مراکز داوری و تأسیس آن به کاهش ورودی پرونده‌ها کمک می‌کند
کد خبر: 3983226
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
رئیس دادگستری شهرستان جیرفت:

مراکز داوری و تأسیس آن به کاهش ورودی پرونده‌ها کمک می‌کند

رئیس دادگستری جیرفت تأسیس مراکز داوری را در کاهش ورودی پرونده‌ها کمک کننده دانست و گفت: تلاش برای صلح‌و‌سازش در پرونده‌ها از طریق داوری، یکی از راهکارهای مهم برای حل مشکل حجم پرونده‌ها و ازدحام در دستگاه قضایی به نظر می‌رسد.

به گزارش ایکنا، اصغر ستایی‌مختاری، رئیس دادگستری و رئیس شعبه اول خانواده دادگستری جیرفت در دیدار با مدیران و اعضای دفاتر داوری شهرستان جیرفت، بیان کرد: طرح مکرر دعاوی متقابل یا ارائه دادخواست‌های متفاوت برای یک دعوای خاص باعث افزایش حجم پرونده‌ها و ازدحام در دستگاه قضایی می‌شود که در چنین شرایطی تلاش برای صلح‌و‌سازش در پرونده‌ها و فصل خصومت از طریق داوری، یکی از راهکارهای مهم برای حل این مشکل به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: اگرچه بر اساس قانون اساسی «دادگستری مرجع عام رسیدگی به تظلم‌خواهی افراد است» اما همیشه پیگیری دعوا در دادگاه‌ها و مراجع قضایی راه‌حل خوبی برای رسیدن به نتیجه نیست و همانطور که بازرگانان در دنیا، برای حل اختلافات تجاری خود از روش‌های داوری استفاده می‌کنند در دعاوی حقوقی هم استفاده از داوری یک راه‌حل مناسب و سریع در حصول نتیجه است.

ستایی‌مختاری ضمن اشاره به تسریع در دادرسی‌ها با تأسیس مراکز داوری، بیان کرد: شوراهای حل اختلاف به‌عنوان یکی از نهادهای مؤثر در صلح و سازش، می‌توانند نقش مؤثری در کاهش پرونده‌ها به دادگاه‌ها داشته است.

وی بیان کرد: توسعه مراکز داوری در شهرستان‌ها و ترغیب مردم به ارجاع دعاوی خود به مؤسسات داوری، می‌تواند گام بعدی در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها باشد. چه اینکه، رسیدگی در مراجع داوری، سریع‌تر، ارزان‌تر و بهتر می‌تواند مقصود طرفین را از رسیدگی به دعوا محقق کند.

رئیس دادگستری جیرفت با اشاره به این مطلب که مراکز داوری همانند شورای حل اختلاف به‌عنوان یکی از دستگاه‎‌های زیرمجموعه قوه‎ قضاییه هستند، گفت: داوری یکی از راه‎‌های مهم و تجربه شده و اساسی حل اختلافات است و اکنون در بسیاری از کشورهای جهان از داوری به عنوان یک راه اساسی استفاده می‎‌کنند که می‎تواند اختلافات مردم با مردم و در بعضی اختلافات بین‎‌المللی را حل کند.

وی با اشاره به حجم بسیار بالای اختلافات بین مردم، گفت: یکی از راه‎‌های حل مشکل این است که برای مردم این موضوع را معرفی کنیم که به جای مراجعه به دادگستری می‎‌توانند به یک مرکز داوری که مسلط به قوانین باشد مراجعه کنند و همان نتایج را بگیرند.

انتهای پیام
captcha