حفظ جامعه از آسیب‌های اجتماعی در سایه تقویت سلامت روانی
کد خبر: 3980961
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸

حفظ جامعه از آسیب‌های اجتماعی در سایه تقویت سلامت روانی

مدیرکل بهزیستی استان اظهار کرد: امروزه با توجه به گسترش آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف، دستگاه‌های ذی‌ربط باید برای حفظ و ارتقای سلامت اجتماعی و روانی جامعه به ویژه کودکان تلاش کنند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان مرکزی، زهرا امینی، مدیرکل بهزیستی استان، امروز، هشتم تیر در نشست تخصصی بررسی مراقبت‌های غیرقانونی از فرزندان(فرزند خواندگی‌های غیرقانونی) اظهار کرد: سازمان بهزیستی بیش از ۱۵۰ خدمت را به جامعه هدف، ارائه می‌دهد که یکی از این فعالیت‌ها، حوزه کودکان درابعاد مختلف است.

وی با بیان اینکه امروزه جنس آسیب‌ها کودکانه شده است، تصریح کرد: امروزه با توجه به گسترش آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف دستگاه‌های ذی‌ربط باید برای سلامت اجتماعی و روانی جامعه به ویژه کودکان تلاش کنند.

 امینی برنامه‌های پیشگیرانه سازمان بهزیستی و نیز اقدامات این مجموعه در فرایند مراقبت غیرقانونی را تشریح کرد و افزود: انجام فرزندپذیری از مسیر غیرقانونی در طولانی مدت اثرات زیان‌باری برای کودکان و نیز جامعه در پی خواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی استان برخورداری کودکان بی‌سرپرست از خانواده را حق این کودکان دانست و اظهار کرد: خوشبختانه در دادگاه خانواده از گذشته تا به حال با مددکاران و کارشناسان بهزیستی همکاری بسیار خوبی در به سرانجام رسیدن پرونده‌های فرزندخواندگی وجود داشته است.

وی اضافه کرد: به موجب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب 1392 تکالیف مهمی برعهده سازمان بهزیستی قرار گرفته است. هدف، تبیین نقش و جایگاه ومداخله سازمان بهزیستی در فرآیند فرزندخواندگی وفق قانون مصوب 1392 است.

امینی طفل محوری و رعایت مصلحت طفل به ویژه در مورد کودکان بی‌سرپرست یا بدون سرپرست مؤثر را ضرورت قانونی دانست و گفت: براساس مصلحت کودک هرگونه همکاری قانونی باعث تحقق این حق می‌شود. موضوع فرزندخواندگی در همه جای دنیا از موضوعات بسیار حائز اهمیت است به گونه‌ای که همه دولت‌ها نظارت خاص و قوانین سخت و ویژه‌ای برای آن در نظر می‌گیرند.

وی افزود: حتی دولت‌ها نظارت می‌کنند که کودکان به چه خانواده‌ای واگذار شود و پس از سپردن کودک، دستگاه‌های متولی بر خانواده نظارت ویژه دارند. چراکه باید خانواده صلاحیت لازم از لحاظ اخلاقی و سلامت روان را داشته باشد تا بتواند صلاحیت  نگهداری داشته باشد.

امینی به سامانه فرزندخواندگی اشاره و بیان کرد: هدف از راه اندازی این سامانه ایجاد شفافیت در حوزه فرزندخواندگی، دسترسی آسان‌تر و قابل رهگیری، نظارت و اطلاع از چگونگی روند ماندن در نوبت فرزندخواندگی است.

وی یکی از آسیب‌های پنهان جامعه را مراقبتی‌های غیرقانونی کودکان دانست و بیان کرد: باید با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط ، خلأهای قانونی را پر کنیم تا کودکان دچار آسیب نشوند. متقاضیان فرزند‌پذیری با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان محل سکونت خود پس از اخذ مشاوره‌های لازم و آگاهی از شرایط و فرایند فرزند پذیری به سامانه http://adoption.behzisti.net مراجعه و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha