قم؛ میزبان دومین دوره جشنواره قرآنی ترنم وحی
کد خبر: 3992427
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸

قم؛ میزبان دومین دوره جشنواره قرآنی ترنم وحی

مرحله دوم دومین دوره جشنواره قرآنی «ترنم وحی» به میزبانی شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

قم میزبان دومین دوره جشنواره ترنم وحی می‌شودبه گزارش ایکنا از قم، مرحله دوم دومین دوره جشنواره قرآنی «ترنم وحی» به میزبانی شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

شامگاه 31 مردادماه نشست هماهنگی این جشنواره با حضور جمعی از مسئولان و جامعه قرآنی استان قم و مسئولان جشنواره در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد. این جلسه که با حضور استاد مهدی علم‌خواه، قاری بین‌المللی قرآن کریم، علی‌اصغر شعاعی، رئیس کمیته اجرایی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مشرف مدیر مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س)، سیدمحمد صالح نژاد، مسئول اداره قرآن اوقاف قم، زهراسادات عامری، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت قم  و سروش عظیمی مدیر اجرایی جشنواره قرآنی ترنم وحی برگزار شد، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط قاری نوجوان محمدامین کهن آغاز شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین مشرف، میزبانی دومین دوره جشنواره قرآنی ترنم وحی شهر مقدس قم را فرصت مغتنم برشمرد و بیان کرد: در شرایط کرونا و با توجه به ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، این جشنواره در مراحل مقدماتی می‌تواند به صورت مجازی برگزار شد و در مراحل نیمه نهایی و نهایی به صورت حضوری و انفرادی برگزار شود.

وی با بیان اینکه مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) آمادگی هرگونه همکاری جهت برپایی این جشنواره را دارد، تصریح کرد: در راستای بهره‌مند شدن زائران آستان مقدس حضرت معصومه(س) از شنیدن صدای تلاوت آیات قرآن کریم، برگزاری این جشنواره به صورت انفرادی در یکی از صحن‌های این آستان مقدس در دستور کار قرار می‌دهیم.

مرحله دوم جشنواره آبان‌ماه برگزار می‌شود

در ادامه جلسه، مدیر اجرایی جشنواره قرآنی ترنم وحی با بیان اینکه اولین دوره این جشنواره سال گذشته و به صورت حضوری برگزار شد، گفت: 2هزار و 200 قاری نوجوان در اولین دوره جشنواره شرکت کردند و مرحله نهایی این مسابقات در جزیره زیبای کیش برگزار شد و امسال نیز این جشنواره با هدف توانمندسازی قاریان نوجوان در رشته‌های قرائت تقلیدی، تطبیقی، قرائت اذان و ابتهال برگزار می‌شود علاوه بر آن، رشته‌های گروه تواشیح و سرود نیز به جشنواره امسال افزوده شده است.

عظیمی علت انتخاب جزیره کیش به عنوان محل برگزاری مرحله نهایی جشنواره ترنم وحی را اشاعه و ترویج فرهنگ قرآنی در این جزیره مطرح کرد و افزود: این جشنواره در راستای گرامیداشت شهیدانی چون حاج قاسم سلیمانی، محسن فخری‌زاده و شهید سلامت و امام جمعه موقت کیش حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی سیدین، برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دومین دوره جشنواره ترنم وحی به صورت منطقه‌ای و در 2 منطقه مشهد و قم برگزار می‌شود، اظهار کرد: مرحله اول این جشنواره در خراسان بزرگ برگزار می‌شود و ۱۵ نفر از این سه استان به مرحله دوم و سراسری که به میزبانی حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران برگزار می‌شود، معرفی می‌شوند و سپس ۱۵ نفر هم از مرحله دوم به‌عنوان نفرات برتر به مرحله فینال، راه پیدا خواهند کرد.

عظیمی استفاده از ظرفیت‌های شهر مقدس قم و حرم کریمه اهل بیت(ع) را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: مرحله ابتدایی این جشنواره میان سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برگزار می‌شود، در روزهای ۱۶ و ۱۷ شهریورماه سال جاری و به میزبانی هتل مدینةالرضا و با حضور 15نفر برگزیده مرحله منطقه‌ای این جشنواره خواهد بود، در مرحله دوم که به‌ صورت سراسری است در آبان ماه سال جاری در استان قم و مرحله سوم و فینال هم در دی‌ماه سال جاری در کیش برگزار می‌شود.

مدیر اجرایی جشنواره قرآنی ترنم وحی با اشاره به اینکه اعضای جامعه قرآنی عمدتاً در یک رشته به رقابت می‌پرداختند، تصریح کرد: براساس قوانین مدون این جشنواره، یک فرد علاوه بر اینکه می‌تواند در رشته قرائت تقلیدی مسابقه دهد، می‌تواند با توجه به دوره‌های آموزشی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، در رشته‌های قرائت تطبیقی و اذان نیز شرکت داشته باشد و در این صورت مجموع امتیازاتی که در این رشته کسب می‌کند و اگر حداقل امتیاز را کسب کند به مرحله دوم و سراسری راه پیدا خواهد کرد.

افزودن رشته ترتیل در دوره‌های بعدی جشنواره

در ادامه نیز، مهدی علم‌خواه استاد و قاری بین‌المللی قرآن کریم طی سخنانی ضمن ارائه پیشنهاداتی در راستای برگزاری این دوره از جشنواره به میزبانی شهر مقدس قم، افزودن رشته‌هایی همچون ترتیل در دوره‌های بعدی جشنواره را مورد توجه قرار داد.

همچنین رئیس کمیته اجرایی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم، مسئول اداره قرآن اوقاف قم و مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت قم به ارائه پیشنهادات و نظراتی در راستای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این جشنواره پرداختند.

در پایان این جلسه، از آثار تولید شده در قالب طرح آواهای اسلامی و انشاد دینی که با هدف اشاعه فرهنگ دینی، قرآن و عترت در سراسری کشور و خارج از کشور اجرایی شده است، با حضور مسئولان استان قم رونمایی شد؛ در این طرح قاریان نوجوان و جوان به اجرای سرود و تک‌خوانی در مدح خداوند، اهل بیت(ع) و مسائل دینی و مذهبی می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha