موقوفه‌های قرآنی به سمت نشر معارف الهی هدایت شوند
کد خبر: 3984334
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲

موقوفه‌های قرآنی به سمت نشر معارف الهی هدایت شوند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه محلات اظهار کرد: در حوزه تفسیر قرآن به ویژه تفسیر ویژه کودکان کمتر کار شده است و متأسفانه در حوزه وقف قرآنی فقیر هستیم و باید موقوفه‌های قرآنی را به سمت نشر معارف الهی هدایت کنیم.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام حمید کرمی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه محلات، امروز، 24 تیر ماه در نشست با فعالان قرآنی این شهرستان اظهار کرد: دین اسلام برپایه سنت وقف می‌تواند تمهیداتی برای آینده مسلمین و فرزندان ایشان بیندیشد. وجود روایات اهل‌بیت(ع) و آیات قرآن در حوزه توسعه وقف گواهی بر اهمیت این مهم است.

وی تصریح کرد: سنت حسنه وقف یکی دیگر از افتخارات مکتب اسلام است و می‌تواند به‌عنوان یکی از اهرم‌های مؤثر فرهنگی و اعتقادی برای جبران نیازهای مادی و معنوی مطرح باشد. از صدها سال پیش تاکنون واقفان خیراندیش با اختصاص بخشی از اموال خود برای خدمت مستمر به جامعه در قالب روش پسندیده وقف، منشأ خدمات علمی، فرهنگی، هنری، رفاهی و بهداشتی در جامعه بوده‌اند.

کرمی ادامه داد: توسعه معنویات در جامعه یکی از مهم‌ترین عملکردهای وقف است، این توسعه بدین معناست که جامعه در بعد الهی، دینی و مذهب بیش از دیگر ابعاد همچون بعد مادی رشد می‌کند، به طوری که این رشد در اجتماع ملموس بوده و احساس شود. با توجه به اینکه در قرآن توجه ویژه‌ای به وقف شده است، اما بالعکس به وقف قرآنی توجه لازم نمی‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به هجمه‌های سنگین فرهنگی بیگانه که در صدد هویت‌زدایی و از بین بردن ارزش‌های اسلامی و قرآنی حاکم بر جامعه هستند، انتظار می‌رود که خانواده‌ها در خصوص تشویق فرزندان جهت شرکت در کلاس‌های قرآنی اهتمام ویژه داشته باشند. آشنایی با معارف اهل‌بیت(ع) ضامن دوری از آسیب‌های اجتماعی و سلامت روحی و روانی است و لازم است در خصوص وقف قرآنی تلاش‌ها مضاعف شود.

کرمی تصریح کرد: باید قبول کرد درصد بالایی از مردم به دلیل عدم شناخت و آگاهی نسبت به معارف قرآنی با این مصحف شریف انس ندارند. همانگونه که ترویج فرهنگ حسینی منتج به پیروزی انقلاب شد، ترویج فرهنگ قرآنی نیز باید تحول‌آفرین باشد، اما برای قرآن و ترویج این فرهنگ موقوفات کمی وجود دارد و طبق آمارهای رسمی فقط 2درصد موقوفات قرآنی است و برای تحول در این حوزه باید گام‌های اساسی برداشت که توسعه وقف مشارکتی به اشاعه این فرهنگ کمک می‌کند و نقش جامعه قرآنی در توسعه وقف قرآنی بیش از دیگر اقشارست.

وی با بیان اینکه توسعه امر قرآن ضامن سلامت جامعه خواهد بود، اظهار کرد: در این شهرستان 4 موقوفه مهم قرآنی همچون ملاابراهیم کرمانی، عبدالحسین قدس، میرزاحسین و حسین روحانی وجود دارد. آموزش قرآن یکی از برنامه‌های مهم مکتب‌خانه‌ها بود و امروز این مهم کمرنگ شده است و برخی از افراد تحصیلکرده جامعه در روخوانی و روان‌خوانی قرآن ناتوان هستند.

کرمی تخصیص بودجه و ایجاد موقوفه‌های قرآنی را متذکر شد و افزود: توسعه وقف قرآنی به ایجاد جذابیت و حضور گسترده مردم در این حوزه کمک می‌کند. اگر جوان و نوجوان انس و دوستی با کلام وحی را تجربه کند، قطعاً به بیراهه نخواهند رفت. همچنین در حوزه تفسیر قرآن به ویژه تفسیر ویژه کودکان کمتر کار شده است و متأسفانه در حوزه وقف قرآنی فقیر هستیم و باید موقوفه‌های قرآنی را به سمت نشر معارف الهی هدایت کنیم.

انتهای پیام
captcha