وضعیت فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه علمی کاربردی / 7 هزار عنوان برنامه در سال 99 برگزار شده است
کد خبر: 3983143
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
سلیمان عباسی تبیین کرد:

وضعیت فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه علمی کاربردی / 7 هزار عنوان برنامه در سال 99 برگزار شده است

معاون فرهنگی – دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن تشریح فعالیت‌های قرآنی این دانشگاه، از ثبت هفت هزار عنوان برنامه در حوزه قرآن و عترت خبر داد و گفت: این برنامه‌ها علاوه بر برنامه‌های ابلاغ شده از سوی ستاد مرکزی بوده و به صورت خودجوش از سوی مراکز اجرا شده است.

وضعیت فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه علمی کاربری/ برگزاری 7 هزار عنوان برنامه در سال 99

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق رادیو قرآن امروز شنبه نوزدهم تیرماه به منظور معرفی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه جامع علمی – کاربردی، با حضور سلیمان عباسی، معاون فرهنگی- دانشجویی این دانشگاه و اجرای کارشناسی جواد نصیری به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

سلیمان عباسی، معاون فرهنگی - دانشجویی دانشگاه جامع علمی - کاربردی در ابتدای سخنان خود در این برنامه، به معرفی کوتاهی از این دانشگاه پرداخت و بیان کرد: اساسنامه دانشگاه جامع علمی – کاربردی در مهرماه سال 1370 تصویب شد و در حال حاضر 585 مرکز آموزشی فعال در کشور دارد.

وی به حضور 220 هزار دانشجو و 33 هزار مدرس در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: این دانشگاه با هدف افزایش سطح مهارت تخصصی شاغلین بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی راه‌اندازی شده و تا‌کنون حدود دو میلیون دانش‌آموخته تحویل جامعه داده است. این دانشگاه با تجربه بیش از 25 سال، به عنوان دانشگاه نسل سوم، فعالیت خود را آغاز کرده و در آن سه هزار رشته در حوزه مهارتی آموزش داده می‌شود.

عباسی به شعار سال 1400 که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، اشاره و تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی – کاربردی به عنوان دانشگاه نسل سوم که کار تجاری‌سازی علم را انجام می‌دهد، نقش قابل توجهی در ارتباط با صنعت به عنوان پشتیبان بخش‌های مختلف اقتصادی ایفا می‌کند و در تحقق شعار می‌تواند اثرگذار باشد.

وی همچنین به ساختار این دانشگاه اشاره و اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی – کاربردی دارای یک ستاد مرکزی مستقر در تهران است. همچنین 32 واحد استانی(استان تهران دو واحد دارد) و 585 مرکز آموزشی در سراسر کشور زیر نظر ستاد مرکزی فعالیت می‌کنند. ستاد مرکزی نیز سیاست‌های کلی را با هماهنگی وزارت علوم تدوین و بر نحوه اجرای صحیح این آموزش‌ها نظارت می‌کند.

برگزاری جشنواره قرآنی در حوزه مدرسان و کارکنان 

عباسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به معرفی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه جامع علمی - کاربردی علاوه بر داشتن مأموریت در راستای تربیت نیروی انسانی متخصص، در حوزه ترویج فرهنگ قرآن هم فعالیت دارد و برنامه‌های متعددی را در طول سال به مرحله اجرا در می‌آورد که یکی از آنها جشنواره قرآن و عترت است. این جشنواره امسال دوره هفدهم خود را پشت سر خواهد گذاشت. شروع ثبت نام برای هفدهمین دوره این جشنواره در مهرماه است و بعد از آن طی آذرماه مرحله مقدماتی این جشنواره برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه جامع علمی – کاربردی جزء معدود دانشگاه‌های کشور است که بخش مدرسان و کارکنان را به جشنواره قرآن و عترت اضافه کرده است، گفت: در دوران کرونایی، نه تنها استقبال دانشجویان و مخاطبان از برنامه‌های قرآنی کاهش نداشت، بلکه با افزایش نیز مواجه بوده است. به عنوان مثال در سال 1398 حدود 10 هزار نفر در جشنواره ثبت نام کردند، اما این رقم در سال 99 که سال کاملاً کرونایی بود، به بیش از 14 هزار نفر رسید و این رقم نشان‌دهنده رشد 40 درصدی مخاطبان است.

افزایش 40 درصدی از جشنواره در قرآنی در دوران کرونایی

عباسی در مورد عواملی که باعث این افزایش استقبال آن هم در دوران کرونایی شده است، گفت: در این ایام، فعالیت ویژه‌ای در فضای مجازی صورت گرفت که در این افزایش استقبال بی‌تأثیر نبوده است، این موضوع همزمان با حضور بیشتر مردم در فضای مجازی نیز بوده است. همچنین سال 99 حدود 100 هزار دانشجوی جدیدالورود داشتیم که برای جذب این افراد به جشنواره به همه آنها پیامک معرفی جشنواره ارسال کردیم، این نیز می‌تواند به عنوان یکی دیگر از دلایل رشد مخاطبان جشنواره مطرح شود.

معاون فرهنگی- دانشجویی دانشگاه جامع علمی – کاربردی در ادامه به برخی فواید مجازی شدن جشنواره قرآن و عترت این دانشگاه اشاره و اظهار کرد: در سال 98 که کرونا هنوز پیدا نشده بود، هزینه برگزاری جشنواره قرآن و عترت حدود 180 میلیون تومان بود، اما این میزان در سال 99 که جشنواره به صورت مجازی برگزار شد، به حدود 85 میلیون تومان کاهش یافت.

