امکانات شهرستان‌ها در داوری و سطح‌بندی داوطلبان مسابقات قرآن لحاظ شود
کد خبر: 3993361
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۹
اولویت‌های مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف / ۷

امکانات شهرستان‌ها در داوری و سطح‌بندی داوطلبان مسابقات قرآن لحاظ شود

مدرس دانشگاه و مجری برنامه‌های قرآنی با بیان اینکه باید در نظر گرفت که شرکت‌کنندگان شهرستانی مسابقات قرآن از امکانات موجود در مرکز استان برخوردار نیستند، اظهار کرد: این امر مهم در داوری و ارتقای سطح داوطلبان برای سال‌های آینده باید لحاظ شود.

متسابقان قرآن شهرستانی از امکانات لازم برخوردار نیستند

جواد مختاری، مدرس دانشگاه و مجری برنامه‌های قرآنی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت توجه به دانش‌آموزان برای تقویت مسابقات قرآن اوقاف را مورد تأکید قرار داد و گفت: کودکان و نوجوانان از فضای مسابقات اوقاف دور هستند و باید برای آشنایی آنان با سطح این مسابقات طرح‌هایی اعمال شود.

وی اظهار کرد: امسال مسابقات شهرستانی اوقاف با تیم داوری مجرب و حرفه‌ای از استان داوری شد و این امر مسابقات را به عدالت نزدیک‌تر می‌کند، اما باید در نظر گرفت که شرکت‌کنندگان شهرستانی از امکانات موجود در مرکز استان برخوردار نیستند و این امر مهم برای داوری و ارتقای سطح داوطلبان برای سال‌های آینده باید لحاظ شود.

مختاری با تأکید بر اینکه برای بالا بردن سطح مرحله استانی مسابقات قرآن شرکت‌کنندگان شهرستانی به‌ویژه روستاییان را نباید فراموش کرد، بیان کرد: متأسفانه داوطلبان شهرستانی در مقابل شرکت‌کنندگان اراک احساس ضعف می‌کنند و این احساس باید با برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برطرف شود. درست است که با پایین آوردن حدنصاب تعدادی از شرکت‌کنندگان شهرستانی قادر به شرکت در مرحله استانی خواهند شد و این امر به شور مسابقات کمک می‌کند، اما این رویه دوای درد نیست و نباید داوطلبان شهرستانی به ویژه روستاییان را نادیده گرفت.


بیشتر بخوانید:


وی با انتقاد از برگزاری مسابقات اوقاف در امامزاده محمد عابد(ع)، تصریح کرد: مکان برگزاری مسابقات قرآن باید دارای مرکزیت و قابل دسترس برای همگان باشد. برخی از دانشگاه‌ها می‌توانند مکان برگزاری خوبی برای مسابقات باشند. همچنین صدور کارنامه به موقع و صحیح نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد.

مختاری با اشاره به شرایط کرونایی و قرمز بودن شهرها، ادامه داد: برای بحران پیشرو و شیوع بیش از حد بیماری باید فکری اساسی کرد، چراکه با تغییر شرایط و افزایش آمار بیماران ممکن است مسابقات به تعویق افتاده و یا به صورت حضوری _ مجازی برگزار شود. همچنین قطعی برق از دیگر مشکلاتی است که این روزها با آن درگیر هستیم و برای جبران این مشکل باید فکری کرد.

وی در خصوص تبدیل شدن مسابقات به جشنواره قرآنی نیز اظهار کرد: اگر قرار است مسابقات را به جشنواره‌ قرآنی تبدیل کنیم باید برای آن عنوانی همچون هنرواره «نون و القلم» به بخش مسابقات اضافه شود، چراکه با این عنوان همه بخش‌های قرآنی همچون شعر، نویسندگی، خوشنویسی و ... تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. حتی می‌توان این بخش را یک روز قبل یا پس از برگزاری مسابقات با حضور هنرمندان قرآنی برگزار شود.

مختاری ادامه داد: در کنار برگزاری مسابقات می‌توان هنرمندان را به ارسال آثار در زمینه‌های مختلف قرآنی دعوت کرد و پس از گردآوری مجموعه آثار نمایشگاهی در سالنی نزدیک محل برگزاری مسابقات برپا کرد. همچنین در کنار برپایی نمایشگاه برگزاری کارگاه خوشنویسی با حضور اساتید قرآنی که هریک وزنه‌ای در کشور هستند به این نمایشگاه جلوه‌ای فاخر می‌بخشد.

وی در پایان با اشاره به معرفی هنرمندان قرآنی استان و تجلیل از آنان در اختتامیه مسابقات، ادامه داد: تجربه برپایی محافل قرآنی در حاشیه مسابقات را داریم و خوشبختانه مورد استقبال قرار می‌گیرد. در راستای برگزاری مرحله استانی مسابقات می‌توان در چند مسجد یا پارک محفل قرآنی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار کرد. همچنین به‌کارگیری از اساتید قرآنی در کنار کادر اجرایی برای صدور کارنامه و دیگر فعالان قرآنی در دیگر بخش‌ها به ارتقای سطح برگزاری مسابقات کمک قابل توجهی می‌کند.

انتهای پیام
captcha