دیپلمات‌های افغانستان به دنبال پناهندگی
کد خبر: 3998607
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
نگاهی به تحولات افغانستان؛

دیپلمات‌های افغانستان به دنبال پناهندگی

نامعلوم بودن وضعیت حکومت در افغانستان باعث شده که تعدادی از دیپلمات‌های این کشور در خارج از افغانستان به دنبال پناهندگی باشند.

به گزارش ایکنا، با گذشت حدود دو ماه از سقوط دولت افغانستان و قدرت گرفتن طالبان در این کشور، نامعلوم بودن وضعیت حکمرانی و دولت افغانستان باعث شده که تقریبا امید‌ها به برقراری صلح و ثبات در این کشور روز به روز در حال کمرنگ شدن است.

دیپلمات‌های افغانستان به دنبال پناهندگی

با گذشت یک ماه از سقوط کابل و به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان تاکنون هیچ تصمیمی در مورد از سرگیری فعالیت‌ نمایندگی‌های سیاسی این کشور در دیگر کشورها گرفته نشده است.

به گزارش طلوع نیوز، وزارت اطلاعات و فرهنگ کابینه موقت افغانستان در مورد ازسرگیری فعالیت سفارتخانه‌های این کشور اعلام کرد که وزارت امور خارجه در مورد نمایندگی‌های سیاسی‌ تصمیم خواهد گرفت.

دیپلمات‌های افغانستان به دنبال پناهندگی

سعید خوستی، عضو کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت تصمیم در این مورد به زودی از سوی وزارت خارجه اعلام خواهد شد و افزود که نمایندگی‌های سیاسی و دیپلماتیک در خارج از کشور بدون مشورت وزارت خارجه فعالیت نخواهند داشت.

خوستی افزود: نمایندگی‌های که در بیرون از کشور هستند اکنون از امارت اسلامی (طالبان) نمایندگی می‌کنند و وزارت خارجه در این مورد کار می‌کند و تصمیم می‌گیرد.

به گزارش طلوع نیوز با طولانی شدن وضعیت نامعلوم سفارتخانه‌های افغانستان، شماری از دیپلمات‌های این کشور در وضعیت بلاتکلیف بسر می‌برند و برخی از آنان در جستجوی پناهندگی هستند.

درخواست یونیسف از طالبان در مورد بازگشت دختران به تحصیل

صندوق کودکان سازمان ملل ضمن استقبال از بازگشایی مدارس پسرانه در افغانستان، خواستار بازگشایی مدارس دخترانه در این کشور شد.

یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرد: مهم است که تمامی دختران در تمامی سنین بدون تأخیر به تحصیل خود ادامه دهند و به همین دلیل نیاز است که تا معلمان زن افغان کار خود را از سر بگیرند.

یونیسف با بیان اینکه عدم تحصیل دختران فرصت‌سوزی برای افغانستان است، افزود: حتی پیش از تحولات اخیر 4.2 میلیون کودک افغان که 60 درصد آنها دختران هستند از ادامه تحصیل در این کشور محروم بودند.

دیپلمات‌های افغانستان به دنبال پناهندگی

صندوق کودکان سازمان ملل خاطرنشان کرد که این سازمان با سایر بازیگران فعال برای آموزش و تحصیل برابر دختران و پسران افغان تلاش خواهد کرد.

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف نیز از اینکه به دختران اجازه رفتن به مدرسه داده نشده ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: «دختران را نمی‌توان و نباید رها کرد. بسیار مهم است که همه دختران، از جمله دختران بزرگ‌تر، بتوانند تحصیل خود را بدون تأخیر بیشتر از سر بگیرند.»

سم مورت، رئیس یونیسف در افغانستان نیز در این رابطه در توئیتر از طالبان درخواست کرد تا مدارس دخترانه نیز فعالیت خود را از سر بگیرند.

انتقاد قاتل بن لادن از نحوه خروج آمریکا از افغانستان

«رابرت اونیل»، از تفنگداران سابق نیروی دریایی آمریکایی که سال ۲۰۱۱ اعلام کرد بن‌لادن را با دستور «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا به قتل رسانده، عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان را «رقت برانگیز و یک شکست هولناک» توصیف کرد.

وی در گفت‌وگو با نشریه فرانسوی «Le Journal du dimanche» گفت: «آمریکا می‌بایست سال ۲۰۰۵، افغانستان را ترک می‌کرد. اما از طرح اصلی دور شد زیرا شکست القاعده، نقشه راه بود».

عضو سابق گروه ششم نیروی ویژه دریایی ایالات متحده آمریکا تاکید کرد که مرگ بن لادن برای خروج آمریکا از افغانستان کافی بود و می‌بایست پس از آن، تنها به بمباران هوایی علیه تروریست‌ها بسنده می‌کرد اما، این مسأله، به شیوه‌ پنهان سیاسی و نه با انگیزه‌های واقع بینانه دنبال شد.  ایالات متحده همه تجهیزات، تسلیحات، خودروهای زرهی و بالگردها را برای طالبان گذاشت در حالی که نیروهای آن نمی‌دانند که باید چگونه از آن‌ها استفاده کنند.

دیپلمات‌های افغانستان به دنبال پناهندگی

وی تأکید کرد:  «مشاهده چنین شکستی، شرم‌آور است. به ویژه این‌که به طالبان این فرصت را داد تا بنای افسانه خود را تکمیل کنند که می‌گفت، پس از انگلیسی‌ها و روس‌ها، نوبت آمریکایی‌ها است که از افغانستان خارج شوند. فراتر از آن، این بود که طالبان برای رسیدن به این هدف نیازی به جنگیدن هم نداشت».

حامد کرزی: طالبان به‌ وعده‌هایش عمل نکرده است

«حامد کرزی»، رییس جمهور پیشین افغانستان، در گفت‌وگو با یک رسانه انگلیسی گفت که مردم افغانستان به حکومتی نیاز دارند که توسعه و خدمات ارائه کند، رابطه خوبی با جهان داشته باشد و مردم در آن بدون ترس و سرکوب، شاد زندگی کنند.

حامد کرزی، در گفت‌وگو با روزنامه «ساندی تایمز» گفت که مردم می‌ترسند و طالبان باید برای از بین بردن این محیط ترس و ایجاد محیط مناسب به لحاظ جسمی و روانی برای مردم، تلاش کنند.

کرزی افزود که از نتایج و ادامه مذاکره طالبان با نیروهای مقاومت ملی در پنجشیر ناامید شده است.

وی همچنین تصریح کرد که از آغاز مذاکرات با طالبان بر سه اصل آموزش و پرورش دختران، مشارکت در دولت و جایگاه زنان در جامعه افغانستان و اهمیت پرچم ملی و ارزش‌های افغانستان تأکید داشته است.

کرزی گفت: «آن‌ها (طالبان) کاملاً موافقت کردند و همه‌چیز را در دست گرفتند؛ اما تاکنون چنین چیزی رخ نداده است ما به اقداماتی نیاز داریم که با گفته‌های آنان مطابقت داشته باشد‌، در غیر این صورت، افغانستان دوباره از جهان جدا خواهد شد.»

از سویی دیگر، کرزی با اشاره به کابینه طالبان گفت: «ما به افغانستانی نیاز داریم که متعلق به همه مردم این کشور، مردان و زنان و همه قوم‌ها باشد و تنها راه پیش رو، دولت فراگیر است. آن‌چه طالبان اعلام کرده‌اند، چنین نیست.»

انتهای پیام
captcha