اجرای طرح واژه‌های آسمانی 

عباسی یکی دیگر از طرح‌های قرآنی اجرا شده در این دانشگاه را طرحی با عنوان «واژه‌های آسمانی» عنوان کرد و افزود: در این طرح توضیح داده شده است که کل واژگان قرآن حدود 77 هزار و 800 واژه است. طراحان این ایده، همه واژگان قرآن را بررسی و به 1257 واژه که بیش از هفت بار در قرآن تکرار شده و معادل 80 درصد واژگان کل قرآن است، رسیده‌اند. پس از یک بررسی دیگر متوجه شده‌اند که 120 واژه از این واژگان فارسی هستند و نیاز به معنا ندارند، همچنین برخی واژه‌های خاص همچون «واو»، «الله» و ... نیز کسر شده تا در نهایت به 607 کلمه رسیده‌اند. بر اساس این طرح، هر‌کسی این تعداد کلمه را فرابگیرد، با هشتاد درصد مفهوم قرآن آشنا شده است.

وی افزود: این طرح در قابل دوره‌‌ای با 42 جلسه 15 دقیقه‌ای در دانشگاه به اجرا گذاشته شده و هرکس در آن شرکت کند، با بخش زیادی از قرآن کریم آشنا خواهد شد. سال گذشته این طرح با مبلغ 18 میلیون تومان و برای 313 نفر به اجرا در آمد. این طرح انحصاری و به صورت فایل‌های ویدیویی و امکان برگزاری آزمون طراحی شده است.

معاون فرهنگی - دانشجویی دانشگاه جامع علمی – کاربردی یکی دیگر از طرح‌های قرآنی اجرا شده در این دانشگاه را طرح «حفظ تلفنی یک جزء قرآن کریم» برشمرد و افزود: این طرح در سال 98 با حضور تعدادی از دانشجویان در قم با همکاری مرکز قرآن و حدیث حرم حضرت معصومه(س) به صورت آزمایشی اجرا شد.

عباسی در ادامه به معرفی طرح دوشنبه‌های قرآنی به عنوان یکی دیگر از طرح‌های قرآنی دانشگاه جامع علمی – کاربردی پرداخت و گفت: این طرح از سوی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها که در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مستقر شده است، اجرا می‌شود و طی آن هر دو هفته یک بار، در روز دوشنه یکی از استان‌ها میزبان محافل مجازی انس با قرآن می‌شود. این محافل شامل اجرای قرائت، حفظ، تفسیر، مسابقه و ... است.

ویژه‌برنامه‌های سال 1400 

معاون فرهنگی - دانشجویی دانشگاه جاممع علمی – کاربردی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به معرفی بخش دیگری از فعالیت‌های قرآنی این دانشگاه در سال 1400 پرداخت و اظهار کرد: یکی از برنامه‌های امسال برگزاری دوره‌های ارتقای مهارت ویژه را‌ه‌یافتگان به جشنواره ملی قرآن و عترت است. برای اینکه نمایندگان دانشگاه در جشنواره ملی حضور پررنگ‌تری داشته باشند، دوره‌های مهارت‌افزایی برگزار می‌شود. برگزاری وبینارها و کارگاه‌های تخصصی قرآنی بخش دیگری از برنامه‌های امسال است. علاوه بر این، برگزاری دوره‌های آموزشی و استارت‌آپ‌های قرآنی و نیز راه‌اندازی مراکز نوآوری قرآنی نیز برنامه‌ریزی شده است. اولین مرکز از مراکز نوآوری قرآنی در استان فارس راه‌اندازی شده است.

فعالیت 50 کانون قرآنی

وی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه افق رادیو قرآن بیان کرد: دانشگاه جامع علمی – کاربردی حدود 300 کانون دانشجویی دارد که از بین آنها، 50 کانون در حوزه قرآن و عترت فعالیت می‌کند. در کنار حمایت از فعالیت این کانون‌ها، حمایت از برنامه‌های قرآن و عترت واحدهای استانی و مراکز علمی و کاربردی، برگزاری دوره‌های مهارتی رسانه در حوزه دین و ... از دیگر برنامه‌های طراحی شده برای اجرا در امسال است.

عباسی همچنین در مورد ساختار قرآنی دانشگاه جامع علمی – کاربردی اظهار کرد: از سال 95 مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت به عنوان یک ساختار در حد یک اداره کل ذیل معاونت فرهنگی راه‌اندازی شد تا قبل از آن هم برنامه‌های قرآنی هرچند مستقل نبود، اما در ذیل معاونت فرهنگی اجرا می‌شد.

معاون فرهنگی دانشگاه جامع علمی – کاربردی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی فعالیت‌هایی پرداخت که مراکز به صورت خودجوش اجرا می‌کنند و گفت: در سال 99، بیش از هفت هزار فعالیت در حوزه قرآن و عترت در سامانه فرهنگی دانشگاه ثبت شده است که شامل برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن، برگزاری کرسی تلاوت، برگزاری مسابقات قرآن، برپایی نمایشگاه قرآن، فعالیت در حوزه حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با موضوعات قرآنی و ... می‌شود.

وی در پایان به فعالیت 16 رشته قرآنی در این دانشگاه اشاره و اظهار کرد: در دانشگاه جامع علمی – کاربردی، 16 رشته محل در موضوعات قرآنی همچون، تربیت مربی قرآن، تربیت مبلغ قرآن، تربیت مدیر فعالیت‌های قرآنی و ... فعالیت دارد و دانشجو می‌پذیرد.

انتهای پیام
captcha