عمار حکیم: اجلاس بغداد فرصت مهمی برای تبلور چشم‌انداز جدید همکاری‌ کشورهای منطقه است
کد خبر: 3993462
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵

عمار حکیم: اجلاس بغداد فرصت مهمی برای تبلور چشم‌انداز جدید همکاری‌ کشورهای منطقه است

رهبر جریان حکمت ملی عراق اجلاس امروز سران کشورهای منطقه در بغداد را فرصت مهمی برای تبلور چشم‌انداز جدید همکاری میان کشورهای منطقه توصیف کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری دولتی عراق(نینا)، عمار الحکیم، رئیس ائتلاف عراقیون و رهبر جریان حکمت ملی عراق، اجلاس امروز سران کشورهای منطقه در بغداد را فرصت مهمی برای تبلور چشم‌انداز جدیدی از روابط و همکاری توصیف کرد.

عمار الحکیم در بیانیه‌ای آورده است: ما به برادران و دوستان شرکت کننده در اجلاس دوستی و صلح همکاری و شراکت بغداد خوش آمد می‌گوییم. این اجلاس گامی مهم در جهت بازگرداندن نقش اصلی عراق در منطقه و جهان است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت: این اجلاس همچنین فرصتی مطلوب برای تبلور چشم‌انداز جدیدی از روابط و همکاری از یک سو و تأکید بر احترام به حاکمیت عراق و همکاری برای حل اختلافات در منطقه از سوی دیگر است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ابراز امیدواری کرد که خروجی‌های آن به چشم‌اندازهای مشترک و تصمیمات واحد برسد که به ثبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی و توسعه‌ کشورهای منطقه کمک می‌کند.

عراق از حدود دو ماه پیش برای برگزاری اجلاسی با حضور سران کشورهای همسایه خود و برخی کشورهای منطقه و جهان آماده شده است.
«امانوئل مکرون»، رئیس‌ جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌ جمهوری مصر و «عبدالله دوم»، شاه اردن، تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت، محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی و احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب به عنوان عالی‌ترین مقامات در اجلاس بغداد حضور دارند. 

قرار است از دیگر کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در سطح سفیران خود در این اجلاس شرکت کنند.

علاوه بر ایران، عربستان، کویت و ترکیه به استثنای سوریه به عنوان همسایگان عراق، قطر، امارات و مصر و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و ژاپن نیز به این اجلاس دعوت شده‌اند. 

سوریه غائب بزرگ اجلاس بغداد است که عراق علت دعوت نشدن آن را، اختلاف میان کشورها بر سر سوریه توصیف و در عین حال می‌گوید که بغداد هیچ گاه روابط خود را با دمشق قطع نکرده است.

عراق اعلام کرده است که این اجلاس با هدف کاهش تنش در منطقه و توسعه مناسبات اقتصادی و حل اختلافات میان کشورهای همسایه عراق برگزار می‌شود.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در اولین سفر خارجی‌اش و به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای «حمایت از عراق»، در رأس هیئتی وارد بغداد شد.

انتهای پیام
captcha