جهاددانشگاهی؛ پشتوانه علمی خوب برای حوزه اجتماعی
کد خبر: 3990718
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان بیان کرد:

جهاددانشگاهی؛ پشتوانه علمی خوب برای حوزه اجتماعی

مهدی قویدل با بیان اینکه جهاددانشگاهی پشتوانه علمی خوبی برای همکاری با حوزه اجتماعی است، بیان کرد: میتوان با تعامل از ظرفیت علمی همکاران جهاددانشگاهی در راستای رسیدن به اهداف و برنامه‌ها استفاده کنیم.

به گزارش ایکنا از کرمان، مهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان  روز گذشته23 مرداد با حضور در جهاددانشگاهی استان کرمان با رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان و خبرنگاران خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار با تسلیت ایام حزن و اندوه آل‌الله و همچنین گرامیداشت چهل‌ویکمین سال تأسیس جهاددانشگاهی و روز خبرنگار، بیان کرد: جامعه‌ای پویا است و به رشد، بالندگی و توسعه همه جانبه می‌رسد که در راستای ارتقا مسئولیت‌های اجتماعی گام بردارد و برنامه داشته باشد.

قویدل با اشاره به مناسب‌های مختلفی که در این هفته وجود داشت از جمله هفته امر به معروف و همچنین روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، گفت: هفته امر به معروف و نهی از منکر به معنی اوج مسئولیت اجتماعی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با بیان اینکه جهاددانشگاهی یکی از ابتکارات نظام اسلامی است، بیان کرد: علم موضوع مهمی است و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید برای سطح سواد و دانش جامعه، جهادگرانه کار کنیم.

وی ادامه داد: جامعه‌ای که یکی از ارکان مهم آن موضوع دانش و مبتنی بر اقدامات دانش بنیان باشد، به دنبال جلب مشارکت‌‌های مردمی باشد و از ظرفیت‌های مردمی در ارتقا مسئولیت‌های اجتماعی به نحو احسن استفاده کند، به رشد و بالندگی می‌رسد.

قویدل اقتصاد مقاومتی را کشف و شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، تکیه بر داشته‌های خود، تقویت جامعه، نظام و ارکان جامعه بر مبنای ظرفیت‌های داخلی دانست و تصریح کرد: ما از ابتدای انقلاب سختی‌های بسیاری از جمله جنگ، تحریم و غیره داشتیم. اما با تکیه بر اقتصاد مقاومتی به جایی رسیدیم که دشمن می‌داند چاره‌ای جز عقب‌نشینی ندارد و این جز با پیشگامی و پیش قدمی اهل علم محقق نمی‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به ارتباط تنگاتنگ رسالت رسانه و آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: همه‌ فرهیختگان و نخبگان دغدغه‌مند باید آسیب‌های اجتماعی را به دغدغه اجتماعی تبدیل کنند و اگر این موضوع پیاده و برای آن راهکار داده شود، بی تفاوتی‌های سطوح مختلف جامعه در سطح عام و خاص تبدیل به مشارکت مردم و افزایش مسئولیت‌های اجتماعی خواهد شد.

وی بیان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در راستای یکی از ماموریت‌های قوه قضائیه و با برنامه‌های علمی و مبتنی بر نظریات کارشناسی فعالیت می‌کند و براساس قانون خواستار مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی، نهادهای فرهنگی و علمی در پیشگیری از آسیب‌ها است تا بتوانیم برای کاهش وقوع جرم در جامعه کار کنیم.

معاون اجتماعی دادگستری استان کرمان نقش رسانه‌ها را در پیشگیری از وقوع جرم مؤثر دانست و افزود: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در ارتقا سواد رسانه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و ارتباطات نوین دارند.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی پشتوانه علمی خوبی برای همکاری با حوزه اجتماعی است؛ افزود:  برنامه‌هایی که داریم پیشگیرانه و به نوعی توانمندسازی و بازاجتماعی مجرمین و معتادین است و طرح جهاددانشگاهی طرح خوبی است و می‌تواند در راستای مصوبات کار را پیش ببرد.

قویدل افزود: هیئت‌های اندیشه‌ورز را در معاونت اجتماعی دادگستری تشکیل داده‌ایم و می‌توانیم با تعامل از ظرفیت علمی همکاران جهاددانشگاهی در راستای رسیدن به اهداف و برنامه‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه به دنبال نهادینه‌سازی پیشگیری در سطح جامعه هستیم، گفت: پیشگیری باید در تمام ابعاد و مکان‌ها نهادینه شود و در این صورت تاثیرگذاری بسیار خوبی خواهد داشت و بهترین پشتوانه این کار، جامعه علمی و دانشگاهی است.

مهدی بازمانده رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان نیز در این دیدار با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) و اشاره به چهل‌ویکمین سال تأسیس جهاددانشگاهی و روز خبرنگار بیان کرد: این نهاد انقلابی خدمات ارزنده‌ای را در سرتاسر ایران در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و پژوهشی داشته است و مسیری که جهاددانشگاهی طی می‌کند، مسیر خودکفایی و اتکا به تولید داخل و اقتصاد دانش‌بنیان است.

رئیس جهاددانشگاهی در ادامه به بیان عملکرد جهاددانشگاهی استان کرمان در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پرداخت و گفت: دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا در جهاددانشگاهی فعالیت می‌کنند و اگر فعالیت رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها نباشد، همه جا محکوم به نابودی است.

بازمانده همچنین با اشاره به بحث اتکا به تولید داخلی بیان کرد: در این راستا جهاد دانشگاهی استان کرمان به همت معاونت فرهنگی این نهاد، مرکز طراحی و تولید محصولات فرهنگی را راه‌اندازی کرده‌ است و تولید انبوه پوشاک اسلامی را با قیمت مناسب در دستور کار خود دارد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه همکاری این نهاد با معاونت اجتماعی دادگستری استان کرمان بیان کرد: امیدواریم در بحث حاشیه‌نشینی شهر، طرح پژوهشی را که راهکارهای عملیاتی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم دارد، اجرایی کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی کرمان در پایان با تشکر از اقدامات ارزشمند دستگاه قضایی در استان کرمان برای برقراری عدالت اجتماعی و جلوگیری از فساد، برای همکاری جهاددانشگاهی استان کرمان با معاونت اجتماعی دادگستری کرمان اعلام آمادگی کرد.

 

انتهای پیام
captcha