نقش مسابقات قرآن در همدلی جامعه قرآنی / داوران پیش از صدور کارنامه اظهارنظری نداشته باشند
کد خبر: 3990466
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۶
اولویت‌های مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف / ۲

نقش مسابقات قرآن در همدلی جامعه قرآنی / داوران پیش از صدور کارنامه اظهارنظری نداشته باشند

داور ملی مسابقات قرآن اوقاف با بیان اینکه این مسابقات می‌تواند در وفاق و همدلی هرچه بیشتر جامعه قرآنی نقش بسزایی داشته باشد، خواستار پرهیز داوران از آنالیز قرائت یا ارائه محفوظات به حافظان شد و اظهار کرد: داوران تا قبل از صدور کارنامه هیچ‌گونه اظهارنظری نداشته باشند تا شائبه‌ای ایجاد نشود.

مرتضی مختاری، داور ملی مسابقات قرآن اوقاف و مدرس دانشگاه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به برگزاری مناسب مسابقات مرحله شهرستانی اوقاف و تأکید بر ایجاد وفاق و همدلی بیشتر بین جامعه قرآنی، تصریح کرد: دغدغه اداره کل استان برای برگزاری باشکوه مرحله شهرستانی مسابقات قرآن قابل تقدیر است و این امر تاکنون مورد توجه نبوده و تقریباً شهرستان‌ها خود اقدام به برگزاری می‌کردند و استان دخالتی نداشت.

وی به عدم کسب حدنصاب امتیازات توسط برخی متسابقان مرحله شهرستانی اشاره و اظهار کرد: حدنصاب پیشنهادی از سوی تهران برای داوطلبان شهرستانی بالا است و داوری سطح بالا توسط تیم داوری حرفه‌ای استان نیز باعث شده تا تعدادی از شرکت‌کنندگان حدنصاب را کسب نکرده و تهران با تقاضای استان ما و دیگر استان‌ها مبنی بر کاهش حدنصاب برای حضور پرشکوه متسابقان در مرحله استانی موافقت کند.


بیشتر بخوانید:


مختاری آشنایی داوطلبان مرحله شهرستانی با داوران استانی را گامی برای کسب امتیازات بالا در مسابقات دانست و ادامه داد: به همان میزان که طرح ساماندهی داوران اجرا شد، امید است طرح بلندمدت برای آموزش متسابقان داشته باشیم تا به طور دقیق با بخش‌های مختلف آیین‌نامه مسابقات آشنا شوند و دچار این مشکلات نشوند.

این مدرس دانشگاه رایزنی برای کاهش حدنصاب را اقدامی مناسب جهت افزایش کمیت در مسابقات و تقویت روحیه متسابقان مرحله شهرستانی بیان کرد و افزود: برای افزایش روحیه متسابقان باید اقدامات بنیادین و کاربردی صورت گیرد، چراکه کاهش حدنصاب تنها یکی از دلایل است و برای شرکت قوی آنان در تمامی بخش‌های مسابقات باید برنامه‌ریزی کرد.

مختاری ارائه نقاط ضعف و قوت پس از برگزاری مسابقات مرحله استانی را راهکاری برای پیشرفت و هرچه بهتر برگزار شدن مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف در سال‌های بعد عنوان کرد و گفت: سال گذشته پس از برگزاری مرحله استانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف جلسه‌ای برگزار شد و اگر نکات ارائه شده ثبت و ضبط می‌شد، امسال نیازی به تکرار نبود.

وی ضرورت به ایاب و ذهاب را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه سال گذشته متسابقان به‌ویژه بانوان از نحوه تردد رضایت نداشتند، اضافه کرد: اگر قرار است امسال نیز مسابقات قرآن اوقاف در امامزاده محمد عابد(ع) که خارج از شهر است برگزار شود، وسیله نقلیه‌ای مناسب که در ساعات مشخص شرکت‌کنندگان را جابه‌جا کند در نظر گرفته شود و محل استقرار و ساعات حمل و نقل نیز از طریق بنر اطلاع‌رسانی شود. راهنماهای استفاده از امکانات در نظر گرفته برای رفاه حال متسابقان از طریق علایم نمایان و در معرض دید متسابقان قرار گیرد.

مختاری ادامه داد: اسامی داوران مرحله استانی به تهران ارسال شده است و امید است مرکز نیز استفاده از داوران بومی را مورد تأیید قرار دهد. همچنین رسیدگی به اعتراضات متسابقان سال گذشته با نقاط ضعفی همراه بود که امسال باید این ضعف با تخصیص مکانی ویژه رسیدگی به اعتراض‌ها برطرف شود.

این داور ملی مسابقات قرآن اوقاف با توجه به قطعی‌های مکرر برق در ساعاتی از شبانه‌روز، ضرورت رایزنی با مسئولان مربوطه جهت عدم قطعی برق در زمان برگزاری مسابقات را مورد تأکید قرار داد و گفت: به نظر می‌رسد چند نفر برای صدور کارنامه به شکل دستی آماده باشند تا در صورت ایجاد اختلال در سیستم و یا قطعی برق کارنامه به‌موقع صادر شود.

وی از داوران خواستار پرهیز از آنالیز قرائت یا ارائه محفوظات حافظان شد و اظهار کرد: داوران تا قبل از صدور کارنامه هیچ‌گونه اظهارنظری نداشته باشند تا شائبه‌ای ایجاد نشود. همچنین مسابقات قرآن اوقاف می‌تواند در وفاق و همدلی هرچه بیشتر جامعه قرآنی نقش بسزایی داشته باشد. برای مراسم اختتامیه می‌توان با ارسال دعوت‌نامه از پیشکسوتان و اساتید قرآن دعوت به حضور کرد.

مختاری در خصوص تبدیل مسابقات قرآن به جشنواره قرآنی بیان کرد: بسیاری از طرح‌ها برای فضاسازی و ارائه اقلام فرهنگی و صنایع دستی می‌توان پیش‌بینی کرد، به نظر من با توجه به شرایط کرونا فعلاً نمی‌توان سرمایه‌گذاری عظیم کرد در شرایط غیر کرونایی ظرفیت فضاسازی در بلوار ورودی و منتهی به امامزاده و ایجاد غرفه‌هایی برای ارائه برخی محصولات وجود داشت، اما از فضاسازی شهری با نصب بنر و بیلبورد نباید غفلت کرد، چراکه شهر باید حال و هوای مسابقات قرآن را داشته باشد و مردم بدانند چنین مسابقاتی در استان در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha