا می‌کند. مهم‌ترین اقدام ایجاد پیوند و استفاده کردن از ظرفیت مردمی است. دستورالعملی مبتنی بر نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با دستگاه قضایی وجود دارد و امروز بهترین فرصت برای سمن‌هاست که از ظرفیت استفاده کنند.

قربانی اولین پیامد تعامل نهادهای مردمی با دستگاه قضایی را مطالبه عمومی مردم نسبت به مسئله حقوقی بیان کرد و گفت: با پیوند هرچه بهتر این دو مجموعه مردم جایی که شاهد تضییع حقوقی در حوزه‌های مختلف همچون محیط زیست، آلودگی‌ها، برداشت غیرمجاز، سلامت عمومی و ... باشند بی‌تفاوت از آن عبور نخواهند کرد. اگر مردم به مطالبه‌گری برسند روند دادرسی بسیار سالم‌تر، دقیق‌تر و عادلانه‌تر صورت می‌گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب اراک ادامه داد: مطالبه‌گری از سوی مردم دقت‌نظر آنان را نسبت به مسائل جامعه بالا برده و تلاش آنان را برای رفع کاستی‌ها ارتقا می‌بخشد و نتیجه این پیامدها ایجاد پویایی و نشاط در جامعه است. احیای حقوق عامه، مصداق ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است که اگر مردم ضرورت انسجام و گره خوردن سرنوشت‌ها به یکدیگر را حس کنند، قطعاً با فرهنگ‌سازی می‌توانند نسبت به ناهنجاری اجتماعی همچون سرقت، اعتیاد و ... نفرت عمومی ایجاد کنند.

قربانی بیان کرد: هرجا احساس کنیم حق عامه در حال تضییع شدن است و خطر در حال وقوع، از طریق تذکر، اخطار و هشدار مراتب را به مسئولان مربوطه اعلام می‌کنیم. همچنین یکی ازمهم‌ترین مباحث مورد توجه دستگاه قضایی بازاجتماعی کردن متهمان، حمایت از اطفال و بانوان، استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و .. است.

انتهای پیام
captcha