ورود به حوزه کشاورزی رویکرد جدید جهاد دانشگاهی استان مرکزی
کد خبر: 3997588
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱

ورود به حوزه کشاورزی رویکرد جدید جهاد دانشگاهی استان مرکزی

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان مرکزی اظهار کرد: یکی از سیاست‌ها و خط مشی‌هایی که جهاددانشگاهی در دوران مدیریت جدید پیگیری و دنبال کرده است ورود این نهاد انقلابی به حوزه صنعت و کشاورزی است تا بتوان از ظرفیت‌های موجود استان با تمرکززدایی از مرکز استان و با نگاه فراگیر به تمامی شهرستان‌ها، بیشترین بهره‌وری را به عمل آورد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی، محسن مرادی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان مرکزی، گفت: یکی از نقاط ضعف و نواقصی که درخصوص جهاددانشگاهی استان مرکزی به آن اشاره می‌شود، عدم ورود جدی به حوزه صنعت و کشاورزی در استانی است که با تولید انواع محصولات کشاورزی و صنعتی، قطب کشاورزی و صنعت کشور به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: یکی از سیاست‌ها و خط مشی‌هایی که جهاددانشگاهی در دوران مدیریت جدید پیگیری و دنبال کرده است ورود این نهاد انقلابی به حوزه صنعت و کشاورزی است تا بتوان از ظرفیت‌های موجود استان با تمرکززدایی از مرکز استان و با نگاه فراگیر به تمامی شهرستان‌ها، بیشترین بهره‌وری را به عمل آورد.

مرادی، شناسایی مزیت‌های شهرستان‌های استان مرکزی و انجام فعالیت‌هایی متناسب با توانمندی هر شهرستان را اولویت فعالیت در این راستا بیان کرد و افزود: شهرستان ساوه به دلیل برخورداری از مزیت کشاورزی بویژه تولید محصول شاخص انار از جمله نقاط هدف جهاددانشگاهی برای انجام کار تحقیقاتی و تخصصی طی یکسال اخیر بوده است.

وی با اشاره به اقدامات مؤثری که به منظور راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی انار از سوی جهاددانشگاهی در شهرستان ساوه صورت گرفته است، گفت: به دلیل برخی ناهماهنگی هایی که برای اجرایی شدن این طرح صورت گرفته و نبود انسجام لازم برای برآوردن این مطالبه بحق تولیدکنندگان انار و کشاورزان ساوجی، عملا راه‌اندازی این مرکز تخصصی با وقفه مواجه شده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته و برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با نماینده مجلس، فرماندار، برخی مسئولان و کارشناسان مقرر شد به منظور فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، مجوز اولیه ایجاد مرکز خدمات تخصصی انار ساوه از جهاددانشگاهی کشور اخذ و تمامی فعالیت‌ها به صورت هدفمند و متمرکز با محوریت جهاددانشگاهی شهرستان ساوه صورت گیرد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان مرکزی در ادامه بیان کرد: در راه  اندازی مرکز خدمات تخصصی انار ساوه قرار بر این شد طرح‌ پیشنهادی ایجاد این مرکز در چشم انداز پنج سال آینده، شامل تأمین منابع مالی و نیروی انسانی و اهداف و مأموریت‌ها به دفتر خدمات تخصصی کشاورزی دفتر مرکز جهاددانشگاهی ارائه و پس از بررسی‌های کارشناسی نهایتاً یک جلسه دفاع مجازی برگزار شود که اینکار انجام شد و کارشناسان امر از این طرح دفاع کردند و برخی ایرادات جزیی نیز مطرح شد که تا هفته آینده اشکالات و ایرادات این طرح برطرف خواهد شد. کلیات این طرح در دفتر مرکز جهاددانشگاهی پذیرفته شده است و جزئیات آن نیز در حال بررسی است و امیدواریم ظرف مدت یکماه آینده با اخذ مجوز اصولی از سوی جهاددانشگاهی فعالیت‌های آن به طور رسمی آغاز شود.

وی مشاوره و آموزش را از فعالیت های این مرکز دانست و افزود: ارائه خدمات مشاوره‌ای به برخی باغداران در قالب دوره‌های تخصصی آموزشی با اخذ مجوزهای لازم آموزشی و تهیه سرفصل‌ها با طراحی دوره‌های آموزشی اولویت اول فعالیت مرکز خدمات تخصصی انار است.

وی انجام و تکمیل فعالیت‌های پژوهشی در حوزه تولید انار را از دیگر اولویت‌ها برشمرد و بیلن کرد: موضوع مبارزه با آفات انار که به نتایج قابل قبولی رسیده است از جمله فعالیت‌های پژوهشی است که با تکمیل آن کار مبارزه با آفات به صورت گسترده و فراگیر برای تولید محصول کیفی در دستور کار قرار دارد.

 این مقام مسئول در پایان گفت: با راه‌اندازی و افتتاح دفتر خدمات تخصصی انار در شهرستان ساوه، در نظر داریم نمایشگاهی در جهاددانشگاهی ساوه برپا شود تا در آینده شاهد برخورداری از یک مرکز پویا و جامع در حوزه کشاورزی و باغداری باشیم و مرکز خدمات تخصصی انار ساوه به یک مرکز تحقیقاتی و خدماتی انار در سطح کشور تبدیل شود و کشاورزان و باغداران سراسر ایران از این خدمات بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha