اجرای پیمایش سنجش شاخص‌های پیامدی توسعه فرهنگ قرآنی + پرسشنامه
کد خبر: 3981046
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶

اجرای پیمایش سنجش شاخص‌های پیامدی توسعه فرهنگ قرآنی + پرسشنامه

برای شورای توسعه فرهنگ قرآنی با عنوان عالی‌ترین سیاستگذار تخصصی قرآن کشور، ضروری است که یک پیمایش را در بازه‌های مشخص صورت دهد. در همین راستا یک روش به صورت ملی و انجام مصاحبه تلفنی توسط پرسشگر حرفه‌ای انجام می‌شود که قرار است در تابستان جاری صورت گیرد و نتایج منتشر شود.

اجرای پیمایش سنجش شاخص‌های پیامدی توسعه فرهنگ قرآنی + پرسش‌نامه

به گزارش ایکنا، براساس مدل کارکردی نظام توسعه فرهنگ قرآنی، كاركرد اساسى(غایى) این نظام دارای سه مؤلفه اصلی «تعمیم و تعمیق ایمان و شناخت قرآن»، «تعمیم و تعمیق ارتباط و انس با قرآن» و «تحقق آموز‌ه‌های قرآنی در رفتار فردی و اجتماعی» است.

با وجود این هدف‌گذاری‌ها و با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکنون مطالعه‌ای در سطح ملی که نشان دهد میزان تحقق کارکردهای اساسی توسعه فرهنگ قرآنی در چه سطحی است، صورت نگرفته است. بدیهی است که لازمه سیاستگذاری درست، داشتن تصویری مناسب از وضعیت موجود است.

بر این مبنا، برای شورای توسعه فرهنگ قرآنی با عنوان عالی‌ترین سیاستگذار تخصصی قرآن کشور، ضروری است که یک پیمایش را در بازه‌های مشخص صورت دهد. در همین راستا یک روش به صورت ملی و انجام مصاحبه تلفنی توسط پرسشگر حرفه‌ای انجام می‌شود که قرار است در تابستان جاری صورت بگیرد و نتایج منتشر شود.

روش دوم انتشار پرسشنامه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است تا هم بتوان نتایج را مقایسه کرد و هم پیامدسنجی در میان اقشار مختلف انجام شود. نتایج پیمایش تلفنی عموم جامعه را پوشش می‌دهد ولی نمی‌توان برای اقشار خاص مانند دانشجویان رشته‌های قرآنی یا دانش آموزان به پیمایش تلفنی اکتفا نمود چون تعداد نمونه، تعداد قابل توجهی برای اقشار مختلف نخواهد بود. ولی در فضای مجازی می‌توان پرسشنامه را در میان اقشار مختلف منتشر و پیامدسنجی کرد.

بر همین اساس پرسشنامه‌ای به منظور پیمایش سنجش شاخص‌های پیامدی توسعه فرهنگ قرآنی از سوی کمیته کارشناسان شورای توسعه فرهنگ قرآنی طراحی شده است. در این پرسشنامه 40 سوال از مخاطبان پرسیده شده است.

پیمایش سنجش شاخص‌های پیامدی توسعه فرهنگ قرآنی

انتهای پیام
captcha