گلایه قاری اراکی از نبود استودیو برای تمرین / مقام‌آوران مسابقات رها نشوند
کد خبر: 3993837
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵
اولویت‌های مرحله استانی مسابقات قرآنی اوقاف / ۸

گلایه قاری اراکی از نبود استودیو برای تمرین / مقام‌آوران مسابقات رها نشوند

مجید جدیدی، قاری ملی و هنرمند قرآنی از نبود مرکز یا استودیویی برای تمرین قاریان قرآن در اراک و سایر شهرستان‌ها گلایه کرد و افزود: با افزایش آپارتمان‌ها، تعدد افراد در یک طبقه ساختمانی، رعایت حقوق همسایه، فرهنگ و آداب آپارتمان‌نشینی فرصت و امکانی برای تمرین وجود ندارد.

جای خالی مکانی برای تمرین قاریان / مقام‌آوران مسابقات قرآن رها نشوند

مجید جدیدی، قاری ملی و هنرمند قرآنی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: انتقاد کردن و پیشنهاد دادن برای هرچه بهتر برگزار شدن مسابقات قرآن راحت است، اما آنچه ما را به اهداف نزدیک‌تر می‌کند عملی شدن طرح‌ها است. باید قبول کنیم مسابقات قرآن اوقاف باری سنگین بر دوش این سازمان است و برای ارائه پیشنهادات باید به همه ابعاد همچون ظرفیت‌ها و محدودیت‌های تیم اجرایی توجه کرد.

وی ضرورت ایجاد انگیزه بین نوجوانان و جوانان قرآنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: برنامه‌های اجرایی باید از ایجاد دلزدگی و دلسردی جلوگیری کند، باید قبول کنیم در حوزه قرآن گاه کم‌کاری‌هایی صورت گرفته که زمینه دلسردی برخی از فعالان قرآنی را فراهم کرده است باید با آسیب‌شناسی صورت گرفته این عوامل را برطرف کرد.  

جدیدی با اشاره به برگزاری مطلوب مسابقات قرآن اوقاف از سوی این سازمان در سطح کشور و استان، تشریح کرد: باید از مقام‌آوران در مراحل مختلف مسابقات از شهرستانی تا بین‌المللی بهره‌برداری بهینه کرد و آنان را به حال خود رها نکرد. قرائت و آماده بودن برای مسابقات قرآن کاری بسیار سنگین‌تر از رشته‌های هنری قرآنی است و قابل قیاس نیست. برای فعالان قرآنی باید جایگاهی در شأن آنان قائل شد.


بیشتر بخوانید:


وی با انتقاد از پراکندگی فعالیت‌های قرآنی از سوی دستگاه‌های مختلف، اضافه کرد: دستگاه‌های متولی می‌توانند از اعتباری که در سطح جامعه دارند برای پیشبرد اهداف و چشم‌اندازهای قرآنی استفاده کنند. به طور مثال فردی همچون آیت‌الله خوانساری وظیفه‌ای برای ساخت بیمارستان ندارد، اما به واسطه دغدغه و علاقه این عمل خداپسندانه را انجام داده که امروز به یکی از مراکز مهم درمان سرطان در غرب کشور تبدیل می‌شود. برخی از واقفان و مدیران کل استان را می‌توان به سمت برنامه‌هایی برای توسعه فرهنگ قرآن هدایت کرد.

جدیدی ضرورت هم‌افزایی اوقاف با سازمان‌ها و اداراتی همچون شهرداری، فرمانداری، تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی و ... را متذکر و تصریح کرد: این هم‌افزایی زمان‌بَرست و به سرعت اتفاق نخواهد افتاد. معرفی چهره‌ها، نخبگان و پدیده‌های قرآنی استان باید به جامعه ضروری است، هریک از قاریان، حافظان و دیگر فعالان قرآنی در این عرصه زحمات بسیار کشیده‌اند که اگر به درستی و به موقع معرفی شوند در توسعه فرهنگ قرآنی قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. طرح‌ها و ایده‌های مختلف باید عملیاتی شود تا انگیزه را به نوجوانان و جوانان بازگرداند.

وی با اشاره به اینکه وجود قاریان جوان در استان نتیجه حضور بزرگانی همچون استاد شاکرنژاد و دیگر اساتید قرآن در محافل استانی است، ادامه داد: لازم است برای مسابقات جوایز ویژه‌ای همچون حج تمتع و ... در نظر گرفته شود. برای حضور حداکثری جوانان قرآنی در اوقاف باید اقدامات جدی‌تری صورت گیرد. ایجاد انگیزه و نگه داشتن نوجوانان و جوانان در حوزه قرآن امری ضروری است که باید به آن توجه کرد.

این قاری قرآن از نبود مرکز یا استودیویی برای تمرین قاریان قرآن در اراک و سایر شهرستان‌ها گلایه کرد و افزود: با وجود افزایش آپارتمان‌ها، تعدد افراد در یک طبقه ساختمانی، رعایت حقوق همسایه، فرهنگ و آداب آپارتمان‌نشینی فرصت و امکانی برای تمرین وجود ندارد. برپایی کرسی‌های تلاوت اقدامی به‌جا و حرفه‌ای است. چراکه قاریان محفلی برای ارائه دارند و اشکالات آنان برطرف می‌شود.

جدیدی برضرورت برپایی کارگاه‌ها و دوره‌های آموزش قرآن تأکید و اضافه کرد: برپایی کلاس آمادگی یک ماه قبل از مسابقات دردی دوا نمی‌کند، دوره‌ها باید پیوسته و تخصصی و در طول سال برگزار شود. از برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه قرآنیان شهرستانی به ویژه روستاییان غافل نباشیم در همین شهرستان‌ها و روستاها افرادی با استعداد حضور دارند که می‌توانند توسط اساتید و مربیان کشف و ارتقا پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha