مرمت ۲۵۰۰ بنای تاریخی در کشور / فارس؛ مقصد برتر گردشگری
کد خبر: 3982404
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸

مرمت ۲۵۰۰ بنای تاریخی در کشور / فارس؛ مقصد برتر گردشگری

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اهمیت مرمت بنا‌های تاریخی و میراثی گفت: در حال حاضر ۲۵۰۰ اثر در حال مرمت در کشور داریم که ۸۰ درصد از این بنا‌ها را بخش خصوصی مرمت می‌کند.

به گزارش ایکنا از فارس، محمد خیاطیان، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، امروز، 15 تیرماه در مراسم معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در حال حاضر 2500 اثر در حال مرمت در کشور داریم که 80 درصد از این بناها را بخش خصوصی مرمت می‌کند.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی افزود: کمبود اعتبارات از مسائل ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی است که امیدواریم با همکاری‌های مؤثر بخش خصوصی در حوزه‌های مرمتی و سرمایه‌گذاری زمینه‌ساز اقدامات مطلوب باشیم.

خیاطیان به تأثیر شیوع کرونا بر صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: در سال‌های 97 و 98 روند رو به رشدی را در گردشگری و به‌خصوص در گردشگری خارجی طبق آمارها داشتیم که متأسفانه با شروع همه‌گیری بیماری کرونا این روند متوقف شد و متحمل 320 هزار میلیارد ریال خسارت در زمینه گردشگری شدیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای وظایف ذاتی خود به‌عنوان عضو مؤثر ستاد ملی مقابله با کرونا تلاش‌های زیادی برای جبران بخشی از این خسارات همانند تسهیلات و امهال وام‌ها و بیمه و مالیات‌ها انجام داده است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های میراثی فارس اظهار کرد: جایگاه استان فارس در بین ادارات کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کشور جایگاهی مهم و اثرگذار است و استان فارس با ظرفیت‌های متعددی که در بناهای تاریخی متعدد و مواریث فرهنگی و از همه مهم‌تر وجود مطهر سومین حرم اهل‌بیت احمد بن موسی(ع) در این دیار، اهمیت این استان را دوچندان کرده است.

خیاطیان بیان کرد: استان فارس مقصد برتر گردشگری است و هر گردشگر خارجی که به ایران بیاید حتماً یکی از مقاصدش شیراز و استان فارس است و این استان می‌تواند با ارائه خدمات مطلوب به‌عنوان الگویی برای سایر استان‌ها خاطره و یاد ماندگاری از جمهوری اسلامی ایران برای گردشگران خارجی به یادگار بگذارد و این گردشگران بهترین مبلغان کشور ما در جوامع خودشان هستند.

مصیب امیری، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور هم در این مراسم بیان کرد: کارهای بسیاری در این سال‌ها در استان فارس انجام‌شده است که در حوزه گردشگری تا سال 92، 65 هتل در استان وجود داشت و هم‌اکنون به 105 هتل رسیده است که 65 درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: در بخش میراث‌فرهنگی نیز دو اقدام ثبت جهانی منظر ساسانی فارس و ثبت باغ‌های جهانی ارم و پاسارگاد در قالب پرونده ثبت جهانی باغ ایرانی از اقدامات مؤثر در این دوره بوده است. در بخش صنایع‌دستی نیز ثبت دو شهر جهانی منبت آباده و شهر جهانی صنایع‌دستی شیراز و همچنین ثبت شهر ملی دست بافته‌های داری فیروزآباد از مهم‌ترین اقدامات بوده است.

در ادامه این مراسم هادی شه‌دوست شیرازی، مدیرکل جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اظهار کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری، فارس باید در قله باشد و فارس شیرازه فرهنگ و تمدن این مرزبوم است.

وی این نکته را یادآور شد که برای توسعه و رونق در گردشگری نیازمند نگاهی جامع و استفاده بهینه از متخصصان گردشگری هستیم.

یادآور می‌شود، در این مراسم هادی شه‌دوست به‌عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس معرفی شد و از زحمات مصیب امیری که دو ماه قبل به سمت ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور منصوب ‌شده بود و همچنین جمشید معینی که در این مدت سرپرست این اداره‌کل را عهده‌دار بود، تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha