نبود چشم‌انداز به تغییر سبک جدید زندگی مردم / به مؤلفه‌های انگیزشی در مسابقات قرآن توجه شود
کد خبر: 3991035
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
اولویت‌های مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف / ۳

نبود چشم‌انداز به تغییر سبک جدید زندگی مردم / به مؤلفه‌های انگیزشی در مسابقات قرآن توجه شود

دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن با اشاره به اینکه سبک زندگی مردم تغییر کرده است و متأسفانه برای سبک جدید برنامه‌ای نداشته و چشم‌اندازی تعریف نکرده‌ایم، افزود: پرداختن و تمرکز بر مؤلفه‌هایی همچون بخش‌های روانشناسی و مباحث انگیزشی مسابقات قرآن باید مورد اهمیت واقع شود.

مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: اهداف مسابقات در دهه اخیر نسبت به دهه‌های 60  و 70 تغییر کرده است و اگر انتظار داشته باشیم مسابقات با همان اهداف 40 سال قبل برگزار شود، انتظار بیهوده‌ای است.

وی ضرورت پذیرفتن تغییرات در مسابقات قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: باید قبول کرد با اهداف و برنامه‌ریزی سال‌های قبل نمی‌توان مسابقاتی باشکوه و انگیزه‌ساز داشت، سبک زندگی مردم تغییر کرده است و این تغییر متوجه تمامی بخش‌ها است، متأسفانه ما برای سبک زندگی جدید مردم برنامه‌ای نداشته و چشم‌اندازی تعریف نکرده‌ایم.


بیشتر بخوانید:


اکبری ادامه داد: شرایط امروز جامعه با وجود مشکلات اقتصادی و کرونا خاص است و برای چنین روزهایی نیز خودمان را آماده نکرده بودیم و در مواجهه با شرایط فعلی با مشکلات عدیده روبه‌رو شدیم. حتی فضای امروز با فضای دو سال قبل قابل مقایسه نیست. گسترش و تعمیق فرهنگ قرآنی از اهداف تعریف شده مسابقات است، اما باید قبول کرد مسابقات به‌ویژه مسابقات قرآن اوقاف بیشتر به سمت نخبه‌پروری و تعیین نفرات اول تا سوم حرکت کرده است و این امر واقعیتی انکارناپذیرست.

وی با تأکید براینکه پرداختن و تمرکز بر مؤلفه‌هایی همچون بخش‌های روانشناسی و مباحث انگیزشی مسابقات قرآن باید مورد اهمیت واقع شود، بررسی چرایی و اهداف شرکت در مسابقات را خواستار شد و گفت: اینکه در شهر اراک حداقل 20 حافظ کل قرآن در بخش آقایان وجود دارد و فقط یک نفر ثبت‌نام کرده و شرکت می‌کند، نشان از ضعف دارد که باید نواقص و مشکلات را برطرف کرد.

اکبری استفاده از داوران بومی برای داوری مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف را مطالبه کرد و افزود: اگر داوران غیربومی برای داوری مسابقات قرآن اوقاف انتخاب شوند در واقع به اجرای طرح ساماندهی داوران بی‌توجهی شده است. چراکه این طرح اجرا شد تا استان‌ها از داوران بومی برای داوری مسابقات قرآن اوقاف استفاده کنند.

این حافظ کل نوجوانان و جوانان را به حرکت در مسیر قرآن توصیه کرد و گفت: ذوق و نشاط را باید به مسابقات بازگرداند و با استفاده از روش‌های خلاقانه آموزش قرآن و مبانی اعتقادی جوانان را از خمودگی و خاموشی دور نگه داشت. باید دید چرا در دهه‌های 60 و 70 با وجود کمبود امکانات نوجوانان و جوانان علاقه بیشتری برای فعالیت در حوزه قرآن داشته‌اند و این علاقه امروز تاحد بسیاری کاهش یافته است، اساتید، پیشکسوتان و جوانان این امر مهم را مورد واکاوی قرار دهند.

انتهای پیام
captcha