20 سال مصاحبت علمی با اندیشمندی جامع
کد خبر: 3992980
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
یادداشتی در سوگ حجت‌الاسلام اسعدی؛

20 سال مصاحبت علمی با اندیشمندی جامع

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شهامت دهسرخی در یادداشتی به مناسبت ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین محمد اسعدی، حافظ کل قرآن، مدرس و پژوهشگر علوم قرآنی تاکید کرد: همنشینی با او مخاطب را از شک و تردید به یقین و از کبر خودپسندی به تواضع و فروتنی و از بدبینی و عداوت به نصح و خیرخواهی و از دنیا‌زدگی به زهد و پارسائی سوق می‌داد.

ارسال// 20 سال مصاحبت علمی با اندیشمندی جامعبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شهامت دهسرخی در یادداشتی به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین محمد اسعدی، حافظ کل قرآن، مدرس و پژوهشگر علوم قرآنی به برخی ویژگی‌های علمی و اخلاقی وی پرداخت که متن این یادداشت به شرح زیر است:

هوالباقی
انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم مجاهد و دانشمند جامع، حافظ کل قران کریم و مفسّر و مولّف آثار ارزشمند قرآنی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حاج شیخ محمد اسعدی (رضوان الله تعالی علیه) غمی جانکاه و خسرانی بزرگ برای حوزه‌های علمیه و مجامع دانشگاهی است. این عالم جلیل‌القدر در خانواده‌ای عالم‌پرور که در دیانت و پاکی زبانزد خاص و عام بودند مراحل تحصیل حوزوی را با عشق و پر تلاش طی نمود و همزمان در عنفوان جوانی به‌عنوان طلبه بسیجی در دفاع مقدس مردم ایران حضور فعال داشت.

ایشان علاوه بر گذراندن موفق و عمیق دوره‌های خارج دروس فقه و اصول، تمام عمر شریفش را در تحقیق و پژوهش با محوریت قرآن و احادیث اهل البیت علیهم السلام، سپری نموده و کتاب‌های گرانسنگی تالیف کرد و بدون مبالغه قریب به اتفاق کتب روائی را از اول تا به آخر مورد بحث و تدقیق علمی قرار داد. مرحوم اسعدی طبق فرمایش رسول اعظم صلی الله علیه وآله: (أشراف أمتی حملة القرآن وأصحاب الليل) از حاملان قرآن و اصحاب الیل بود. از علمائی بود که به‌خاطر دانش، خوشروئی، و اخلاق نیکو، انصاف و معنویتش، همنشینی با او مخاطب را از شک و تردید به یقین و از کبر خودپسندی به تواضع و فروتنی و از بدبینی و عداوت به نصح و خیرخواهی و از دنیا‌زدگی به زهد و پارسائی سوق می‌داد.

اینجانب که با ایشان علاوه بر معاشرت خانوادگی، هر روز در ساعات پس از نماز صبح به مدت 20 سال مباحثات روائی داشتم به فرمایش مولا علی علیه السلام؛ «مَن فَقَدَ أخا فِي اللّه ِفَكَأَنَّما فَقَدَ أشرَفَ أعضائِهِ.» هر كس برادرى خدايى را از دست بدهد، گويى شريف‌ترين عضو خود را از دست داده است و خود در غم و اندوه فقدان یکی از بهترین عزیزانم قرار گرفته‌ام؛ این مصیبت غم‌بار را به محضر بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظیم الشان، حوزه علمیه و مجامع دانشگاهی، مادر صبور و اخوان فاضل و گرانقدرشان، خاندان شریف اسعدی‌ها و به‌ویژه به همسر فاضله و همدل و همراه ایشان و چهار فرزند عزیزش از صمیم قلب تسلیت عرض می‌نمایم. از خداوند متعال برای آن عزیز سفر کرده علو درجات و حشر و نشر با قرآن و عترت طیّبه و برای بازماندگان صبوری و اجر جزیل را خواهانم.

سلام علیه یوم وُلِد و یوم مات و یوم یُبعَث حَیّا

 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۴ - ۰۸:۴۵
0
0
استاد فقید مولف این آثار در وزه قرآن پژوهی بودند: «آشنایی با دانش های قرآنی»، «درسنامه علوم قرآنی ج 3»، «دانش قرآنی محکم و متشابه»، «سایه ها و لایه های معنایی: درآمدی بر نظریه معناشناسی مستقل فرازهای قرآنی در پرتو روایات تفسیری»، «جریان شناسی تفسیر روایی»، «جریان شناسی تفسیر اجتماعی عقلی»، «جریان شناسی تفسیر معتزلی»، «جریان شناسی قرآن گروی در تفسیر»، «آسیب شناسی جریان های تفسیری»(در 3 جلد با همکاری جمعی از قرآن پژوهان)، «توحید ناب در متون و گزاره‌های دینی»، «آموزه ولایت و امامت در پرتو قرآن کریم»، و نویسنده ده ها مقاله علمی – پژوهشی و برگزار کننده چندین کرسی نظریه پردازی. رضوان الله تعالی علیه.
captcha