رویکرد مدیریت شهری، ارتقای مباحث فرهنگی و اجتماعی است
کد خبر: 3995624
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴

رویکرد مدیریت شهری، ارتقای مباحث فرهنگی و اجتماعی است

سرپرست شهرداری اراک گفت: مباحث فرهنگی و اجتماعی در سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است و رویکرد شهرداری و شورای شهر در شورای ششم مدیریت شهری برپایه ارتقای مباحث فرهنگی و اجتماعی شهرست.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمد جعفرپور، سرپرست شهرداری اراک، امروز، 15 شهریور در نشست خبری که در شهرداری این شهرستان برگزار شد، ضرورت توجه و اولویت‌بخشی به مباحث اجتماعی و فرهنگی را متذکر شد و افزود: رویکرد شهرداری و شورای شهر در شورای ششم مدیریت شهری برپایه ارتقای مباحث فرهنگی و اجتماعی شهرست.

وی با بیان اینکه مباحث فرهنگی و اجتماعی در سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است، به انتظار مردم در خصوص تحول شهر در بخش‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: بیشتر امورات شهرداری از طریق مردم و در واقع از جیب مردم تأمین می‌شود. لذا نحوه هزینه‌کرد بودجه و پروژه‌های شهری باید براساس مطالبات و ذائقه مردم صورت گیرد و تاکنون نیز چنین پیش نرفته است.

جعفرپور به نقش رسانه در برجسته کردن مباحث و مشکلات مبتلابه اراک تأکید و اظهار کرد: اصحاب رسانه به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، بیشتر در جریان امور و مشکلات و چالش‌های جامعه و شهر قرار می‌گیرند و این ارتباط فرصتی است که شهرداری باید از آن استفاده کند. فعالیت شهرداری در 400 نوع و بخش خانه دوم شهروندان محسوب می‌شود، اما از آنجا که بسیاری از امور با مردم در میان گذاشته نمی‌شود، شاهد نارضایتی عمومی هستیم و در پروژه‌ها مشارکت و نظر مردم را جذب و جلب نمی‌کنیم. مدیریت شهری نباید فقط در شهرداری بسته شود و باید از فکر، نظرات و مشارکت مردم نهایت استفاده شود.

وی با تأکید براینکه نباید از جیب مردم برای خود به عنوان پله‌ای جهت ارتقا استفاده کنیم، ایجاد شهرداری شیشه‌ای را یکی از برنامه‌های شهرداری برشمرد و ادامه داد: علاوه براینکه شاهد زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی نیستیم در خصوص ایجاد اتاق فکر و بهره‌گیری از نظرات نخبگان نیز فقیر هستیم. نگاه مدیران شهری در اراک همواره ماشین محور بوده است و اغلب پروژه‌های عمرانی در خدمت ماشین بوده‌اند. درصورتیکه امروز باید اولویت‌بندی داشته باشیم، شاید برخی از تقاطع‌ها مورد مطالبه و خواست مردم نبوده است و بدون توجه به مباحث فرهنگی، اجتماعی و شهروندی پروژه‌هایی پیش برده شده است. متأسفانه اراک از نظر فضاهای فرهنگی و تفریحی فقیر و ضعیف است و اولین اولویت مدیریت شهری توجه به پروژه‌های فرهنگی و تفریحی است.

ضرورت تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی به شهروندان

جعفرپور با بیان این مطلب که نقدهای عادلانه و منصفانه در راستای مطالبات و خواسته‌های شهر و شهروندان می‌تواند به داشتن شهری زیبا و با مشکلات کمتر کمک کند، اظهار کرد: در صورت ابقا در این جایگاه حتما از مدیران جوان، خلاق، متعهد و متخصص استفاده خواهم کرد و رویکرد تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی به شهروندان با قدرت دنبال می‌شود. برخی از قوانین حاکم بر شهرداری به قدری سختگیرانه است که مردم برای تسهیل در امور خود پیشنهادهای مالی می‌دهند، به همین دلیل باید این بروکراسی و سختگیری‌ها برداشته شود تا کار مردم تسریع و تسهیل شود و نمی‌پذیریم که مردم در راهروهای شهرداری معطل باشند.

