راه‌اندازی 20 جلسه قرآن مسجدمحور در 20 محله منطقه 4 تهران
کد خبر: 3982721
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲

راه‌اندازی 20 جلسه قرآن مسجدمحور در 20 محله منطقه 4 تهران

مسئول دفتر خدمت رضوی منطقه ۴ با تأکید بر اینکه یاوران رضوی قرآنی در محلات فعال شوند، گفت: در آینده نزدیک 20 جلسه قرآن مسجدمحور در 20 محله این منطقه راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایکنا، نشست اعضای کانون قرآن خدمت رضوی منطقه ۴ تهران، روز گذشته، ۱۶ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجاتی، مسئول دفتر خدمت رضوی منطقه ۴ و عزیزی، عضو ستاد، منیر روحی، مسئول کانون قرآن این دفتر و سایر اعضا در مسجد جوادالائمه(ع) ده نارمک برگزار شد.

وی با اشاره به مهجوریت قرآن در زمان کنونی و گلایه قرآن در روز قیامت از این مهجوریت، گفت: بنابراین باید به گونه‌ای فعالیت کنید تا زمینه حداکثری برای جذب به آموزه‌های قرآنی فراهم شود.

نجاتی با اشاره به اینکه تأثیر خدمت به امام رضا(ع) در رفتار، چهره، کلام، منش و زندگی خادمیاران مشخص است، ادامه داد: باید تمام شما به گونه‌ای فعالیت کنید تا نام، بو و عطر علی بن موسی الرضا(ع) در تمامی حوزه‌ها در منطقه ۴ بپیچد، چراکه این مأموریت اصلی ما است.

مسئول دفتر خدمت رضوی منطقه 4 با اشاره به پیشینه راه‌اندازی دفاتر آستان قدس رضوی در استان‌ها و شهرستان‌ها و مناطق و تعطیلی موقت آن پس از انتصاب حجت‌الاسلام مروی به تولیت آستان و از سرگیری مجدد آن، بیان کرد: این دفاتر آستان به کانون یا دفتر خدمت رضوی مناطق و استان‌ها تغییر نام پیدا کرد. این دفاتر خدمت رضوی زیر مجموعه بنیاد کرامت آستان قدس رضوی هستند و ذیل این دفاتر خدمات رضوی، کانون‌های متعددی است. این دفتر در منطقه ۴ دارای 20 کانون است که از این تعداد، ۱۹ کانون تخصصی از جمله کانون قرآن، ایثار و شهادت، حقوق، مددکاری و مشاوره، هنری، جهادی، اشتغال، ورزشی، سلامت، فضای مجازی و خبر و ... است و یک کانون عمومی دارد.

مسئول دفتر خدمت رضوی منطقه ۴ ادامه داد: این منطقه دارای ۹ ناحیه و 20 محله است، هر محله یک مسئول محله و تعدادی خادمیار دارد، شما به‌عنوان بازوان اجرایی محلات هستید. اینکه هر کدام از کانون ها به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند، اشتباه است. محلات باید توسط کانون‌های تخصصی در اجرای برنامه‌ها مورد حمایت قرار گیرند مثل برنامه چهارشنبه امام رضایی که اجرای آن در هر محله تنها محدود شده است به قرار دادن میز و پخش شیرینی و شکلات! حال آنکه باید کار خاصی و ویژه‌ای انجام شود تا این روز بیشتر نمود کند که این موضوع در آینده رخ خواهد داد.

نجاتی تاکید کرد: بنابر این کانون قرآن، جزیره مستقلی نیست، اگر جزیره‌ای عمل کنید، قطعاً با مشکلات زیادی روبه رو خواهید شد. منطقه ۴ جزو اولین مناطقی است که کانون محلاتش تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: از 19 کانون تخصصی عملاً یک سوم آن فعال، یک سوم نیمه فعال و یک سوم آن تعطیل است و کانون قرآن از کانون‌های فعال در منطقه چهار است چنانکه خود را در مراسم گذشته چون دهه کرامت و ماه مبارک رمضان و... به خوبی نشان داد. همچنین در محلات ۲۰گانه نیز همین‌گونه برخی محلات تنها اسماً مسئول دارند، برخی نیز مسئولان فعال هستند، اما تیم ندارند که نیازمند کمک هستند. در سطح منطقه ۱۴۰ مسجد وجود دارد که باید همه آنها، کانون خادمیاران رضوی را به خوبی بشناسند و این مسیری است که در آینده نزدیک، حدود ۳ تا ۶ ماه آینده سپری خواهیم کرد.

نجاتی با تأکید بر فعال کردن یاوران رضوی در حوزه قرآن در محلات، گفت: کار شما بسیار ارزشمند است و با همه توان و تلاش آن را ادامه دهید.

وی با اشاره به اینکه محلات باید ارتباط با مساجد را برای کانون‌های خدمت رضوی فعال کنند، افزود: این موضوعی است که در آینده نزدیک به آن خواهیم رسید. اما موضوع دیگر درباره تبدیل وضعیت یاوران رضوی به خاکستری است. در منطقه ۴ بیش از ۸۰۰ خادمیار وجود دارد اما تعداد اندکی از آنها فعال هستند، بنابر این این روند نیازمند گزینش و درج گزارش از فعالیت‌ها در سامانه مربوطه است.

مسئول خدمت رضوی منطقه 4 بیان کرد: در بحث گزینش خادمیاران در استان تهران، مشکل داریم نه تنها در منطقه ۴ که در اسرع وقت به آن رسیدگی می‌شود.

نجاتی با اشاره به تأثیر جلسات حضوری قرآن نسبت به جلسات مجازی و عدم قابل قیاس بودن آن با یکدیگر، اضافه کرد: باید سعی کنیم تا جلسات مجازی را به حضوری تبدیل کنیم و این جلسات را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با محوریت مساجد برگزار کنیم.

وی به فعالیت در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها، اشاره کرد و گفت: بخشی از فعالیت در فضای مجازی موجب آسیب می‌شود، لذا از این فضا باید با هوشمندی، تدبیر، فکر، ایده و نوآوری استفاده کرد. موافق فعالیت در این فضا هستم، اما با محدودیت‌ها و رعایت شئونات و حد و حدود مراودات.

نجاتی با اشاره به تشکیل تیم قرآنی برای تولد محتوا، تصریح کرد: این موضوع با برپایی جلسات غیرحضوری قرآن تفاوت دارد. تولید محتواهای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در استوری اینستاگرام و استاتوس واتساپ، موجب بازخوردهای خوب می‌شود.

وی ادامه داد: دفتر خدمت رضوی منطقه ۴ و کانون‌های آن شناخته شده نیستند. در آینده نزدیک سعی می‌کنیم در 20 محله منطقه چهار، 20 جلسه قرآن مسجدمحور داشته باشیم.

بنابر این گزارش، در ابتدای این جلسه هر کدام از اعضا ضمن معرفی خود به بیان نقطه نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند که از مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1-راه‌اندازی سامانه‌ آموزشی متناسب با نیاز مخاطبان به نام آستان قدس رضوی
2- عدم مشخص بودن جایگاه حفظ در بخش گزارش‌ها
3- انجام تبلیغات به منظور آشنایی بیشتر با دفتر خدمت رضوی در منطقه چهار
4-استفاده از ظرفیت مساجد پایگاه‌های بسیج، فرهنگسراها، جلسات خانگی و ...
5-نحوه بهره‌مندی خادمیاران از کشیک در حرم علی بن موسی الرضا(ع)
و...

انتهای پیام
captcha