سرپرست شهرداری اراک بیان کرد: توسعه سراهای محلات در شهر به ویژه مناطق کم‌برخوردار دنبال می‌شود تا مشکلات و مسائل مردم بی‌واسطه مطرح شود. همچنین واگذاری سه پروژه به یک پیمانکار از ابتدا اشتباه بود، به ویژه اینکه با تغییر شهردار عملا سه پروژه دره گردو، یادمان مرکز شهر و باغ ایرانی بلاتکلیف باقی مانده است. با این حال پروژه دره گردو فعال شده و برای پروژه‌های دیگر اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

جعفرپور اضافه کرد: تاکنون موضوع مدیریت یکپارچه شهری در ایران به نتیجه نرسیده است، اما این امر به معنی مدیریت گران شهر نیست، با شکل‌گیری کمیسیون خدمات شهری از هفته آینده با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی مختلف در این کمیسیون می‌توان بخشی از موازی‌کاری‌ها را کنترل و از اتلاف هزینه‌ها جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه 15 پروژه عمرانی اراک تاکنون 25 درصد پیشرفت داشته است، ادامه داد: رسیدگی به نقاط حاشیه‌نشین جزو دغدغه شهرداری است. بودجه در نقاط مختلف شهر باید عادلانه توزیع می‌شد، اگر امروز شاهد وجود سکونتگاه‌های غیررسمی هستیم به دلیل عدم اعمال مدیریت درست شهری است که اگر برنامه نداشته باشیم قطعا برنامه‌هایی به ما تحمیل می‌شود و این اتفاق در قبال سکونتگاه های غیررسمی رخ داده است. اگر خواهان حل مشکلات این نقاط هستیم باید نگاه همراه عدالت داشته و در مسیر توانمندسازی قدم برداریم.

وی بودجه سال جاری شهرداری اراک را حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: برای تحقق این مبلغ باید تا پایان سال منتظر بود، اما تاکنون پنج دوازدهم این بودجه محقق شده است، هر چند که ساخت و ساز در ایران حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و این امر می‌تواند در تحقق درآمدها و بودجه سالانه نوعی آسیب باشد.

صنعت، دانشگاه و نخبگان حوزه مدیریت شهری؛ اضلاع توسعه اراک

جعفرپور صنعت، دانشگاه و نخبگان و مدیریت شهری را اضلاع سه گانه توسعه اراک عنوان و با گلایه از اینکه این سه ضلع هیچگاه در کنار هم نبودند، اظهار کرد: سهم صنعت در مدیریت شهر صفر است، از نخبگان و دانشگاهیان نیز در مدیریت شهر استفاده نشده است. بر این اساس شهرداری پذیرای افکار و ایده‌های نخبگان است و قطعا با تشکیل اتاق فکر و پالایش طرح‌ها می‌توان شهر را در مسیر درستی هدایت کرد.

سرپرست شهرداری اراک در رابطه با پروژه پیاده راه‌سازی مرکز شهر نیز گفت: پروژه پیاده‌راه تعریف دارد و باید مبدأ و مقصد آن مشخص باشد. پروژه امیرکبیر تا حدودی موفق، اما ناقص اجرا شده است، باید دید آیا مردم در این نقطه به معنای واقعی پیاده‌روی می‌کنند؟ قطعا این اتفاق نمی‌افتد و مردم به دلیل اینکه فضای آزادی در مرکز شهر وجود ندارد، مردم به ناچار از این خیابان استقبال کرده‌اند و باید کامل اجرایی شود. پیاده راه‌سازی در اراک طرحی جامع دارد که باید به صورت کامل اجرایی شود، المان‌ها و کف پوش‌های این خیابان نیازمند مناسب‌سازی و اصلاح است و نگاه به این خیابان و طرح‌ها باید به شکل سیستمی باشد.

به‌گفته جعفرپور شناسایی تمامی زباله گردها در دستور کار قرار گرفته است و این امر متاسفانه معضلی کشوری است و با وجود آنکه زباله‌گردها به شکل کولبری کار می‌کنند و جامعه نگاهی ترحم‌آمیز به آنها دارند، اما تبدیل به مافیا شده‌اند. حتی به تعدادی از آنان پیشنهاد دادیم که در حوزه پاکبانی به شهرداری کمک کنند، اما پس از دو روز انصراف دادند و ادعا کردند که درآمد زباله‌گردی بیشتر از پاکبانی است و البته تعدادی نیز معتاد متجاهر هستند، هر چند که شهرداری جهت ساماندهی آنها دست به کار شده است.

سرپرست شهرداری اراک در پایان به وضعیت آرامستان اراک نیز اشاره و ادامه داد: نقشه کاداستر و سند تک برگی برای مالکیت شهرداری بر ۳۲ هکتار زمین پشت آرامستان فعلی موجود است، اما کشاورزانی مدعی مالکیت بودند که با پیگیری انجام شده مالکیت در خصوص اراضی مورد ادعای آنها نیز به شهرداری رسید و ظرف ۱۰ روز آینده کار اجرایی و عمرانی در این زمین آغاز می‌شود.

انتهای پیام
captcha